LÁJFHEKK

Miért is ne öltözhetne 7-es busznak?

2016. augusztus 28., vasárnap 10:49

Nem ez az első eset, hogy valaki a tömegközlekedésben használt textilek ihletnek meg, pár éve egy brit testvérpár, Ben és Harry Tucker a repülőgépek kékes árnyalatú, elhasznált üléshuzatait gondolta újra. Most egy német művész, Menja Stevenson látott fantáziát a városi helyi járatok és vonatok globálisan csúnya, de strapabíró anyagaiban. Bustour nevű ruha projektjének keretében ruhákat készített belőlük, és ki is próbálta, milyen viselni őket: mindegyik művében tisztességesen végigutazta az adott buszvonalat, amelynek kárpitjából a ruhája készült.

Mintha egy padlószőnyeget viselne.
Mintha egy padlószőnyeget viselne.
Fotó: Facebook.com / Menja Stevenson

“A legtöbben fel sem figyeltek a köztem és az üléshuzatok közötti kapcsolatra. Tényleg csak egy szimpla egybeesésnek hitték? Persze volt néhány kíváncsi érdeklődő, páran nevettek is, de az átlag csak félénken odanézett és gyorsan elkapta a fejét”- mondja projektje fogadtatásáról az 1982-es születésű stuttgarti művész, aki 2006 óta foglalkozik behatóbban az üléshuzatokkal.

Strapabírónak kell lenniük a huzatoknak.
Strapabírónak kell lenniük a huzatoknak.
Fotó: Facebook.com / Menja Stevenson

Az igénybevételt jól tűrő anyag egyébként nem szerezhető be bármelyik szaküzletben, Stevensonnak például évekbe telt, mire meggyőzte a német közlekedési vállalatokat arról, hogy a kereskedelmi forgalomba nem hozott anyagból ő is kaphasson valamennyit. Ezek a speciális anyagok ugyanis, bár nem túl esztétikusak, de akár tíz vagy több évig is bírják a gyűrődést.

Egyébként is menő manapság így öltözni.
Egyébként is menő manapság így öltözni.
Fotó: Facebook.com / Menja Stevenson

“Őrülten izzadtam ezekben a ruhákban, olyan volt, mint egy lovagi páncél. Nem volt könnyű benne mozogni sem“ - számolt be Stevenson a tapasztalatairól. A teljes összhang kedvéért nemcsak ruhát, de táskát is készített az évtizedekkel ezelőtt legyártott üléskárpitokból. 

Ez a betűmintás az egyik kedvencünk a kollekcióból.
Ez a betűmintás az egyik kedvencünk a kollekcióból.
Fotó: Facebook.com / Menja Stevenson

A művész ennek kapcsán hivatkozott a BBC nemrég közzétett, érdekes cikkére, melyben fény derül arra, hogy kik, mi alapján és hogyan döntik el, hogy a tömegközlekedésben épp milyen kárpittal borítsák az üléseket.  

“A Transport for London egy gyapjú mokett szövetet használ” – mondja a londoni közlekedési vállalat beszállítója, azelsősorban minőségi sálak és takarók készítésével foglalkozó brit design stúdió, a Wallace Sewell társalapítója. Harriett Wallace Jones szerint ez a gyapjúszövet azért is kiváló üléskárpitnak, mert nehezen kap lángra, tartósabb a sima szőtt szöveteknél, inkább a padlószőnyeghez hasonlítható. A kárpitok szövetei általában vegyesen vágottak, ezért tartósabbak is az átlagnál.

Stevensont 2006 óta foglalkoztatják a buszkárpitok.
Stevensont 2006 óta foglalkoztatják a buszkárpitok.
Fotó: Facebook.com / Menja Stevenson

Némelyik tömegközlekedési vállalatnak egyfajta logójává vált az általuk használt kárpitminta, amelynek megtervezése és legyártása - mint Stevenson kutatásai során megtudta – 18 hónaptól akár két évig is eltarthat. Ennyi idő, mire mindenki rábólint a a megfelelő anyagra, amelynek nemcsak esztétikusnak kell tűnnie, de a foltok se szabad, hogy meglátsszanak rajta, jól kell bírnia a gyakori és igen kíméletlen módszerekkel történő takarítást, ugyanakkor még takarítás hiányában is tisztának kell látszania. Kár, hogy a végeredményen aztán mégsem látszik ez a törődés: köznapi szemmel nézve az üléskárpitoknak mintha tudatosan kellene csúnyának lenniük.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta