Edzéssel még azon is segíthetsz, ha néha ügyetlennek érzed magad

Te is úgy érzed, hogy néha elfelejtesz, elhagysz mindent? Leesnek dolgok a kezedből, és nem látod, ami a szemed előtt van? Megmondjuk, hogyan tudsz ezen az áldatlan helyzeten javítani az edzéseiddel!

Szinte valamennyiünk életében vannak olyan időszakok, hogy kifejezetten ügyetlennek, kétbalkezesnek érezzük magunkat. Másoknál ez akár hosszabb ideig is eltarthat – sőt talán úgy érezhetik, hogy az egész életüket ez tölti ki. Folyton leejtünk dolgokat, keresünk valamit a polcon, ami a szemünk előtt van, nem találjuk a szemüvegünket a fejünk tetején, rendszeresen beleütközünk emberekbe... Ez a koordinálatlanság, szétszórtság élettanilag jól leírható jelenség, így segíteni is lehet rajta.

 A koordinációért alapvetően négy terület felel a testünkben:

  • Szemünk az információt rögzíti a külvilágból, többek között ez alapján tudjuk a testünk helyzetét a térben meghatározni.
  • Agy és idegrendszer: az idegrendszer közvetíti az üzeneteket a testben keresztbe-kasul a fizikai környezetről és testünk, testrészeink pozíciójáról. Az érzékelés és az információfeldolgozás csatornája.
  • Cerebellum (kisagy): ez a terület felelős a tudatos és tudattalan mozdulataink kivitelezéséért, a koordinációt és egyensúlyt is ez irányítja.
  • Mozgatórendszer: az aktív és a passzív mozgatórendszer, vagyis az izmok és csontok hajtják végre az agyból jövő utasításokat, és végzik el a szükséges mozgásokat.

Ezek alulműködése vagy diszfunkciója vezethet gyakori „kétbalkezességhez”.

Az ügyetlenség okai

Gyakorlati oldalát nézve az okok sokfélék lehetnek: például fejsérülés, látásproblémák gyakran állhatnak a problémák hátterében, de gyógyszerek, tudatmódosító szerek mellékhatása, illetve a krónikus stressz, fáradtság következménye is lehet. Mozgatórendszerünk tekintetében az izomgyengeség, illetve az ízületi hipermobilitás is állhat az állandó szétszórtság hátterében.

A fentieket végiggondolva, a problémakör számos elemén bizony hatékonyan tudunk edzéssel javítani, és ennek révén fejlődés állhat be az ügyetlenségünket tekintve is.

Core-edzések

Egyik legfontosabb eleme nem csupán edzéseinknek, de életünknek is. A stabilizáció, testünk helyzetének megtartása minden körülmények között az alapja valamennyi mozdulatunknak, akaratlagosnak és tudattalannak egyaránt. Ahhoz, hogy testünk könnyedén mozogjon, a stabilizáló izmok ereje, a testtudat és a mozdulataink feletti kontroll szükséges.

Core-edzéssel fejlesztjük a stabilizációnkat, ami a mindennapjainkra is kihat
Core-edzéssel fejlesztjük a stabilizációnkat, ami a mindennapjainkra is kihatCecilie_Arcurs / Getty Images Hungary

Ezeket a képességeket az egyensúlypárnával, balance boarddal, instabil eszközökkel végzett edzések fejlesztik megfelelően.

Ruganyosság és ügyesség fejlesztése

Az izomerő fejlesztése mellett az agilitás és flexibilitás fejlesztése kulcsfontosságú az edzések hosszú távú sikeréhez. Kutatások szerint azoknak a sérülés után visszatérő sportolóknak, akik ilyen gyakorlatokat is beillesztenek az edzéseikbe, mindössze 8 százalék az újrasérülés veszélye, míg 70 százalék azoknak, akik nem. A jóga, pilates, harcművészetek, tánc mind olyan mozgásformák, melyek a hajlékonyságot és testkoordinációt tekintve óriási hozzáadott értéket hordoznak. A napi szintű nyújtás fokozza a vérkeringést, javítja izmaink állapotát, javítja ízületeink mozgástartományát. A hajlékonyságról itt írtunk bővebben.

Egyensúlygyakorlatok

A saját testsúlyos egyensúlygyakorlatok segítenek abban, hogy a baleseteket, botlásokat, eséseket elkerüljük. Ebben a cikkben részletesen foglalkoztunk a jó egyensúly felépítésével, legfontosabb elemeivel.

Vesztibuláris-okuláris reflex (VOR) gyakorlatok

Magyarul szem-kéz koordinációs gyakorlatok: segíthetnek abban, hogy a belső fülünk és a vesztibuláris rendszerünk (melyek az egyensúlyért felelnek), valamint az információt begyűjtő szem (látás) és testünk mozgatórendszerének teljes együttműködése létrejöjjön.

Egyensúlyunk fejlesztése a mindennapi ügyességünk szempontjából is fontos
Egyensúlyunk fejlesztése a mindennapi ügyességünk szempontjából is fontosFatCamera / Getty Images Hungary

A labdadobással, több labda kezelésével, célzással kapcsolatos feladatok tartoznak ide elsődlegesen, de az edzéseken túl a puzzle kirakása, a gyurmázás, legózás, finommotorikus játékok is segítenek a fejlesztésben.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

 

Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás. Ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. 
Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.

Mentes Anyu szakácskönyve 2 ide kattintva már rendelhető!

hirdetés

Az edzésen túl

A mindennapokban a megelőzésnek és életünk rendszerezésének is feladat jut az ügyetlenség elleni küzdelmekben.

Igyekezzünk rendet tartani magunk körül, a legtöbb dolognak legyen meg a helye a lakásban. Ha egyensúlyi problémákkal küzdünk, figyeljünk oda a megfelelő cipőválasztásra: a túl magas sarkú vagy különleges formájú cipők megnehezíthetik az egyensúly megtartását. Igyekezzünk csökkenteni a stresszt, hagyjunk agyunknak teret mással is foglalkozni, mint a bennünket nyomasztó gondolatok. Fordulhatunk a mindfulnesshez, alkalmazhatunk mentálistréning-technikákat. Végül, de nem utolsósorban a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás is kulcsfontosságú tényező lehet az ügyetlenség leküzdésében: összeszedettségünk, koordinációnk kipihenve szárnyakat kaphat.

Oszd meg másokkal is!
Mustra