Minden kertben ott van, mégsem tudjuk, mit kezdjünk vele: a birsalma

GettyImages-155381227

Ősszel érik, hazánkban eléggé elterjedt, szinte minden gyümölcsöskertben megtalálható 1-1 birsalmafa, ugyanakkor sokszor nem tudjuk, mit is kezdjünk vele, vagy, hogy egyáltalán érdemes-e próbálkoznunk a felhasználásával. Most kiderül, mennyire egészséges és sokoldalú gyümölcsről van szó.

  • A birsalma rosttartalma jelentős, így hozzájárul az egészséges, rostokban gazdag étrend kialakításához. A benne megtaláható pektin a vízoldékony rostanyagok közül az egyik legfontosabb. Állaga zselészerű, amely az emésztőrendszerben megköti az epesavakat, a koleszterint, ezáltal rontja a zsírok és a koleszterin felszívódását, és a vékonybélben akadályozza az epesavak visszaszívódását, valamint védőbevonatot képez a tápcsatorna felületén. Jótékony hatásai közé tartozik továbbá, hogy a vékonybélben lassítja a tápanyagok felszívódását is. Ez kedvező például cukorbetegség esetén, mert a szénhidrát felszívódásának lassításával csökkenti az úgynevezett glikémiás indexet, ritkábban fordulnak elő vércukor-ingadozások, kiegyensúlyozottabbá válik a vércukor szintje. 
  • A birsalma megfelelő kalcium/foszfor aránnyal rendelkezik (2,7 mg Ca és 1 mg P van 100g birsalmában), éppen ezért rendkívül értékes nyersanyagunk a csontritkulás megelőzésében, vagy éppen a már kialakult betegség étrendi kezelésében.
  • A birsalmában található antibakteriális anyagok, valamint a birsalma magas C-vitamin-tartalma együttesen támogatják az immunrendszerünket a betegségek elleni harcban.
  • Antioxidáns hatású, semlegesíti a szervezetben az oxidatív károsodást okozó szabad gyököket, valamint lassítja az öregedési és sejtroncsoló folyamatokat.
  • A birsalma kiváló A-, B1-, B2-, B3- és E-vitamin-forrás, és gazdag ásványi anyagokban is: rézben, vasban, káliumban, foszforban. 
  • Magas vastartalma hozzájárul a napi vasbevitelünkhöz is, ezáltal csökkenti a fáradtságot és a kimerültséget.
  • Magas kálium- és magnéziumtartalma segíti kordában tartani a vérnyomást, de az idegeket és izmainkat is megnyugtatja, valamint a stresszkezelésben is nagyon hasznos.
  • A birsalma savanyú íze rendkívül jó étvágygerjesztő. Étkezés előtt 1-1 teáskanálnyi birsalmalé fokozza az étvágyat, és beindítja, valamint megkönnyíti az emésztést is.
  • A népi gyógyászatban nemcsak a birsalma húsát, hanem a magját is felhasználták. A birsalmamag ugyanis jó köhögéscsillapító, illetve enyhe hashajtó hatással is rendelkezik.
  • A birsalma nyers fogyasztása igencsak nehézkes göcsörtös alakjának és kemény héjának köszönhetően, de a jótékony hatásai érdekében valamennyi hőközléssel, kompótként, lekvárként vagy birsalmasajtként mindenképpen érdemes próbát tenni vele és hosszú távon  az étrendünkbe állítani ezt a remek és értékes gyümölcsöt.

 A cikk információi általános jellegűek, nem helyettesítik az egyéni dietetikai tanácsadást.

Szakácskönyv egy kis extrával!

 

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra