Megpróbált átszökni a berlini falon: örökre tönkretette életét a német férfi

berlini fal brandenburgi
Olvasási idő kb. 8 perc

Ma harmincnégy éve, 1990. július 1-jén jött létre a vámunió a két német állam között, 34 éve ezen a napon szüntette be tevékenységét az NDK határőrsége, amely a berlini fal határvédelmét is ellátta 28 éven át. Hivatalos adatok szerint 125 szökési kísérlet végződött halállal, de sokan dacoltak a tűzparancs fenyegetésével.

Mi az: az NDK területébe ékelődött, és fal vette körül? A választ mindenki tudja: Nyugat-Berlin. Magyarként úgy lehetett átjutni oda a város másik feléből, ha a kék útlevelünkbe (a szocialista relációra érvényes piros ehhez nem volt elegendő) a keletnémet határőrségtől átlépési engedélyt kértünk. Utána már „csak” a határ- és vámellenőrzésen kellett átesnünk a friedrichstrassei S-Bahn-állomáson (ez olyasmi, mint nálunk a HÉV), és irány a Nyugat. Szívbemarkoló volt, ahogy a vonat keresztülrobogott a két fal közötti – határtalannak tűnő, de valójában dupla határos – senkiföldjén. Amikor pedig megérkeztünk a „szabad világba”, rögtön szórólapokat nyomtak a kezünkbe, amelyeken ez állt: „Die deutsche Frage ist so lange offen, wie das Brandenburger Tor zu ist”, vagyis

a német kérdés mindaddig nyitva áll, amíg a Brandenburgi kapu csukva.

Így épült meg a berlini fal

A Brandenburgi kapu is akkor zárult be a a német főváros két része között, amikor 1961 nyarán a keletnémet katonák és határőrök munkásőrbrigádokkal közösen felhúzták a berlini falat. Az NDK pártvezetésének utasítására augusztus 12-ről 13-ra virradóra a néphadseregtől, a határőrségtől és a munkásőrségtől is öt-ötezer ember állt készenlétben – hogy mire, azt akkor még ők sem tudták. Hajnali kettőkor aztán kiderült:

valamennyiüket a keleti és a nyugati megszállási övezetek elválasztására létesítendő kerítés építésére rendelték ki.

Ebből alakult ki folyamatosan az a műszaki zár, amely fegyveresekkel és elfogó kutyákkal őrzött, elektromos árammal „bélelt” szögesdrótokkal és őrtornyokkal tarkítva parancsolt megálljt mindazoknak, akiket a szabadságvágy a szovjet zónából Nyugat felé hajtott.

Berlin jelképe, a Brandenburgi kapu is megközelíthetetlen volt a fal miatt
Berlin jelképe, a Brandenburgi kapu is megközelíthetetlen volt a fal miattBundesarchiv

Az éjszakai időzítés annyira precíz volt, hogy a szektorhatáron áthaladó valamennyi földalatti és földfelszíni vasútvonalon egyszerre állt le a forgalom. Az áram lekapcsolása és a vágányzár bevezetése olyan váratlanul és hirtelen történt, hogy a belvárost körülölelő Ringbahn vonalán sikerült egy éppen a remízbe tartó szerelvény előtt és mögött is egyszerre átvágni a pályát. A vonat napokig állt a határ közelében, mivel a kimentéséhez új váltókat kellett kiépíteni. 

A fal keleti oldalán nem álltak meg a szerelvények

A Kelet-Berlin alatt átmenő két nyugati U-Bahn forgalmát úgy tudták biztosítani, hogy az ottani állomásokon megállás nélkül robogtak át a metrók, amit a peronokon éjjel-nappal posztoló fegyveres határőrök felügyeltek. A vastraverzeken a magasban közlekedő S-Bahnnal kacifántosabb volt a helyzet: a Friedrichstrasse állomáson az eredeti gyorsvasúti vágányok a kelet-berlini forgalmat szolgálták ki, míg a „B” jelű peron lett a nyugat-berlini vonatok végállomása. Egyedül innen lehetett tömegközlekedéssel átkelni a két városrész között.

A két peront és csarnokrészt kezdetben üveg, később fémlapokkal választották el egymástól. 

A keleti és nyugati S-Bahn útvonalak alig néhány méterre húzódtak egymástól, védőfallal elválasztva
A keleti és nyugati S-Bahn útvonalak alig néhány méterre húzódtak egymástól, védőfallal elválasztvaStadtschnellbahn-Berlin

A Nyugat-Berlinbe tartó tehervonatok számára a keleti oldal utolsó állomása, Drewitz csak mintegy 600 méterre volt a nyugati övezettől, azért az NDK hatóságok számos biztonsági berendezést szereltek fel, nehogy a mozdonyvezetők „tévedésből” továbbhaladjanak a nyugati terület felé. Ezek közül a legbrutálisabb az engedély nélküli menet esetén a szerelvényt kisiklató váltó volt. A nyugat felé tartó nemzetközi személyvonatokkal nem volt ilyen probléma, mert azok meg sem álltak a német főváros keleti felén.

Nyugat-berlini bojkott a Deutsche Reichsbahn ellen

Érdekesség, hogy a sínek egész Berlinben az NDK államvasútja, a nevével nem éppen az épülő szocializmust szimbolizáló Deutsche Reichsbahn (DR) kezelésében voltak. A „birodalmi ízű”  cégelnevezés magyarázata is a főváros négyhatalmi megszállására vezethető vissza. A szövetségesek közötti egyezmény ugyanis úgy fogalmazott, hogy a berlini vasúti forgalmat a DR látja el. Emiatt az NDK inkább megtartotta a nem éppen rendszer-kompatibilis elnevezést, hogy a kezében maradjon a nyugat-berlini vasúti közlekedés.

A berlini fal a villamosvágányokat is kettévágta
A berlini fal a villamosvágányokat is kettévágtamichael steiner / Getty Images Hungary

Az ottani szakszervezetek és civilek viszont bojkottra szólították fel a lakókat. Hangsúlyozták, hogy a DR üzemeltetésében álló S-Bahnnal lényegében a fal felépítését finanszíroztatják a nyugat-berliniekkel. A bojkott hatására az utasszám drasztikusan csökkent, olyannyira, hogy a nyugat-berlini közlekedési vállalatnak más nyugatnémet városoktól kellett kérnie buszokat és sofőröket, hogy a  hirtelen megnőtt buszos igényeknek eleget tudjanak tenni.

Szökés a berlini falon át vonattal

Nem véletlenül mesélek ennyit a közlekedésről. Mivel a két fal között gyalogszerrel átjutni szinte képtelenség volt, a legtöbb menekülő a vonatokkal próbálkozott. A katonák ugyanis állandó tűzparanccsal rendelkeztek, és a tiltott határátlépési kísérletek következtében a 28 év alatt 125-en vesztették életüket. Viszont még a fal őrizetére kirendelt határőrök közül is sokan átszöktek Nyugat-Berlinbe. Van még egy elrettentő számadat: 75 ezerre tehető azoknak a száma, akiket 1961 és 1989 között a keletnémet hatóságok határsértés tervének gyanúja miatt felelősségre vontak. A Maszol újságírója találkozott egy olyan disszidenssel, aki szintén a vasúttal próbálkozott, de igencsak nagy árat fizetett ezért. 

A keletnémet határőrök közül is többen átszöktek Nyugatra
A keletnémet határőrök közül is többen átszöktek NyugatraBundesarchiv

Karl Heinz Richter ma a berlini Hohenschönhausen börtön túravezetője, korábban viszont gyanúsítottként került ide. 1989-ig ugyanis ez volt a Stasi (az NDK Állambiztonsági Minisztériuma) legnagyobb vizsgálati fogdája. Leginkább a rendszer politikai ellenségeit hozták ide, köztük azokat, akiket határsértési kísérleten értek tetten.

Richter 1964 januárjában próbált Nyugat-Berlinbe szökni egy barátjával, méghozzá meglehetősen veszélyes módon.

A friedichstrassei állomáson akartak menet közben felkapaszkodni a Moszkvából Párizsba tartó expresszre, de ő lecsúszott a vagonról, és a pánik szülte stresszes állapotban hét méter magasról az állomás épülete mögötti sínpárokra ugrott. Ezzel sem volt szerencséje: mindkét lábát és a csuklóját is eltörte.

Súlyos sérülései ellenére hazavonszolta magát, de három nap múlva érte ment a Stasi.

A megfelelő kórházi ellátás hiánya és a sorozatos verések miatt a egészségi állapota rohamosan romlott, végül majdnem egy év elteltével szabadlábra helyezték.

Súlyos ára volt a szökésnek

Felépülése után teherautósofőrként helyezkedett el, és bár önmaga lemondott a disszidálásról, mert időközben  megnősült és gyereke született,  azt a célt tűzte ki, hogy másoknak segítsen a menekülésben. A teherautóján kezdett embereket átcsempészni a határon. Az egyik ilyen próbálkozásnál azonban lebukott, ezért mégiscsak muszáj volt neki is átszöknie, különben visszaesőként hosszú évtizedekre rácsok mögé kerülhetett volna. De még a berlini fal nyugati oldalán sem volt eléggé biztonságos számára, az ottani rendőrök arra figyelmeztették, hogy nem tudják garantálni a védelmét. Akkoriban ugyanis bevett módszernek számított az emberrablás, amikor

Nyugat-Berlinbe átszivárgó Stasi-ügynökök fogták el a disszidenst, majd valamelyik lezárt metróállomáson keresztül visszavitték a keleti oldalra.

Richter ezért Nigériába, majd Szaúd-Arábiába ment tovább, családja viszont maradt Kelet-Berlinben, ahol őket vették elő a hatóságok. A felesége a rá helyezett nyomás következtében előbb pszichiátriára került, majd évek múltán öngyilkos lett. A lányával is évtizedekre megszakadt a kapcsolata, mert elég jól működött az „agymosás”, amelynek során azt sulykolták bele a keletnémet szervek, hogy az apja közönséges bűnöző. 

Hohenschönhausen csak a nevében szép, valójában egy börtön, ahova a falon átszökni akarókat hozták
Hohenschönhausen csak a nevében szép, valójában egy börtön, ahova a falon átszökni akarókat hoztákmathess / Getty Images Hungary

Karl Heinz Richter csak 2004-ben tért haza Németországba, azóta jár a Stasi-börtönbe túrákat vezetni. 

Tudjátok, kikkel szoktam itt naponta találkozni? Volt verőlegényekkel, börtönőrökkel, akik kézen fogva sétáltatják unokáikat, miközben napra pontosan érkezik nekik a belügyminisztériumi nyugdíj

– mondta fanyar mosollyal.

Egyetlen vigasza az lehet, hogy közben megoldódott a német kérdés. Azaz lebontották a berlini falat, és újra szabadon átjárható a Brandenburgi kapu is. 

Ha kíváncsi vagy, melyik volt az az év, amikor kétszer is majdnem kitört a harmadik világháború, ezt a cikket neked ajánljuk.

Megjelent az új Dívány-könyv!

Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?

Így szórakoztak az ókorban

Így szórakoztak az ókorban

Már az ókor előtti időkből is fennmaradtak leletek, amelyek elárulják, hogy mi volt az emberek egyik fő szórakozása.

Kálmán Gábor
2025. január 19.
Érdekességek