A laptop nem ölbe való! Sokat árt a testednek, ha az ágyon ülve használod

A szabadság alatt is dolgozol a notebookon? Kiülsz a kertbe megválaszolni az e-maileket? Akkor jó, ha tudod, hogy a laptop, dacára annak, hogy hordozható, nem ölbe való gép. Elmondjuk, miért érdemes odafigyelni a használatára, és miként tartsd megfelelően, ha mégsem asztalra teszed.

Itt a nyár és a kertbe kiülés, jó idő, utazások, lazulás időszaka. Mindazok, akik végre elszabadulnak az irodaasztaltól, nem biztos, hogy megszabadulnak a számítógéptől is. A hordozható számítógépeknek még a neve (lap = öl) is azt sugallja, hogy használjuk bátran ölben, holott ez a tévedés komoly következményekkel járhat.

Mi történik a testtartásunkkal, ha ölben számítógépezünk?

Ha a gépet a combunkra tesszük, a térdünket automatikusan magasabbra húzzuk, hogy megfelelő támaszt biztosítsunk neki. Ezáltal az alsó háti szakaszunk túlzottan domború helyzetbe kerül: a gerincünk csigolyái felveszik ezt az ívet, azonban a közöttük levő porckorongok jelentős nyomás alá kerülnek, a környező izmok pedig feszes tónust kénytelenek tartani. Minél tovább tartjuk ezt a pózt, annál nagyobb az igénybevétel a porckorongokon és a környező lágyrészeken. Ha huzamosabb ideig és gyakran domború helyzetbe kényszerítjük a derekunkat, elfáradnak a tartóizmok, melyek az egészséges, semleges pozícióban leveszik a teher nagy részét a gerincről. Az állandó feszes izomtónus, a rossz helyzetbe került, ékelődő porckorongok derékfájdalmakat eredményeznek, sőt később kellemetlen, kisugárzó, idegi tünetek is jelentkezhetnek.

Mivel eközben lefelé nézünk, a gép alacsonyan levő monitorjára, fejünket lógatva, a gerincünk nyaki szakaszán hasonló folyamatok mennek végbe. Ez a terület egyébként is a statika csúcsteljesítménye: néhány csigolyának kell megtartania, illetve mobilizálnia a fejünket. Ha lefelé nézünk, a csigolyákra jutó terhelés akár 5-6-szorosa is lehet a normál helyzetnek. Mivel a nyakunk az idegrendszer és a keringés szempontjából is kiemelt terület, az itt jelentkező panaszok nem csupán mozgásszervi, de neurológiai és keringési problémákban is megjelennek. A text neck (vagy tech neck) jelenség összefoglaló nevet kapta az a tünetegyüttes, amely a huzamosan fennálló rossz terhelés hatására kialakulhat. 

Ha lábunkat nem talpon tartjuk, hanem kinyújtjuk magunk elé, és azon támasztjuk a gépet (például ágyban ülve), még az alsó végtagba lefutó idegekre is nyomást helyezünk, ezért ez még egy fokkal rosszabb választás, mint ha ülőalkalmatosságot használnánk.

Lehet, hogy kényelmes, de nem az igazi
Lehet, hogy kényelmes, de nem az igaziagrobacter / Getty Images Hungary

Az alacsonyan tartott billentyűzethez leengedett kézfej erősen megtört szögű csuklót eredményez gépelés közben. A csuklóízület környékén és a kézfejben kialakuló túlterhelés, feszes szalagok és izmok nem csupán lokális fájdalmakhoz, de gyulladásokhoz, az ízületi mozgástér beszűküléséhez is vezethetnek.

Végül, de nem utolsósorban a gép által kibocsátott hőhatás sem tartozik az egészséges mértékbe. A kutatások nem támasztják ugyan alá, hogy káros sejtburjánzást vagy éppen a sejtek elhalását okozná, de arra nézve vannak tanulmányok, hogy a férfi spermaminőséget befolyásolhatja, illetve a hőnek hosszasan kitett területen bőrelváltozások alakulhatnak ki.

Érdemes tehát észben tartanunk, hogy a hordozható számítógép nem az ölbe való! Nem vagyunk ugyan egyetlen asztalhoz kötve vele, de ettől még – ha a helyzetünket változtatjuk is – az ergonómiai szempontokra igyekezzünk figyelmet fordítani. Bemutattuk már a munkaállomás helyes beállításait, ha új helyszínt választunk a munkavégzésnek, igyekezzük néhány percet rászánni a megfelelő berendezkedésre.

Mit tudunk tenni, ha mégis alkalmanként asztal nélkül dolgoznánk?

  • A számítógép vásárlásakor vegyük figyelembe a súlyát: ha sokszor használjuk asztal nélkül, illetve cipeljük magunkkal, érdemes beruházni egy könnyebb modellbe.
  • Ha asztalt nem is, de egy megfelelő, jó minőségű széket vagy fotelt igyekezzünk használni, amely kissé hátradőlt ülőfelülettel, illetve deréktámasszal segít levenni a terhelést az izmainkról.
  • Használjunk alátétet, hogy redukáljuk a nyomást az alsó végtagban futó idegeken, illetve csökkentsük a hőhatást az ölünk környékén.
  • Igyekezzünk úgy tartani a billentyűzetet, hogy a lehető legkellemesebb szöget megtaláljuk a csuklónk számára. Ha nagyobb méretű alátétet használunk, az még a könyökünket is megtámaszthatja, így a csuklónk és vállunk terhelése is csökken.
  • A képernyőt igazítsuk olyan szögbe – szélesen kinyitva –, amely a lehető legközelebb van az ideális nyakhelyzethez, azaz (szinte) előrenézünk a folyamatosan lefelé tekintés helyett.
  • Igyunk sokat, hogy a szöveteink és porckorongjaink megfelelően hidratálva legyenek, és jobban bírják a káros pozícióból adódó terhelést.
  • Ha derék-, hát-, nyakfájdalmakat tapasztalunk, esetleg a karunkban, ujjainkban bizsergő vagy zsibbadó érzést, ne ignoráljuk a tüneteket, hanem vegyük komolyan a testünk figyelmeztető jeleit.
  • A hordozható gépet valóban igyekezzünk csupán rövid, a minimálisan szükséges ideig ebben a testhelyzetben használni. Ha hosszabb munkát kell rajta elvégeznünk, keljünk fel, mozogjunk, sőt legalább helyezzük át magunkat állásba, még ezzel is teszünk a testünk egészségéért.

Ha kénytelenek vagyunk jelentős ideig, rendszeresen használni a hordozható gépet, jó, ha tisztában vagyunk a hatásaival, és hogy miként védhetjük ki őket.

Itt írtunk a felső háti szakasszal kapcsolatos tudnivalókról.

Itt a derékfájdalmak kialakulásáról.

Ebben a cikkben segítünk a nyakfájdalmakon.

Egy kis kéztornát is összeállítottunk a gépelés mellé.

Az emberi test mozgásra termett, és az ülőmunka statikus helyzete, karöltve a mindennapokban bennünket terhelő helytelen ergonómiával, számos panaszt, majd krónikus betegséget eredményezhet. Ha viszont a káros hatásokat csökkentjük, és mellette megfelelő edzésekkel megerősítjük a törzsünket, mobilissá tesszük testünket, már sokat tettünk az egészséges, minőségi életért. 

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

 

Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás. Ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. 
Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.

Mentes Anyu szakácskönyve 2 ide kattintva már rendelhető!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra