Ezek a jogok illetik meg, ha a reptéren rekedt

Zanza!

Tudja mi a teendő, ha törölik a járatát, ha nem engedik fel a repülőre, vagy ha késik a gépe? És hogy fapados járatok esetén is megilleti-e ugyanaz a fogyasztói jogvédelem, mint a charter vagy a „normál” gépek utasait? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kaptunk választ a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) munkatársaitól.

Nemzeti európai fogyasztói központok

Az Európai Unió 28 tagállamában, valamint Izlandon és Norvégiában működnek a nemzeti európai fogyasztói központok (European Consumer Centre, rövidítve: ECC), amelyek együtt alkotják az Európai Fogyasztói Központok Hálózatát (ECC-NET). A fogyasztói jogokról és segítségnyújtó fórumokról szóló tájékoztatás mellett az EFK ingyenes, érdemi jogi segítséget is nyújt a magyar fogyasztóknak a külföldi (valamely uniós tagállamban, Izlandon vagy Norvégiába honos) légitársaságokkal kapcsolatos panaszaikban – mondta el dr. Kriesch Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság – Európai Fogyasztói Központ főosztályvezető-igazgatója.

Mi is a járattörlés?

Sokszor nehéz különbséget tenni a járattörlés és a járat késése között. Járattörlésről akkor beszélhetünk ha a járat nem közlekedik, pedig érkezett járatfoglalás a légitársasághoz. Akkor is törlésről van szó, ha a járat új járatszámot kapott, erre azért érdemes odafigyelni. Ha viszont a reptéren derül ki, hogy másnap hajnalra tolódott a járat felszállása, akkor bizony már csak késés miatt lehet felelősségre vonni a céget, amelyik a gépet üzemelteti. Jó ha tudja, hogy minden! légitársaságot törvény kötelezi, hogy tájékoztatást adjon arról, hogy hol tehet panaszt tenni, illetve, hogy milyen jogok illetik meg az utasokat.  

71619571
Fotó: Daniel Berehulak

Ezekre számíthat járattörlés esetén

  • a légitársaság köteles kártérítést fizetni (a jegy vételárát egy héten belül vissza kell adnia)
  • esetenként számíthat arra, hogy vissza is szállítják a kiindulópontra
vagy
  • kétféle díjmentes járatfoglalást kell biztosítania a cégnek

A két opció közül, az utas dönti el, hogy melyiket szeretné igénybevenni. 

Azt sem árt tudni, hogy nincs pénzbeli visszatérítés, ha 14 nappal a járat indulása előtt tájékoztatták a törlésről, vagy az eredeti időpontokhoz közeli időpontokra átirányították, illetve ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járat törlését rendkívüli körülmények indokolták. A járattörlésről részletes információt az EFK honlapján talál.

Járatkésés

Már két órás várakozásnál segítséget kell nyújtania a légitársaságnak. Segítségnyújtás lehet: étkezés, frissítő ital, szállodai elhelyezés, illetve a reptérről való transzfer, két telefonhívás lebonyolítása és email üzenetek elküldése. Ha azonban öt óránál többet késik a járat, dönthet úgy, hogy mégsem utazik/nem ezzel a légitársasággal utazik, és ilyenkor kérheti a jegye árának visszatérítésé. A késésről részletes információt az EFK honlapján talál.

Visszautasított beszállás

A visszautasított beszállás annyit tesz, hogy nem engedik felszállni a gépre. Ez is elég jó buli, ilyenkor 125-600 euró (39000-189000 forint) közötti kártérítésre számíthat, a a repülőút hosszától és az átirányítás miatti késedelem mértékétől függően. Természetesen csak az jogosult a kártérítésre, akitől önnön hibáján kívül tagadják meg a beszállást, illetve minden ésszerű ok, mint például: egészségügyi okok, személyét érintő biztonsági, vagy védelmi okok, vagy akár a nem megfelelő okmányok miatt. Nagyon muris egyébként, hogy amikor a légitársaság dolgozóiban realizálódik, hogy hoppá, túlfoglalás van a gépen és emiatt több utas is hoppon marad, kvázi kikürtölik a váróban, hogy kik lennének azok a személyek, akik bizonyos előnyökért cserébe lemondanának helyfoglalásukról. Nem tudom hogyan zajlik egy ilyen licit, de mindenképpen röhejes, főleg ha valaki még megpróbál alkudozni, hogy „Oké, bevállalom a cserét, de kérhetnék még a VIP váró mellé foglalható helyet, illetve hozhatok nagyobb bőröndöt magammal?” Ugyanis a magyarok utazási szokásait elnézve lehet, hogy nagyon megszívja a légitársaság a visszautasított beszállást. A visszautasított beszállásról részletes információt az EFK honlapján talál

GettyImages-455966478
Fotó: Bloomberg

Légi utasok jogai

A késési, járattörlési, vagy beszállás megtagadási kártérítést azok az utasok kérelmezhetik, amelyek olyan géppel utaztak, amelyik az EU valamely országából indul a világ bármely országába, illetve az EU határain kívülről érkezik EU-s országba. Utóbbi esetben viszont EU-tagállam által kiadott működési engedéllyel kell rendelkeznie a légitársaságnak. Tehát ha nem uniós országból utazik egy szintén nem uniós országba, nem illetik meg a fent felsorolt speciális jogok. 

Kik élhetnek az uniós rendelettel?

Kizárólag azok a légi utasok élveznek védelmet, akik megerősített helyfoglalással rendelkeznek és időben jelentkeztek az utasfelvételre, vagy eredeti járatáról irányították át egy másikra. A rendelet charter és fapados járatokra is érvényes, mert a szabályozás nem tesz különbséget a fapados és a nem fapados járatok között. További hasznos dolgokat olvashat a rendelettel kapcsolatban az EFK honlapján

Mely hatóságokhoz fordulhat?

Az összes tagállamban van olyan hatóság, amelyek a rendelkezések betartásáért ellenőrzéséért felelnek. Magyarországról induló járat, vagy az EU-n kívüli Magyarországra érkező járat esetében az NFH-nak a a repülőtér elhelyezkedése, vagy vagy az utas lakóhelye szerinti területi szervéhez lehet panasszal fordulni. Ha meg más uniós országból érkezik a gép Magyarországra, akkor az indulási ország hatósága jogosult foglalkozni. Azt, hogy hol találja meg ezeket a hatóságokat külföldön, itt megnézheti.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra