Egy svájci start-up cég napelemek gyors telepítésére és eltávolítására szolgáló rendszerét tesztelik a vasúti sínek között – olvasható a Swissinfo oldalán.
Joseph Scuderi 2020-ban gondolkodott el rajta egy vonatra várakozva, hogy ki lehetne használni a sínek közötti területeket. Öt évvel később egy Sun-Ways nevű vállalkozást indított, mellyel a sínek közé gyorsan elhelyezhető és eltávolító napelemeket tesztelnek.
Ezen a videón látható a napelemek tervezett lehelyezési módja:
Nem svájc az első, amely beveti ezt a technikát az infrastruktúrában, Németországban, Olaszországban, Franciaországban és Japánban is tesztelnek sínek közti napelemeket, ugyanakkor a Sun-Ways innovációja az első, ami gyorsan eltávolíthatóvá tenné ezeket.
A vasúti sínek napenergia előállítása miatti kihasználása nagyszerű ötlet
– nyilatkozta az tervről Martin Heinrich, a Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems kutatója
A Sun-Ways már 100 méternyi napelemet helyezett el a síneken Buttes-ben, a nyugat-svájci Neuchâtel kanton kis falujában. A buttesi napelem-rendszer 48 táblából áll, melyeket kézzel vagy egy gép segítségével mechanikusan is fel tudnak szerelni, egy óra alatt akár 1000 négyzetméternyi területen.
Egy egész éves villamosenergia a napelemekkel?
Csak a lehelyezett buttesi napelemek évente akár 16 ezer kilowattóra (kWh) villamosenergia termelésére lennének képesek, ami egy akár 6 fős család évi energiafogyasztásának is megfelelhet. Éppen ezért folytatná Scuderi cége a napelemek lehelyezését.
Állításuk szerint:
A svájci vasúthálózat mintegy 5320 kilométere (a napsütés nélküli szakaszokat leszámítva) évente egymilliárd kWh napenergiát tudna termelni Svájc számára.
Ez 300 ezer háztartás fogyasztásának felelhetne meg, amely a Svájcban felhasznált villamos energia 2 százalékát teszi ki, így ez hatalmas előrelépés lenne az állam számára a megújuló energiaforrások terén.
Sokakat aggaszt a fejlesztés
Persze még idő kell hozzá, hogy minden évszakban és helyzetben leteszteljék a sínek közötti napelemeket, a közlekedést felügyelő hatóságok ráadásul még nem engedélyezték a Buttesnél forgalmasabb állomásokon való kísérletezést, hiszen más városokban nem oldható meg a vonat lassabb közlekedése úgy, mint ezen a teszthelyen. A gépészeket és az utazóközönséget pedig szintén nem győzte meg még teljesen a start-up a sínek közti napelemek biztonságáról.
Ezzel szemben a Sun-Ways már több országban is (például Dél-Koreában, Spanyolországban és Romániában) is belekezdett a projektbe, és további tárgyalásokat folytat az Egyesült Államokban és Kínában is.
Ha szívesen olvasnál még egy másik érdekes svájci vasúti megoldásról, ajánljuk ezt a cikkünket.

Vedd meg fél áron a Dívány első könyvét!
A Dívány újságírói által felkutatott történetek fele a 20. század elejének Magyarországát idézi meg, a másik fele pedig a világ tucatnyi országából mutat be egészen különös eseteket.
Tekintsd meg a kötetet, kattints ide!
hirdetés