Ugorjon be a Marks and Spencerbe, ha enne egy jót!

Zanza!

Csütörtökön sokak álma vált valóra azzal, hogy az angol tulajdonban lévő Marks and Spencer végre hazánkban is elkezdte forgalmazni élelmiszer-kínálatát. Ez persze nem azt jelenti, hogy azonnal egy kis közértet toltak be valamelyik budapesti ruhaüzletbe, de a csokoládékon túl mást is lehet kapni – szerencsére. A Mammut kettőben lévő Marks and Spencer üzletében térképeztük fel a kínálatot.

Az üzlet több mint 400-féle áruval kecsegtet, nyilván nem hagyhattuk ki, hogy a kínálatát megnézzük, és muszáj volt egy kicsit az árakat is feltérképeznünk, hogy összevessük az angliaiakkal is – hisz ott már nem egyszer vásároltunk náluk. Tulajdonképpen már nagyon ráfért Magyarországra, hogy egy ilyen magas színvonalú termékeket kínáló, „saját márkás” gasztro bolt nyíljon, lenyomva némileg az összes kulináris üzlet drága kínálatának az árait. Ráadásul minőségi termékekről beszélünk, érdemes tehát követni a változásokat a boltokban.

12 évvel ezelőtt voltam először Angliában, és már akkor volt az M&S-nek élelmiszerrészlege, amit nem úgy kell elképzelni, hogy egy kis sarkot elkerítenek a boltban különböző kekszeknek; egy egész szintet elfoglalnak ezek a termékek. Általában az ilyen nagy hodályokban van egy kis bisztrórész is, ahol kényelmesen meg lehet ebédelni vagy csak kávézni egyet, de van olyan is, ahol modern Deli Bárban fogyaszthatja el az ember a friss tengeri ételeket egy pohár pezsgővel leöblítve. Ja, és hogy tetézzük a dolgokat, 2002 óta önkiszolgáló kassza is működik ezekben a részlegekben (Foodhall), ami elég nagy szó, főleg, ha arra gondolunk, hogy ezt itthon még csak pár éve bátorkodta bevezetni a Tesco, és az IKEA is még csak most csatlakozott ehhez az ”akcióhoz”. 

A kinti üzletekben minden áru saját márkás (2009 óta már a Coca-Cola és a Stella Artois is odatette a lábát a küszöbre, de nem mindegyikbe, és csak nagyon szűkös kínálattal). Van szárazáru, friss tejtermék, tőkehús, édesség, ital és a legjobb: friss, előre elkészített saláták, gyümölcsök, zöldségek, szendvicsek és szószok. Itthon is volt rá precedens, hogy hasonlóval próbálkozott bolt, sőt, a SPAR némelyik üzletében még ma is van friss saláta és szendvics, de elég csekély a felhozatal, és bár tényleg friss, sajnos sehol nem tudják azt a színvonalat hozni, mint amilyen az angol üzlethálózatokban fellelhető. Merthogy ilyen nem csak az M&S-ben van külföldön sem – a legtöbb hiperben és szuperben ez már szintén bevett tendencia. Szóval ezen a téren kicsit még le vagyunk maradva, de talán idővel ez is beszivároghat a hazai kínálatba.

De térjünk vissza a hazai kajarészlegre. Arra persze nem számítottunk, hogy most azonnal ugyanabból a felhozatalból tudunk majd válogatni, mint amilyet Londonban megszoktunk – igazság szerint erősen tartottunk is attól, hogy egyelőre csak édességek kerültek a hazai polcokra. Bár a salátákra sajnos még pont várnunk kell (friss áru még egyáltalán nincs, kifejezetten csak szárazárura mentek rá), de így is kellemesen csalódtunk. A bolt munkatársa is reménykedik abban, hogy bővíteni tudják a kínálatot, és hogy nem csak a Mammutban lesznek elérhetőek az élelmiszereik, bár biztos információkat egyelőre nem tudott erről adni. „Örülnénk, ha a jövőben bővíteni tudnánk a kínálatot, és azon is gondolkozunk, hogy lesz még olyan üzletünk, amelyikben kialakítunk ilyen „food”-részleget, de egyelőre ezt, a Mammutban lévőt készülünk bevezetni. Tavaly kezdtük el felmérni a terepet, már lehetett kapni pár kekszet és édességet, most viszont teljesen új kínálattal rukkoltunk elő. Egyelőre szeretnénk felmérni, hogy milyen a fogadtatása, mi az, amit a legjobban kedvelnek a hazai vásárlók, utána majd kiderül, hogyan tovább.”

Bár ottjártunkkor még épphogy csak kipakolták a készletet, és árcédulákat se mindenhol találtunk (ahol pedig igen, ott is előfordultak Google Fordítós utánérzések), van egy olyan érzésünk, hogy ha egyelőre nem is nagyon, de érezhetően vissza fogja vetni a hazai méregdrága gasztroboltok látogatottságát a tény, hogy a brit kiskereskedelmi lánc elkezdett terjeszkedni hazánkban, és olyan termékeket kínál a vásárolóknak, amiket eddig csak őrült drágán lehetett beszerezni. Természetesen azt sem szabad elfelejteni, hogy a Tesco szintén Angliából származik, és már ebben a hiperben is rengeteg olyan dolog van – jóval kedvezőbb áron –, amit pár éve még nem lehetett Magyarországon megvásárolni, de attól még aki ismeri a Marks and Spencer Food választékát, az tudja, itt mire számíthat. Aki pedig nem, annak itt az ideje, hogy megismerje, mi nagyon kíváncsian várjuk a folytatást.

Marks and Spencer Food 

2001-ben nyitott meg az első Simply Food bolt délnyugat Londonban, majd szépen lassan terjeszkedett az M&S nagyobb üzletekben. (Ebben az évben indult meg egyébként a Per Una kollekció is, rá egy évre pedig a férfiaknak szánt Blue Harbour.

Mindegyik „M&S Foodhall” kínálatában megtalálható a zöldség, gyümölcs, édesség, tejtermék, tőkehús, mirelit áru, alkoholos és alkoholmentes ital, tehát minden, ami egy szupermarketben fellelhető, csak ezek mind a Marks & Spencer márka neve alatt futnak. 

Az M&S Foodhallokban kizárólag saját márkás termékeket árusítanak, 2009-ben viszont nagyon kis választékkal, a Coca-Cola és a Stella Artois is helyet kapott a szortimentben, anélkül, hogy csökkent volna a saját márkás termékek forgalma.

Érdekes még, hogy reptéren, vonatállomáson, benzinkútnál és pár shopban is beszerezhető Angliában az M&S élelmiszerrészlegének pár terméke, erre azonban itthon biztosan még jó pár évet várni kell. 

Blogmustra