Ennyi fizikai munkával ellensúlyozhatod, ha ülőmunkát végzel

GettyImages-1316587670
Kofrán Eszter

Az ülő életmód káros hatással van egészségünkre. Magasabb halálozási rátával rendelkeznek az ülő életmódot folytató emberek. Kutatók azt találták, hogy ezen akár napi 30 percnyi testmozgás is segíthet.

Sokan folytatunk ülő életmódot, a pandémia pedig csak ráerősített erre. Gáspár Szabolcs, a Budapesti Mozgásszervi Magánrendelő ortopéd-traumatológus osztályvezető főorvosa azt nyilatkozta az Indexnek, hogy a Covid–19 előtt sem volt sok hajlandósága mozgásra a magyaroknak, de a járvány óta rosszabbodott a helyzet.

A Womans World beleásta magát a témába, mivel az ülő életmód  káros hatással van egészségünkre. Fokozza az elhalálozás kockázatát, bármilyen, egészséggel összeköthető halálnemről legyen is szó.

A moderált mozgás is segíthet

A moderált mozgás is segíthet csökkenteni az ülő életmód negatív hatásait. A British Journal of Sports Medicine (Brit sportorvoslás-folyóirat) 2021-ben azt találta, hogy elég 30 percnyi moderált vagy lendületes sportolás, hogy enyhítsük az ülő életmód egészségkárosító következményeit.

A felmérés során 44 370 embert vizsgáltak meg és követtek nyomon. Azok, akik nem sportoltak, de főleg ülő tevékenységeket végeztek, magasabb kockázatúak lettek a különböző elhalálozási tényezőket illetően.

GettyImages-1263212917
golero / Getty Images Hungary

Azok viszont, akik napi 30-40 percnyi, legalább moderált intenzitású mozgást végeztek ülő életmódjuk mellett, olyan értékeket produkáltak, mint azok, akik nem ülőmunkát végeznek.

A WHO is hasonló tanácsot fogalmazott meg 2020-ban. Azt tanácsolta, hogy 150-300 percnyi moderált mozgást vagy pedig 75-150 percnyi intenzív mozgást végezzenek a felnőttek hetente.

Továbbá, a WHO ugyanebben az útmutatóban a terhes és szülés utáni nőknek is javasolja a rendszeres mozgást, valamint a krónikus betegséggel élőknek és a különböző fogyatékossággal élő embereknek is ajánlja a rendszeres mozgást. Mindegyik esetben javasolja, forduljanak szakember segítségéhez a tekintetben, milyen és mennyi mozgásformát érdemes beiktatniuk életükbe.

Igyekezzünk kiszakítani legalább 30 percnyi mozgásidőt magunknak naponta, testünk meghálálja majd a törődést!

Oszd meg másokkal is!
Mustra