Ha egészséges, szép fenékizmokat akarsz, erre figyelj

Egy olyan furcsa nevű és kicsike izom okozhat ijesztő tüneteket, amelyről eddig talán még nem is hallottál. Derék- és csípőpanaszok, lábba lesugárzó fájdalom: ismerjük meg a piriformist.

Az emberi test mintegy 650 izmából az egyik legviccesebb nevű kétségtelenül a körteképű izom. Ez nem csupán a magyar fordítás mókája, latin neve, a musculus piriformis is az izom körtére hasonlító formájára utal.

A piriformis a csípő mélyen húzódó izmainak egyike, a nagy farizom alatt található. A keresztcsonttól a nagy tomporhoz húzódik, viszonylag kicsi, rövid, ám jelentősége annál nagyobb. Feladatai közé tartozik a combcsont fejének rögzítése a csípőízületben, ezáltal stabilizáló funkciókat lát el. Másrészről a csípő mozgatásában is részt vesz, többek között a comb kifelé forgatásában, például járás közben.

A csípő környéki izmok jelentős terheket viselnek, ami különösen jellemző akkor, ha folyamatában sok az egyoldalú mozgás – például séta, futás –, vagy statikus helyzet – mint az ülés – az életünkben.

Ezek az izmok azonban sajnos éppen elhelyezkedésük miatt nehezen hozzáférhetők, ezáltal nyújtásuk, tónusuk lazítása sem egyszerű feladat, holott igen fontos lenne. A görcsös piriformis számos problémát okozhat: enyhébb esetben fájdalmat a fenékben, ennélfogva bicegő járást. A térdízületre is kihat, a külső oldalon túlterhelve azt, így a felboruló egyensúly miatt az ízület károsodhat. A feszes tónusú piriformis, karöltve a combhajlítókkal, testünk kinetikai láncolata révén súlyosbíthatja a plantar fasciitis (a talpi bőnye gyulladásos állapotának) tüneteit is, míg ugyanezek normál tónusa enyhíthet is a tüneteken.

A cikk az ajánló után folytatódik

A KEVESEBB TÖBB. A MENTES JOBB. – MEGJELENT MENTES ANYU SZAKÁCSKÖNYVE

 

„Mentesen táplálkozó családnak főzni nagy kihívás. Ezt a lányaim mellett megtanultam. Ebbe a kötetbe olyan recepteket válogattam, amelyekből akár többhetes menü is összeállítható, gyorsan elkészíthető, így bőven jut idő a családra is. A könyvvel elsősorban a sorstárs mentes anyukák életét szeretném megkönnyíteni, de mindenki sok hasznos ötletet meríthet belőle."

Nemes Dóra újságíró, a Dívány szerzője, a Mentes Anyu megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Mentes receptekkel először „csak” meggyőződésből kísérletezett, majd a családban felbukkanó inzulinrezisztencia és gluténérzékenység óta kötelezően és elszántan foglalkozik.

Mentes Anyu szakácskönyve ide kattintva már rendelhető!

Promóció

Még kellemetlenebb jeleket tapasztalhatunk akkor, ha a piriformis feszes tónusa addig fokozódik, míg az izom keresztmetszete jelentősen megnő, és eléri az alatta futó ülőideget (nervus ischiadicus). Az ideg ingerlése az érintett oldali láb, fenék fájdalmával kezdődhet, de zsibbadást, combba és alsó végtagba kisugárzó tüneteket, derékfájdalmat is okozhat, és gyulladásba is torkollhat. Ez az úgynevezett piriformis-szindróma, melynek előrehaladott tünetei az ülőideg szerepe miatt igen hasonítanak a porckorongsérv jeleire (mivel a porckorongsérv okozta fájdalom eredete az ágyéki csigolyák porckorongjainak ideggyöki érintettsége). Ebben a stádiumban már alapos kivizsgálás és képalkotó diagnosztika szükséges ahhoz, hogy az orvos megállapíthassa, melyikről van szó az adott esetben, és ennek megfelelő kezelést írjon elő.

Ezt megelőzendő érdemes különös figyelmet fordítani a piriformis nyújtására, lazítására, különösen ezekben az esetekben:

  • sok statikus ülés, ülőmunka, autóvezetés;
  • huzamos ideig fotelben vagy ágyon ülés felhúzott lábakkal (tipikus vizsgaidőszakos egyetemista póz), ahol a testsúly legnagyobb része a fenéken van, a comb bevonása nélkül;
  • hosszútávfutás, futással járó sportok, például futball, tenisz;
  • lépcsőzés;
  • traumát, sérülést követően;
  • csípőízületi problémák, különböző lábhossz esetén.

A piriformis nyújtásának legismertebb formái:

Ülésben, nyújtott lábbal

Az egyik láb nyújtva marad magunk előtt, a másik lábat talpra tesszük, és a talpat áttesszük a kinyújtott lábon. Ez a legkönnyebben felvehető póz, akár idősebbeknek is.

Ezzel a nyújtással jót teszünk a körteképű izmunknak
Ezzel a nyújtással jót teszünk a körteképű izmunknakFotó: Maridav / Getty Images Hungary

Hanyatt fekvésben

Az egyik térd magunk elé húzva, a másik láb keresztbe téve a felhúzott láb combján.

Haladó technika: hengerrel vagy teniszlabdával

Ülő helyzetben az egyik láb talpra húzva, a másik láb keresztbe téve a felhúzott talpú láb combján. A keresztbe tett oldali láb feneke alá masszázslabdát vagy hengert helyezve az eszközzel körkörös masszírozó mozdulatokat végzünk.

Jógázóknak

A galambpóz a megfelelő választás a piriformis nyújtására. 

Természetesen előrehaladottan problémás esetben, komolyabb tüneteknél kérjük inkább mozgásterápiával foglalkozó szakember vagy gyógymasszőr segítségét!

Ettől a nyújtógyakorlattól kisebbnek tűnik majd a hasad
Ettől a nyújtógyakorlattól kisebbnek tűnik majd a hasad

A négyszögletű ágyékizom rendszeres nyújtása nemcsak az esztétikumnak kedvez, de a tartásproblémákból eredő fájdalom ellen is jó ötlet.

Tovább »
Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.