A hamis Louis Vuittonnak vége – tanulj velünk alkudni a hongkongi piacon!

Hongkongban a kínai termékek egészen más oldalával találkoztam. Magyarországhoz hasonlóan a nagy Kínából érkező ruhák, cipők itt is az olcsó kategóriába tartoznak, de itt van egy plusz: az ízlés. A város utcáit járva mindenhol gyönyörűen felöltözött lányokat láttam és felvetődött bennem egy gondolat: a gagyit küldik hozzánk. Színes, szagos piackörkép.

Hongkong a Kínai Népköztársaság Különleges Közigazgatású Régiója. De nem csak irányításában különleges. Számomra Hong Kong itthonról egy szimpla agyonmodernizált felhőkarcoló sivatagnak tűnt, azonban egy olyan sokszínű és feledhetetlen várost ismertem meg, amelynek a fölfelé építkezés csak egy tulajdonsága.

Hongkongban egyszerre van jelen luxus és szegénység, múlt és jövő, Európa és Ázsia. Ezt a sokoldalúságot legjobban a piacokon tapasztaltam. Itthon nap mint nap tanúi lehetünk, Magyarország a Made in China termékek birodalmává kezd válni, ami inkább az olcsóságra, nem annyira a minőségre éhes vásárlóközönségnek kedvez. Ha bezár a jól megszokott sarki zöldségesünk, biztos, hogy kínai üzletet nyitnak a helyén, amely kiapadhatatlan forgalmával leigázza a környék – még minőséggel próbálkozó - üzleteit.

A reptéri súlykorlát fölé vásároltam magam

Amíg Hong Kong szigeten a legnevesebb divatházak üzleteivel találkozhatunk, addig a szemközti félszigetre, Kowloonra átkompozva, majd egyre beljebb haladva fokozatosan belecsöppenhetünk a hamisítatlan kínai piacok forgatagába. Ruhákon és cipőkön kívül rengeteg mindent vásárolhatunk, amelyet sok esetben tematikus piacok tesznek lehetővé. Saját piaccal rendelkeznek az aranyhal-, virág-, jáde és madárkereskedők, aki pedig éjjel szeretne vásárolni annak a Temple Street-i éjszakai piacon a helye.

Bár halat és madarat nem vettem, sikerült bőven a reptéri súlykorlát fölé vásárolni „magamat”. A tematikus piacokat kivéve – ahol a piac fő profilja nevében rejlik – nincs olyan dolog, amit ne lehetne kapni. Sok esetben standonként is cifra árukapcsolásokkal találkoztam. Szex-jelmez és tornacipő mindennapos jelenség együtt. Az említett jelmezből szintén kifogyhatatlan a kínálat, többek között Hófehérke megrontására is lehetőséget kapnak a vásárlók. A Hófehérke jelmezt otthagytam, de a legendás kínai arany integető macskát beszereztem, ami azóta is lelkesen integet a konyhámban.

Tematikus piacok

Jáde piac: hisznek a spirituális kőben

Kowloonon a Battery és a Kansu kereszteződésnél található a jáde piac két hatalmas garázsokra emlékeztető épülete. A jáde különös erővel hat a kínaiakra, mert hisznek spirituális tulajdonságaiban. Sokféle formában kapható, és a színei is nagyon változatosak. A kínálatban szerepelnek különféle ékszerek, szobrok, medálok és tömb formában is láttam árusítani jádét. Nem hagyhattam ki, hogy ne vigyek haza egy kis spirituális Kínát, fülbevaló formájában. 80HKD-os áron (2000 Ft) sikerült két pár fülbevalót is beszerezni, kiegyeztem magammal, elhiszem, hogy jádéből vannak.

Halpiac: halak milliói állványokon

A következő állomásom a Halpiac volt volt. Bár ezt a piacot kerestem, meglepetésként ért, ami ott fogadott. Az egymás mellett sorakozó, több utcányi üzletsor nagyon szokatlan látvány. A boltok előtti állványokra halak millióit akasztgatják ki apró levegőtlen zacskókban, és fillérekért haza lehet őket vinni. Kb. 300 Ft-ért már egész szép aranyhalat kaphattam volna. De arról nem szól a fáma, hogy az ilyen zacskó-tartás utáni halnak mikor jár le a „szavatossága”.

Egyébként az aranyhaltartás a Tang dinasztia óta fontos szerepet játszik a kínai kultúrában. Nyelvészeti szempontból minden hal szerencsehalnak számít, mivel a yu, vagyis "hal" szót ugyanúgy ejtik, mint a "sok" vagy "többlet" szavakat.

Madárpiac: nem láttam még pórázon énekesmadarat

A helyiek legkedveltebb piaca a madár piac, ahová megéri elmenni még akkor is, ha nem vásárol az ember, mert egy igazi különlegesség. A madarak - különösen az énekes madarak - kedvelt háziállatok Kínában. Az eladók több száz fajt kínálnak, köztük pintyeket, seregélyeket, verebeket, papagájokat és kakadukat. Különféle – számomra – extrém csúszómászók is szerepelnek a kínálatban madáreledelként, de pórázra kötött énekes madarat sem láttam még ez előtt.

Éjszakai piac: Same same, but different

Az éjszakai piac meghatározás – bár jól hangzik - nem azt jelenti, hogy itt egész éjszaka vásárolhatunk, a standok este 11-kor bezárnak. Két, egymással párhuzamos utca jelenti a piacot, amelyek a nap korábbi szakaszában nem különböznek a többi utcától, délután kezdenek gyülekezni az árusok és összeeszkábálják standjaikat. A tapasztalt Ázsiát látott turisták azt mondták nekem, egész Távol-Keleten nehéz párjára lelni ennek a piacnak. Ezért különleges figyelmet szenteltem a kínálatnak.

Az egyik utcában zöldséget, gyümölcsöt, húsféléket és egyéb élelmiszereket lehet kapni, a másikban pedig minden mást. A minden más alatt tényleg minden mást értek. A teljesség igénye nélkül ízelítő a kínálatból: a leghíresebb tervezők táska, óra és ruha kollekcióinak másolatai, amelyeket meglepő módon meg sem próbálnak eredetiként eladni. Továbbá vásárolhatunk itt sálakat világmárkák logójával ellátva (Hermés, Louis Vuitton, Chanel stb.); „eredeti” festményeket, amelyekből minden standon egyformát kínálnak; kalóz CD-ket és DVD-ket; rengeteg fajta kínai szuvenírt, köztük a nagy kedvencemmel, az integető macskával. De a piac közepén egymás mellett rengeteg szexuális kiegészítőt árusító stand is sorakozik.

Ladies Market: minden bőrből van, na persze

Annak ellenére, hogy nőknek hirdetik a piacot, ugyanannyira szól férfiaknak is. Szintén táskakollekciók minden mennyiségben, amelyek persze - az eladók szerint - egytől egyig bőrből vannak, ezt be is bizonyították a jó öreg öngyújtós trükkel. Aztán odaadták a táskát jóval még a műbőr ár alatt is. A standok három méter magas falakkal vannak elválasztva egymástól, amit plafonig tele akasztgatnak áruval. Persze nem veszik jó néven, ha a legfelső ruhát szeretném megnézni, és miután levették, nem veszem meg.

Az igazat megvallva én igyekeztem az olyan másolt táskákat, ruhákat és cipőket megvenni, amelyek rendelkeznek az eredeti példány, ízléses formájával, színével stb., de nem látható rajtuk feltűnő márkajelzés. Ezért a már jól lejáratott Louis Vuitton másolat szóba se jöhetett. De bőven tudtam válogatni a Hermés, Tori Burch és kevésbé ismert tervezők kollekciójából. A „másolat” szó használata tudatos, ugyanis nem is próbálják eredetiként eladni termékeiket az eladók, eleve másolatként emlegetik, azonban szeretik bőrként kezelni a látványosan műbőr táskákat és cipőket.

Ha nem vásárolok, nem köszönnek

Az eladók elég rámenősek, amint a standhoz érkeztem, széles mosollyal fogadtak és Missy-nek vagy Madamnak szólítottak, majd ha üres kézzel távoztam, kifelé menet már nem is köszöntek. Továbbá egy – a számomra - kedvező alkudozás után sem a kezdeti kedves mosolyukat használták búcsúzóul. De egy sikeres alkudozás minden rosszalló pillantást megér.

Vegyünk egy szokványos táskavásárlási példát: Gyanútlan vásárlóként szokásomhoz híven megfogtam mindent és csak úgy érdeklődésképpen, rákérdeztem az árára. Jelen esetben egy Hermés táska copy-járól van szó, amelyről úgy gondoltam, hogy 100HKD-ért (kb. 2600 Ft) van rá szükségem. Megkaptam az eladó válaszát az árral kapcsolatban, 300HKD (Kb. 7800Ft), ami az itthoni árakkal összhangban is van, oké – gondoltam - annyira nincs szükség a táskára, megköszöntem és próbáltam tovább menni.

Itt jön a folytatás

Azonban nagyon naiv voltam, amikor azt gondoltam, ennyivel elintézhetem az élet marketing iskolájában tanult lélektani határokat feszegető hongkongi kofát, aki egyből megkérdezte, hogy akkor mennyit adok érte. Erre csak nagyon kevés ember tudja megállni, hogy ne mondjon egy összeget. Mondtam a már fent említett 100HKD-t, ami az egyharmada az általa megszabottnak, ő vigyorgott, hogy ne szórakozz – de már elkövettem a biztos vásárlásba torkolló lépést, amiből nagyon keveseknek sikerül menekülni.

Ő mondott az eredeti árnál egy sokkal alacsonyabbat, ami az enyémnél még mindig jóval magasabb. Erre a gyakorlatlan vásárló azt mondja, jól van, így már elég olcsó, megveszem. De valójában az cselekszik helyesen, aki mond egy szemtelenül olcsó árat és a végsőkig kitart mellette. Legyintenek és elküldenek, elindulunk, hogy akkor nincs bussiness, majd lélekszakadva rohannak utánunk akár 100 m-t is, hogy Missy Ok. Az első ilyen példán okulva a helyi eladók több kilométeres futásáért lettem a felelős.