Rosszfiús csajok, kicsit ízléstelen nők
Domenico Dolce és Stefano Gabbana idén őszre végletekben gondolkoztak: nagyon maszkulin és nagyon nőies szettek váltakoztak a kifutón. A férfias vonal a 70-es évek ska-rajongó rudeboy-stílusára hajazott: a modelleken kalap, kétsoros zakó, nyakig begombolt ing, nadrágtartó, férficipő. Persze a szabáson variáltak a tervezők, hogy ne csak egyszerű múltidézést kapjon a közönség: a nadrágok ejtett ülepűek, sok zakó szándékosan túlméretezett, viszont ujjatlan, a kabátokat bársonnyal és szőrmével tették még gengszteresebbé.
A legjobb kiegészítő az aranyglitteres Oxford-cipő volt. A nőies vonalon most is a tőlük megszokott nyilvánvaló szexualitás és ízléstelenség határán egyensúlyozó túlzások jellemezték a ruhákat: sok volt a csipke, a flitter, az áttetsző, földet söprő sztár-ruhák, amiket csillag – és hangjegyminták díszítettek. És bár főleg a férfias vonalon voltak kellemes darabok, sajnos ez a bemutató eléggé önismétlőre sikerült.
Tengerész parádé
A Moschinonál Rossella Jardini szintén a férfias-nőies pólus hangsúlyozására ment rá. Őt viszont nem a rosszfiús, sokkal inkább az egyenruhás vonal inspirálta: mintha csak egy tengerészeti díszszemlére csöppentünk volna, a hangulatra a tányérsapkák is rásegítettek. Itt szó sem lehetett arról, hogy el legyenek méretezve a ruhák, minden szabásvonal nagyon feszesen állt a helyén. Színekben a fekete-fehér mellett a tengerészkék, a bordóba hajló vörös és az arany volt jellemző.
Ez a kollekció kevésbé volt harsány és szemtelen, mint a Moschino általában. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a ruhákban egyáltalán nem jelent meg a játékosság, hiszen mi másnak lehetne nevezni a kabátok ottfelejtett dupla gallérját, a hajtóka virágmintáját vagy a testre simuló ruha óriási fodrait?
Diszkóluxus
Frida Giannini, a Gucci főtervezője a következő szezonra is megmaradt a 70-es éveknél, annak is azonban a szégyentelen luxus változatánál. Fő inspirációja a legendás nightclub, a Studio 54 és a fiatal Anjelica Huston volt, a ruhák tökéletesen hozták a stílust. A tavaszi kollekcióhoz hasonlóan most is ragyogó drágakő-színeket használt: smaragdzöld, rubinvörös, ametiszt-lila, amiket sokszor szokatlanul párosított egymással a tervező.
Ezeket a színeket a pitonbőr kabátokra, szőrmékre és táskákra is átültette. A combig felsliccelt sifonruhák semmit sem bíznak a véletlenre, a Guccinál nagyon felnőtt és tudatos eszköz az érzékiség. És bár ezeket a ruhákat inkább csak színésznőkön fogjuk viszontlátni a vörös szőnyegen, pár percig el lehet álmodozni azon, hogy melyikben vonulnánk be egy fényűző partira.
Szokatlan '60-as évek
Milánó legnagyobb sztárja és legjobban várt bemutatója a szakma szemében azonban mindig a Pradáé. Miuccia Prada kollekciójában nem volt semmi nyíltan szexi, sokkal inkább kislányosak voltak a ruhák. Ihletért a 60-as évek Londonjára gondolhatott, viszont mestere annak, hogy ezt ne úgy prezentálja, mintha leckét mondana fel, hanem képes igazán 21. századivá tenni.
A kockás minták például jócskán felnagyítva kerültek a ruhára, a gombokat, öveket oldalra tolta, amitől szokatlan lett ugyan az eredmény, de izgalmas. Persze voltak olyan meglepő imázsdarabok is, amit utcára nehezen tudunk elképzelni, mint például a szőrös ruhák és úszósapkák, viszont a Prada iránymutatása alapján biztosra vehető, hogy a nagy tömegmárkák üzletei tele lesznek idén ősszel színes műszőrmével és a kígyómintás táskákkal, kabátokkal.