Sok barátod van, mégis magányos vagy? Így tegyél ellene!

Nem csak akkor lehet valaki magányos, ha nincsenek barátai. Nem sokkal jobb, ha társaságban érzi magát az ember egyedül. Hogy segíthetsz magadon?

A magány szinte népbetegségnek tekinthető, és nem csak akkor jelentkezik, ha valakinek nincsenek emberi kapcsolatai: párkapcsolatban, barátok és család mellett is érezheted magad egyedül. Az Elemental írása arra keresi a választ, hogy mit lehet tenni ilyenkor.

A közösségi médiától kezdve az emberi kapcsolatok minőségének megromlásáig számtalan bűnbakot próbáltak már találni a jelenségre. Előfordulhat azonban, hogy valaki egyszerűen genetikailag kevésbé fogékony a társaságra, mint mások, és ha egy nagyobb embertömeg közepébe csöppen, azt inkább szorongásként éli meg, nem pedig kellemes élményként.

Kezdeményezz társalgást!

Az emberi test leghosszabb paraszimpatikus idege, a bolygóideg felel azért is, hogy vészhelyzetben a szervezet riadófokozatba váltson, és azért is, hogy a kellemes szituációkban nyugalmi állapotba kerüljön. Ha a különböző hétköznapi helyzetekben, például boltban, kávézóban vagy a munkahelyeden veszed a bátorságot, és rövid társalgást kezdeményezel másokkal, azzal stimulálod a bolygóidegedet, és szép lassan rászoktatod a szervezeted arra, hogy a hasonló ingereket ne támadásként, hanem kellemes helyzetként értelmezze.

Egyedül a tömegben
Egyedül a tömegbenFotó: selimaksan / Getty Images Hungary

Ha magányosnak érzed magad, fontos, hogy ne fordulj befelé és mélyítsd el még jobban az egyedüllétedet, hanem nyiss mások felé, akár csak néhány kellemes szó erejéig is.

Találd meg a flow-élményt!

Ahelyett, hogy folyton azon rágódnál, mennyire egyedül vagy, találj egy olyan tevékenységet – ez lehet akár a munkád, akár egy hasznos hobbi –, amelyben elmélyülhetsz, az adott pillanatra összpontosítva a gondolataidat. Nem szükséges, hogy különösebb intellektuális kihívásról legyen szó: ugyanúgy megtalálhatod a flow-t az olvasásban, a futásban, de akár a takarításban is.

Tekintsd át az emberi kapcsolataidat!

Lehetséges, hogy túl sok időt töltesz olyanokkal, akik igazából egyáltalán nem szolgálnak hasznos társaságul számodra, és fordítva: talán ismersz olyan embereket, akikkel évek óta nem érintkeztél, pedig remekül megtalálnátok a közös hangot.

Vizsgáld át az emberi kapcsolataidat, gondold át, hogy kikkel lenne érdemes jobban elmélyíteni a viszonyt, és kik azok, akiknek a társaságát inkább hanyagolnod kéne. Tűzd ki célul magad elé, hogy az előbbiekkel rendszeresen tartod a kapcsolatot, minimum hetente beszélsz velük, esetleg havonta egyszer elhívod őket vacsorázni. Az utóbbiak esetében pedig ne bánkódj azon, ha megszakad velük a kapcsolat, hiszen így több időd és energiád marad a valóban fontos személyekre. Olykor a kevesebb emberi kapcsolat nem növeli a magányt – épp ellenkezőleg.

Használd tudatosan a közösségi médiát!

Egyesek szerint a közösségi média megöli a valódi emberi kapcsolatokat. Valójában azonban a Facebook, az Instagram és a hasonló internetes felületek inkább kettős természetűek: előfordul, hogy valaki olyan sok időt tölt a számítógép vagy a telefonja képernyője előtt, hogy az valóban káros hatással van a társasági életére. Másrészt viszont a közösségimédia-felületek rengeteg, korábban nem látott lehetőséget nyújtanak arra, hogy megismerkedjünk a miénkhez hasonló érdeklődésű emberekkel, közös programokat szervezzünk, és a való életre is kiterjedő kapcsolatokat teremtsünk.

Használd tudatosan a közösségi médiát – ahelyett, hogy éjt nappallá téve összevissza szörfözöl a neten, inkább találj olyan lehetőségeket, amelyek valóban hasznodra lehetnek emberi kapcsolatok építése szempontjából.

Mustra