Cukorbeteg lehetsz, ha így töltöd az éjszakát

GettyImages-1873559513

Azzal már több kutatás is foglalkozott, hogy a rossz alvási szokások hogyan függnek össze a krónikus egészségügyi szokásokkal, egy új vizsgálat azonban most még sokkal közelebb is jutott.

Négy különböző, a legtöbb ember alvását jellemző mintát azonosított egy, a Penn State College of Health and Human Development kutatói által vezetett csapat. A Psychosomatic Medicine című folyóiratban közzétett tanulmány szerint tehát nemcsak megerősítette, hogy egészségünk szempontjából nagyon fontosak az alvási szokásaink, de ezúttal arra is fény derült, hogy milyen alvástípusokba tartozhatunk.

Alvási szokásokat vizsgáltak

A kutatócsapat körülbelül 3700 egyesült államokbeli középkorú személy alvási szokásaira és krónikus egészségügyi állapotaira vonatkozó adatokat gyűjtött két, tíz év különbséggel mért időpontban. A kutatás során figyelembe vették az alvás rendszerességét és időtartamát, az alvásminőséggel és a nappali éberséggel kapcsolatos észleléseket, valamint a krónikus betegségek számát és típusát.

A szakemberek ez alapján négy különböző mintát azonosítottak.

Az amerikai kutatás az alvási szokásokat vette górcső alá
Az amerikai kutatás az alvási szokásokat vette górcső aláminiseries / Getty Images Hungary

A jó és a rossz alvók

Az egyik csoport a jó alvókból tevődött össze, akiket optimális alvási szokások jellemeznek, ami azt jelenti, hogy minden adatpontnak megfeleltek. A másik csoport tagjai a hétvégi bepótló alvók, akiknek már szabálytalannak tekinthető az alvása: 

az átlagos alvásidejük különösen rövid, a hétköznapok fáradalmait hétvégén pihenik ki, vagyis ekkor meghosszabbodik az alvásra fordított idejük is.

A harmadik csoport az inszomniásoké, akiknél az alvásproblémák már az álmatlanság klinikai tüneteihez kapcsolódnak, így meglehetősen rövid az alvásidejük, ráadásul nehezen is alszanak el, napközben pedig nagyon fáradtak. A negyedik csoportba a szundikálók tartoznak, akik noha egyébként jó alvók, napközben gyakran szundikálnak.

Nem sokan alszanak jól

A vizsgálat meglepő eredményt hozott, ugyanis kiderült, hogy a résztvevők több mint fele inszomniás vagy szundikál, amely – bárhonnan is nézzük – nem túl optimális alvási minta. Ezenkívül arra is rámutatott a kutatás, hogy annak, aki a tíz év során inszomniás volt, az alvásproblémája jóval nagyobb eséllyel járt együtt krónikus egészségügyi problémákkal, beleértve a szív- és érrendszeri betegségeket, a cukorbetegséget és a depressziót.

A kutatásban résztvevők több mint fele inszomniás vagy napközbeni szundikáló volt
A kutatásban résztvevők több mint fele inszomniás vagy napközbeni szundikáló voltJustin Paget / Getty Images Hungary

Tíz év alatt sem változnak a minták

Az eredmények azt is jól mutatják, hogy a kutatásban résztvevő emberek alvási mintája a tíz év során nagy valószínűséggel nem változik meg – mindez ráadásul különösen igaz az inszomniásokra és a szundikálókra. Noha a tanulmány nem feltétlenül reprezentálja a teljes lakosságot, miután elsősorban egészséges felnőttekből áll,

a legtöbb résztvevő mégsem optimális alvási mintát mutatott.

Soomi Lee, a Penn State emberi fejlődéssel és családtanulmányokkal foglalkozó docense szerint ezek az eredmények mind arra utalhatnak, hogy nagyon nehéz megváltoztatni az alvási szokásainkat, hiszen az alvás milyensége egyszerűen beilleszkedik az általános életmódunkba. Mint mondta, az is lehet, hogy az emberek még mindig nem rendelkeznek elég információval, vagy legalábbis nem veszik elég komolyan az alvás fontosságát. A szakember szerint pedig nem is kellene sokat tennünk azért, hogy minőségibb legyen az éjszakai pihenés, csupán a lefekvés előtti telefonhasználatunkon kellene változtatnunk, mérsékelnünk a késő délutáni koffeinfogyasztást, valamint beiktatni a napjainkba a rendszeres testmozgást.

A gazdasági körülményeink is befolyásolják az éjszakákat

Noha az alvási szokások látszólag nem függtek össze az életkorral, a kutatók azt találták, hogy az idősebb felnőttek és a nyugdíjasok nagyobb valószínűséggel szundikálnak. Azt is megállapították, hogy az alacsonyabb iskolai végzettségűekre és a munkanélküliséggel küzdőkre jellemzőbb az álmatlanság. A kutatók szerint emellett az a tény, hogy az életszakasz és a gazdasági körülmények befolyásolhatják a hosszú távú alvási mintákat, arra utal, hogy a társadalmi hatások – többek között a pénzügyeink és az egészségügyi erőforrásokhoz való hozzáférés miatti stressz – jelentős hatással lehetnek az egészségre, így az alvási szokásokra is.

Lee szerint az alvás a mindennapos viselkedésünk része, amelyen szinte mindennap javíthatunk. Ez pedig azért nagyon fontos, mert a változások néhány hónap vagy akár több év elteltével jelentős javulást hozhatnak akár a szociális kapcsolatokban, akár a munkateljesítményben, az egészségünkben, sőt még az öregedés késleltetésében is.

Ha szeretnéd tudni, mennyivel fiatalít meg, ha jól alszol, akkor olvasd el az erről szóló cikkünket!

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek