Így a legegészségesebb a kávé: biztosan jól készíted a magadét?

GettyImages-1325060759

A kávé sokunk mindennapi szenvedélye, de vajon főzése során vétünk-e egészségünk ellen?

A kávé minden földtekén ismert, mindennapi stimuláns: elkészítési módjainak se szeri, se száma, és állandóan születnek újabbnál újabb változatok. Meginnád úgy is, ha sűrített tejjel és felvert tojássárgájával kínálnák? Ha a válaszod nem, jó úton jársz, de lássuk, hogy a legegészségesebb kávézni!

A kávéfőzés módja nem mindegy

Hogy egyből a lényegre térjünk: aki feketén, cukor nélkül issza főzött kávéját, az választja a legjobb megoldást. Ez egy szinte kalória- és szénhidrátmentes megoldás, a magas hőmérséklet hatására pedig antioxidánsokhoz is jut az, aki ilyen kávét fogyaszt. A most divatos cold brew kávék esetében inkább a koffein kedvelői járnak jól.

Vannak ugyanakkor, akik a feketekávé ízét nem szeretik: cukorral, tejjel kísérve fogyasztják azt.

Rossz hírünk van számukra – mindkét megoldás egészségtelenebb, mint az egyszerű fekete.

A tejjel sok zsírt és kalóriát viszünk be, utóbbi a cukor esetében is igaz, ezért érdemes helyette vanília- vagy mandulakivonattal ízesíteni innivalónkat, tejből pedig sovány változatot, esetleg növényi tejet öntsünk a kávénkba.

A kávé főzési módja mellett az sem mindegy, mit teszünk bele
A kávé főzési módja mellett az sem mindegy, mit teszünk beleskaman306 / Getty Images Hungary

Vitamint felesleges beletenned

Egyéni adottságaink is beleszólnak ugyanakkor abba, hogy milyen kávét érdemes fogyasztanunk. Akit túlstimulál a koffein, annak a koffeinmentes italok jelenthetnek ideális választást, aki pedig a különleges ízeket kedveli, az kurkumával vagy fahéjjal adhat extra tartalmat forró italának.

A divatos kávés italok közül ugyanakkor érdemes elkerülni a fent említett tojásos, sűrített tejes változat mellett a hozzáadott vitaminokat tartalmazó kávét is. A kávé vízhajtó hatása miatt ezek hamarabb távoznak szervezetedből, mint hogy fel tudnának szívódni. A nyers tojásos kávé potenciálisan szalmonellával fertőzhet meg, ráadásul teljesen felesleges kalóriabombát innál, ha ilyesmit fogyasztanál.

Robusta vagy arabica?

Az antioxidáns-tartalom szempontjából az enyhe pörkölésű kávé a legegészségesebb: az enyhén pörkölt robusta kávéban van a legtöbb antioxidáns, amelyet szorosan követ az enyhe, illetve a közepes pörkölésű arabica kávé. Ha tehát számít az, hogy mennyire egészséges az italod, ne csak a robusta–arabica kettősségében gondolkozz, hanem vedd figyelembe azt is, melyiket hogyan pörkölik.

Meg kell jegyeznünk ugyanakkor azt is, hogy egy szempontból mégsem a világos pörkölésű kávék jelentik a legjobb választást: ezek akrilamidtartalma magasabb, mint a sötét pörkölésűeké, ez az anyag pedig

növeli bizonyos daganattípusok kialakulásának esélyét.

Persze a mennyiség sem mindegy
Persze a mennyiség sem mindegyMikel Taboada / Getty Images Hungary

Tévhitek övezte ital

A kávéval kapcsolatosan rengeteg tévhit is él – ha már fogyasztása a témánk, érdemes a már megcáfolt tévhiteket is sorra venni.

  • Nem növeli a csontritkulás kockázatát normál mennyiségben fogyasztva.
  • Várandós nőknek sem kell lemondania róla – legalábbis normál mennyiségben.
  • Fogyasztása nem növeli a kiszáradás kockázatát vagy a szív- és érrendszeri betegségek előfordulásának gyakoriságát.
  • A rendszeres kávéfogyasztás ráadásul csökkenti a cukorbetegség kockázatát a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének állásfoglalása szerint.

Nyugodtan idd meg hát a mai feketédet is – de arra azért figyelj, pontosan hogyan készíted el.

Szakácskönyv egy kis extrával!

 

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra