Meg fogsz lepődni, mit kéne gyakrabban enned az egészségedért!

GettyImages-1211629396
Berényi Bianka

Az egészségéért mindent megtesz az ember, néha még szokatlan dolgoktól sem riad vissza az ügy érdekében. Vannak ugyanakkor, akik az extremitásoktól sem tartanak: a nyers csirkemáj fogyasztásának nyomában jártunk.

Egyes álláspontok szerint a csirkemáj fogyasztása nyersen rendkívül egészséges a szervezet számára, ám sokan vitatkoznak ezzel. De vajon ebből mennyi az igazság? A témáról két hazai dietetikus szakértőt, Tihanyi Andreát és Herbay-Varga Anitát kérdeztük meg, akik nem éppen a fenti állítást támasztották alá.

 

Vannak előnyei a nyers csirkemáj fogyasztásának? 

A dietetikusok szerint a nyers belsőségek fogyasztásának előnyei eltörpülnek a velük járó egészségügyi kockázatok mögött. „Egészségügyi és élelmiszer-biztonsági okból a nyers csirkemáj fogyasztása egyáltalán nem javasolt. Megfelelő feldolgozást és hőkezelést követően azonban már fogyasztható” – vélik a szakemberek. Ez pedig alapjában véve ellentmondnyers máj fogyasztását javaslók álláspontjának. Nézzük, mi az igazság! 

Milyen hátrányai vannak a nyers csirkemáj fogyasztásának?

A nyers csirkemáj fogyasztása rendkívül sok egészségügyi kockázatot hordoz magában, így a dietetikusok egyáltalán nem javasolják azt.

„A nem hőkezelt vagy nem megfelelően hőkezelt nyers húsokon és belsőségeken gyakran találhatóak olyan baktériumok, amelyek fogyasztása különféle egészségügyi problémákhoz, ételmérgezéshez vezethet. Ilyen baktériumok lehetnek például a szalmonella, a Campylobacter és az E.coli” – tudtuk meg a dietetikusoktól.

A csirkemájat és a többi belsőséget is elkülönítve érdemes tárolni az egészségünk érdekében
A csirkemájat és a többi belsőséget is elkülönítve érdemes tárolni az egészségünk érdekébenSavany / Getty Images Hungary

Azonban az alapos hőkezelés (minimum 75 fokos belső hőmérséklet elérése) nagymértékben csökkenti ezeknek a baktériumoknak a mennyiségét, ezáltal emberi fogyasztásra alkalmassá téve az élelmiszert. A nyers belsőségek esetében fontos arra figyelni, hogy a termék jó állagú, egyenletes színű, ne túl erős szagú legyen. Ha nyers belsőséget veszel, mindig ellenőrizd annak lejárati idejét, tárold azt hűtőben vagy a fagyasztóban, és a lehető leghamarabb használd fel. 

A nyers húst, belsőségeket lefedve, az összes többi élelmiszertől elkülönítve javasolt tárolni. 

Diétabarát vagy sem?

A belsőségek közt az egyik legértékesebb tápanyagtartalommal bír a máj, hiszen gazdag A- vitaminban, B12-vitaminban, D- és K-vitaminban, cinkben, vasban, foszforban, folátban, és kitűnő szelénforrás is, tehát valódi vitaminbomba.

De mivel a zsírban oldódó vitaminok elraktározódnak a szervezetben, ezért nem szükséges hetente egy alkalomnál többet fogyasztani a belsőségekből, így a csirkemájból sem. A máj magas A-vitamin-tartalmára gyakran hívják fel a figyelmet, hiszen egy adag a napi ajánlás öt-, tíz-, tizenötszörösét is tartalmazhatja. Gyakorlatban ez annyit jelent, hogy például 10 dkg máj fogyasztásával tíz napra elegendő A-vitamint viszünk be a szervezetünkbe.

De emellett árnyoldala is van fogyasztásának:

Magas koleszterin- és telített zsírsavtartalma miatt fogyasztása a jelenlegi táplálkozás tudományi ajánlások szerint csak mértékkel ajánlott.

A vegyes táplálkozás részeként, zsírszegény módon elkészítve beilleszthető akár egy életmódváltó, fogyókúrás étrendbe is, igaz, mértékkel, például heti rendszerességgel.

Jót tesz-e a szívnek, hatékony-e vérszegénység ellen? 

A máj remek vasforrás (10 dkg csirkemáj 13 mg vasat tartalmaz, ami a napi ajánlás közel háromnegyedét biztosítja) és B12-vitamin-forrás (16,5 mikrogramm 10 dkg csirkemájban, ami a napi ajánlás közel háromszorosa), így vérszegénység esetén a már említett mértékben beilleszthető az étrendbe. 

„A vérszegénység csökkentésében nagy szerepet játszik a helyesen összeállított étrend, mely megfelelő arányban tartalmaz minden olyan mikro- és makrotápanyagot, amelyre a szervezetnek szüksége van. Húsfélékből, halakból, belsőségekből nagyon jól felszívódik a vas, ezenfelül pedig ha minden étkezés tartalmaz C-vitamin-tartalmú élelmiszert, nagyban növelhetjük a vas hasznosulását a szervezetben” – tudtuk meg a szakértőktől.

Mivel a belsőségek általában – így a máj is – leginkább telített zsírokat tartalmaznak, így túl gyakori fogyasztásuk fokozott kockázatot jelent a szív- és érrendszeri betegségek kialakulása szempontjából, vélekednek a szakemberek.

Mit tesz a szervezettel a máj, ha túl sokat vagy egyáltalán nem fogyasztunk belőle?

„A heti több alkalommal vagy nagy mennyiségben bevitt máj esetén fennállhat az A-vitamin túladagolása (hipervitaminózisa), ami súlyos toxikus tünetekhez vezethet, például bőrgyulladáshoz, csontosodási zavarhoz, várandósság alatt a magzat fejlődési zavarához. Egy adag, azaz 10 dkg csirkemáj egy egészséges felnőtt A-vitamin havi szükségletének egyharmadát fedezi. Emiatt is fontos a mértéktartás” – mondják a dietetikusok.

És mi van abban az esetben, ha nem szeretjük a májat?

„Ha nem szeretjük, nem fogyasztunk májat, májas élelmiszereket, abban az esetben sem esünk el az értékes vitaminoktól, ásványi anyagoktól, hiszen a húsok – vörös húsok, halak, húskészítmények tartalmaznak valamennyit azok közül, amelyeket a máj is” – mondják a szakértők.

Egészségesebb a máj, mint a hal?

Ezt nem állíthatjuk. Energia- és tápanyagtartalmuk, egészségre gyakorolt hatásuk azonban hasonló.

Mind a hal, mind a máj esetében előnyösebb, ha zsírszegény módon készítve kerülnek a tányérra, ezzel tudjuk leginkább kamatoztatni a bennük rejlő mikro- és makrotápanyagokat. Ilyen ételkészítési mód például a kevés olajon (zsiradékon, vajon) való párolás, főzés.

„Kirántva, bő zsírban sütés közben mind a hal, mind a máj a szerkezete és a panír miatt is sok zsiradékot szív magába, ezzel akár 150-200 kalóriával is megnövelve az étel energiatartalmát. Gyakran a bolti pástétomok, máj- és halkrémek sok zsírt és egyéb adalékanyagokat rejthetnek magukban, ezért érdemes a termékek összetevőit és tápanyagértékeit összehasonlítani. A legjobb, ha mi magunk készítjük el és frissen fogyasztjuk” – javasolják a dietetikus szakemberek.

A nyers máj fogyasztása nem ajánlott, ehelyett főzzük meg, mert a táplálkozásunkba illő dús vitaminforrás
A nyers máj fogyasztása nem ajánlott, ehelyett főzzük meg, mert a táplálkozásunkba illő dús vitaminforráshuzu1959 / Getty Images Hungary

Mi sorolható még a természet multivitaminjai közé?

A természet multivitaminjai azok az élelmiszerek, amelyekben egyszerre több különböző vitamin és ásványi anyag található meg. „Ez valamennyi természetes állati és növényi élelmiszerről elmondható, bármelyik zöldség-, gyümölcs-, gabona-, húsféléről, tejtermékekről, tojásról” – tudtuk meg a szakértőktől. 

A vitaminokra pedig létszüksége van a szervezetnek, ezek nélkül energiatartalékainkat tekintve is lemerülünk. 

„A legcélszerűbb az lehet a táplálkozást tekintve, hogy egy-egy élelmiszer túlzott reflektorfénybe helyezése helyett nagyobb hangsúlyt fektetünk a vegyes és változatos táplálkozásra. Hiszen ily módon tudjuk legjobban biztosítani a szervezetünk számára nélkülözhetetlen különféle mikrotápanyagokat is” – javasolják a dietetikusok.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra