Így találja meg a legolcsóbb mosószert!

Zanza!

A marketingesek nem aprózzák el a dolgot, ha a vásárlók szokásainak kutatásáról van szó. A GfK Hungária a Nemzetközi Mosószer Szövetséghez (A.I.S.E) tartozó Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség (KOZMOS) megbízásából 2013 novemberében szemkamerás kvalitatív kutatást végzett arról, hogyan vásárolnak mosószert az emberek. A kutatás arra irányult, hogy kiderítsék, mi befolyásolja a fogyasztók döntését, mennyire fontos az ár, és mennyire figyelik a csomagoláson feltüntetett mosási számot a vásárlók. A kutatáshoz egy ún. okosszemüveget használtak fel, mely azt figyeli, hová fókuszál a vásárló.

Ez alapján kiderült, hogy az ár mellett a márka, a mosandó ruhák típusa, a tisztítóhatás és az illat befolyásolja a vásárlókat, de első helyen az ár/érték arány áll. Az egyenletben az érték = tisztítóhatás.

A módszer

A felmérésben összesen húsz 20 és 60 év közötti háziasszony vett részt. Fontos volt, hogy a tesztalanyok  A kutatás első fázisában minden résztvevő vásárlás előtti interjún vett részt, melynek keretében az alanyokat vásárlási motivációjukról, szokásaikról és terveikről kérdezték. A beszélgetésekből kiderült, hogy a kutatásban résztvevők többsége úgy véli, figyeli a csomagoláson és az árcímkéken feltüntetett információkat. A kutatás második részében a résztvevők elvégezték a mosószervásárlást a szem mozgását rögzítő kamerás szemüveget viselve. A vásárláshoz kaptak egy listát, és nem tudták, hogy a termékek közül melyik fontos a felmérés szempontjából. A vásárlás utáni interjúk alapján a vásárlást és döntést befolyásoló tényezők elemzésére került sor.

A terepi résznél használt okosszemüvegen két kamera van, az egyik rögzíti a szem képét olyan infravörös fényt használva a pupilla pozíciójának meghatározására, amely emberi szemmel nem látható, így nem zavarja a tesztalanyt. A speciális szemüvegre rögzített másik kamera az interjúalany látómezejét rögzíti. A rögzített videókat egy laptopra kell letölteni, amely egy speciális szoftver segítségével szétválasztja a két képet és elemzi a látottakat. A kész videón látható a helyszínen készült kép és egy kurzor, amely a szem mozgását mutatja meg. A tesztalanyok kiválogatásánál kizáró ok több szembetegség is, ugyanis ezek befolyásolhatják az eredményt.

Bár a gazdaságosság tényleg fontos, de nem mindenki számol utána, hogy mennyire kedvező is az előbb említett arány. A tesztalanyok egyharmada az egységárat nézték csak, mert nem igazán szeretnek számolni, és úgy gondolják, hogy a termékek úgyis egyformák. Kétharmaduk persze kíváncsi volt a kilogrammonkénti árra, és a 20 tesztalanyból mindössze hárman voltak, akik ennyivel sem érték be. A felmérésben résztvevők 45 százaléka egyébként ránézett az ikonra, de többen nem tudták, mit jelent, csupán hárman-négyen voltak a csoportból, akik tudatosan keresték a jelzést. Az utólagos interjúkból kiderült, hogy néhányan teljesen érdektelennek találják ezt az információt, egynegyedük pedig azt hitte, hogy az ikon mást jelent.

Kevesebben tudják, hogy létezik egy ikon a mosószereken, ami azt jelöli, hogy hány mosásra elegendő az adott mennyiségű mosószer 4,5 kg töltőtömeggel, közepes szennyeződéssel és vízkeménységgel kalkulálva. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy pontosan ennyi mosásra lesz elegendő az adott termék mindenkinél, hiszen a vízkeménység országszerte változó, és a mosóporokhoz nem is mellékelnek egységes mérőeszközt, így inkább mindenki érzésre szórja, önti ezeket a szereket és így tovább. Ez a jelölés inkább abban segíthet, hogy a vásárló el tudja dönteni, hogy az összes termék közül melyik a legolcsóbb egy átlagos mosásra vetítve. Ma ugyanis már lehet választani a por, a gél és a mosókapszula formátumok között is, ezeknek viszont a mértékegysége eltérő, így az összehasonlítás nehézkes. A valódi árat tehát úgy tudjuk kalkulálni, hogy az árat a mosások számával osztjuk el, és akkor kiderül, hogy melyik termék a legolcsóbb.

A terméken 2004 óta jelenhet meg a jelölés (általában a termék elején, balra lent kell keresni), de az üzletekben még nincs kiírva, így kénytelenek vagyunk számolgatni. A Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség szeretné elérni, hogy az üzletekben is fel legyen tüntetve az egy mosásra eső költség, de ez egyelőre a jövő zenéje.

Blogmustra