7 hétköznapi szokás, amit érdemes ellesned azoktól, akik szépen öregszenek

GettyImages-121356233

Kíváncsi vagy, hogy mi a titkuk azoknak, akik idős koruk ellenére is fiatalosak tudnak maradni? Mutatjuk, hogy ők milyen szokásokkal élnek, amelyek neked is segíthetnek „szépen” megöregedni.

Az öregedés rengeteg fizikai változással jár, ami a bőrtől és a hajtól kezdve a csontokon át egészen az agyig a test szinte minden pontját érinti. Ez egy természetes folyamat, ami előbb-utóbb elkerülhetetlenül bekövetkezik, de ez nem jelenti azt, hogy a saját eszközeiddel ne tehetnél azért, hogy a lehetőségekhez mérten csillapítsd a hatásait. Itt van néhány szokás, amit érdemes a magadévá tenned. 

1. Pozitív szemlélet

Az öregedéssel kapcsolatban különösen igaz, hogy az vagy, aminek gondolod magad – írja a Real Simple. Az Amerikai Orvosi Szövetség lapja szerint azok az idősek, akik életkorukat a bölcsesség és az általános elégedettség szimbólumának tekintik, több mint 40 százalékkal nagyobb valószínűséggel gyógyulnak fel rokkantságukból, mint azok, akik ezt a tehetetlenség vagy a haszontalanság érzésével kötik össze. A gondolkodásmódnak tehát óriási szerepe lehet abban, hogy az ember az életkor előrehaladtával milyen fizikai és érzelmi állapotba kerül.

Ha szépen akarsz öregedni, próbálj pozitív maradni
Ha szépen akarsz öregedni, próbálj pozitív maradniMixMedia / Getty Images Hungary

2. Kiegyensúlyozott táplálkozás

A táplálkozásnak komoly befolyása van a test öregedésére is. „A legújabb kutatások azt mutatják, hogy a legegészségesebbnek az alacsony glikémiás indexű, friss gyümölcsökben és zöldségekben, teljes kiőrlésű gabonákban és sovány fehérjékben gazdag étrend tekinthető” – mondja dr. Jeffrey Benabio orvos.

Erre kitűnő példa a mediterrán étrend, amely növényi alapú élelmiszereken, teljes kiőrlésű gabonaféléken, tengeri herkentyűkön és egészséges zsírokon alapul, sőt mérsékelt formában még a vörösbor fogyasztását is lehetővé teszi.

A mediterrán étrendhez hozzátartozik, hogy hetente kétszer halat eszünk és visszafogjuk a sófogyasztásunkat.

A Harvard Medical School szerint ez a diéta hozzájárulhat a békés öregkor eléréséhez, hiszen tanulmányok szerint csökkenti a szívroham és a stroke kialakulásának kockázatát, ezáltal pedig a korai halálozás esélyét is. Dr. Benabio kiemelt egy másik előnyt is. Az ómega–3 zsírsavakban gazdag élelmiszerek, mint például a dió, az extraszűz olívaolaj, a lazac és a lenmag, elősegítik a bőr védelméhez szükséges illóolajok előállítását, és javítják a bőr megjelenését is, így az hosszú távon is fiatalosabb képet mutathat.

A mediterrán étrenddel nem tévedhetsz
A mediterrán étrenddel nem tévedhetszImage Source / Getty Images Hungary

3. A túlevés kerülése

A krónikus túlevés (amikor valaki az egészséges teltségérzet elérése után is tovább eszik) súlyos egészségügyi kockázatokat rejt magában, beleértve a szív- és érrendszeri betegségeket és a 2-es típusú cukorbetegséget, ami lerövidítheti a várható élettartamot is. Vagyis az öregedés tekintetében nemcsak az étel minősége, hanem annak mennyisége is számít.

4. Rendszeres testmozgás

Az aktív életmód elengedhetetlen az egészséges öregedéshez. „Egy átlagos nő az izomtömegének 23 százalékát veszítheti el 30 és 70 éves kora között” – figyelmeztetett Fabio Comana fiziológus. A testmozgás azonban – főleg az erőnléti edzés – segíthet a testtömeg és a fizikai erő fenntartásában, akár a 90 éves korhatár eléréséig is.

Egy, a Frontiers in Aging Neuroscience című folyóiratban publikált tanulmány szerint a fittség megőrzése csökkentheti az életkorral összefüggő memóriavesztést is, hiszen a testmozgás megerősíti a hippokampuszt, az agy tanulással és munkamemóriával kapcsolatos részét.

A rendszeres testmozgás hozzájárulhat ahhoz, hogy idős korodban teljes életet élhess
A rendszeres testmozgás hozzájárulhat ahhoz, hogy idős korodban teljes életet élhessThe Good Brigade / Getty Images Hungary

5. Szociális élet

A barátokkal és rokonokkal eltöltött minőségi idő nemcsak szórakoztató, hanem az öregedés szempontjából létfontosságú is. Egy tanulmány alapján, amely a PLoS Medicine című folyóiratban jelent meg, az erős szociális kötődésekkel rendelkező embereknek 50 százalékkal nagyobb esélyük van a hosszabb életre, mint azoknak, akik rossz vagy elégtelen kapcsolati halóval bírnak.

6. Napvédelem

A napsütésnek való nagymértékű kitettség a bőr ráncosodásához vezet, és akár bőrrákot is okozhat. A megfelelő napvédelemmel viszont megakadályozható, hogy a bőr ennek következtében öregedni kezdjen. „Bár a nap UV-sugarai beindítják a csontok egészségéhez nélkülözhetetlen D-vitamin termelését, ez aligha jó ok arra, hogy kiszolgáltasd magad a napsütésnek” – jegyezte meg dr. Benabio. A D-vitamin-termelés ugyanis már néhány perc után leáll, teret engedve a káros folyamatoknak, amelyek a bőrrák kialakulásának kedveznek.

A szakember szerint a legtöbb ember elegendő D-vitaminhoz jut, de ha ez valamilyen okból nem teljesülne, inkább több lazac vagy akár tojás fogyasztásával érdemes pótolni. Ami a káros sugarakat illeti, ő azt javasolja, hogy kivédésükhöz még azokon a napokon is használj napvédő krémet, amikor otthon tartózkodsz vagy utazol.

A bőröd meghálálja a gondoskodást
A bőröd meghálálja a gondoskodástAja Koska / Getty Images Hungary

7. Sok alvás

Valószínűleg számodra sem újdonság, hogy minden embernek napi 7-9 órányi alvásra van szüksége, de az talán igen, hogy az alváshiányt súlyos egészségügyi állapotokkal, így például az Alzheimer-kórral, a depresszióval, a diabétesszel és különféle szívbetegségekkel hozzák összefüggésbe.

Fontos kiemelni azt is, hogy bár az alvást sok mítosz övezi, szépítő hatása nagyon is megalapozottnak tűnik. „Alvás közben a szervezet növekedési hormonokat szabadít fel, amelyek segítenek helyreállítani a kollagént és az elasztint, a fiatal, egészséges bőr alapvető építőköveit” – tette hozzá dr. Benabio.

A közelmúlt kutatásai arra engednek következtetni, hogy az álmatlanság és az agy felgyorsult öregedése szoros összefüggésben állhat. Ez azt jelenti, hogy a krónikus alváshiány károsan befolyásolja az agy szerkezetét és működését, ami felgyorsítja az öregedési folyamatokat. „Sokan egyfajta luxusként, nem pedig szükségletként tekintenek az alvásra. Ha meg tudnám győzni az embereket, hogy csak egy dolgot tegyenek meg az egészségükért, akkor azt választanám, hogy aludjanak többet.”

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra