Már anyáink is tudták: ezért olyan egészséges az alma

Mindennap egy alma, az orvost távol tartja – szól a mondás, ami nagyon is helytálló, ugyanis az almának – amellett, hogy rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz – számos egyéb, egészségre gyakorolt jótékony hatása is van. Megmutatjuk, mi az a 10 dolog, amit az almáról tudni érdemes.

  • Az almafélékben rendkívül magas koncentrációban vannak jelen antioxidáns hatású növényi anyagok (flavonoidok, quercetin glycosid, phloretin glycosid, a chlorogénsav és az epicatechin). Ezek főleg az alma héjában találhatók, ezért érdemes a gyümölcsöt nem meghámozni, hanem héjával együtt fogyasztani. Az antioxidánsok erősítik az immunrendszert, rákmegelőző és gyulladáscsökkentő tulajdonságuk van, segítenek a vírusok és baktériumok leküzdésében, és májvédő szerepet is betöltenek. 
  • A rendszeres almaléfogyasztás csökkentheti a gyerekekben az asztma kialakulásának kockázatát. Ezt az asztmaellenes jótékony hatást az alma, illetve az almalé koncentrált antioxidáns-tartalmával magyarázhatjuk.
  • Az alma rengeteg rostot tartalmaz. Az almafélékben található pektin kifejezetten hatásos az emésztő- és bélrendszerünk működése szempontjából, hiszen a pektin – többek között – táplálja a bélbaktériumainkat, amely az egészséges bélflóra kialakításához nélkülözhetetlen. Az alma magas rosttartalmának köszönhetően védelmet nyújt a szív- és érrendszeri betegségek, az anyagcsere-betegségek és a cukorbetegség kialakulásával szemben, emellett csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet, és nem mellesleg nagy segítség például székrekedésben szenvedőknek is.
  • Az alma már a rágás során is jótékonyan hat az emésztésünkre, hiszen savainak köszönhetően már az első harapás után megindul a nyálelválasztás, és ez a pozitív hatás a gyomorsav-termelődésünk esetében is érvényesül. A megfelelő mennyiségű emésztőnedv kedvező feltételeket teremt a megfelelő és teljes emésztéshez.
  • Az almafélék feltöltik a vitamin- és ásványianyag-raktárainkat. Tartalmaznak A-vitamint, B-komplex-vitaminokat és C-vitamint, valamint ásványi anyagokat, többek között káliumot, kalciumot, cinket, fluort, jódot és szelént, melyek együttesen szükségesek az ellenálló immunrendszer kialakulásához, egészségünk megőrzéséhez.
Télen-nyáron jól járunk, ha almát eszünk
Télen-nyáron jól járunk, ha almát eszünkSjale / Getty Images Hungary
  • Az alma húsa 8–13 százaléknyi gyümölcscukrot tartalmaz, egy közepes nagyságú nyers almában 80 kalória van, 21 gramm szénhidrát és 3,7 gramm rost. Az almának viszonylag magas a fruktóztartalma (6,9 g/100g), de ettől nem kell félni: magas rosttartalmú keksszel fogyasztva remekül megakadályozhatjuk a vércukoregyensúlyunk kibillenését
  • A népi hagyomány a gyógynövények közé sorolta az almát. A régi időkben előszeretettel kezelték a gyomor- és emésztési gondokat párolt almafőzettel, a sebfertőzés elkerülésére almalevelet használtak, az immunrendszer támogatása érdekében almateát ittak.
  • Az alma harapása és rágása közben növekszik a szájban a nyáltermelés, ami késlelteti a fogszuvasodást, továbbá a harapás mechanikailag is megtisztítja a fogakat a szennyeződésektől és lerakódásoktól.
  • Az almából széles felhasználási lehetőségű almaecet és almabor is készíthető. Az almaecet nemcsak a konyhában használható, hanem a vegyszermentes otthon tisztaságáért is felel, natúr tisztítószerek készíthetők belőle. 
  • A legjobb pedig, hogy ősszel, télen, tavasszal, nyáron – mindig elérhető!
Oszd meg másokkal is!
Mustra