Szoktál edzeni? Talán épp emiatt nem alszol jól

Az edzés alvászavarokra is jó megoldás lehet, hiszen a fizikai aktivitás segít abban, hogy elaludjunk. Ám ez nem minden esetben igaz: vannak, akiknél éppen ez akadályozza az elalvást.

Az erről szóló kutatások többsége szerint a testmozgás jelentősen javítja a krónikus álmatlanságban szenvedők pihenésének minőségét. Egy alvászavarokat vizsgáló tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a közepes intenzitású aerob testmozgás – például a séta – csökkentette az elalváshoz szükséges időt, és meghosszabbította a krónikus álmatlanságban szenvedők alvásidejét, összehasonlítva azokkal a napokkal, amikor nem edzettek.

Ugyanebből a tanulmányból az is kiderült, hogy ezzel szemben az erőteljes aerob testmozgás, például a futás vagy a súlyemelés nem javította az alvás minőségét. 

A mozgás alvásra gyakorolt előnyeinek pontos okát még keresik, a legvalószínűbb vélekedés szerint az edzés növeli a testhőmérsékletet, és az edzés utáni hőmérséklet-csökkenés segítheti az elalvást. A sport előnyösen hat az izgalom, a szorongás és a depressziós tünetek csökkentésére, vagyis ha ezek miatt nem alszunk, akkor is segíthet rajtunk némi mozgás. 

A Mayo klinika oldalán megjelent szakvélemény a témában hozzáteszi, hogy a rendszeres testmozgás ugyan csökkenti a stresszt és a szorongást, és bár általában javítja az alvást, vannak olyanok, akik számára okozhat problémákat is. 

Minden ember más, így az edzés is másként hat mindannyiunkra. A klinika azt tanácsolja, hogyha valakinél felmerül, hogy esetleg az intenzív edzés miatt alszik el nehezebben, akkor kezdje el feljegyezni az edzések időpontját és azt, hogy utána mennyire aludt jól. Ez segíthet meghatározni az edzéshez leginkább megfelelő és az alvást leginkább zavaró napszakokat.

Mustra