A rendszeres testmozgás számtalan módon használ az egészségnek – ez az idősebbekre legalább annyira igaz, mint a fiatalokra. És az sem véletlen, hogy a CrossFit az idősebb generációk körében is egyre népszerűbb edzésforma.

Sokan az időskort a betegségekkel és a fizikai aktivitás hiányával azonosítják, ennek azonban nem kell feltétlenül így lennie. Az egészséges életmód és a rendszeres testmozgás révén az idősebbek is megőrizhetik vitalitásukat, testi és szellemi frissességüket. Az Elemental írása a manapság igen népszerűnek számító CrossFitedzést ajánlja az idősebbek figyelmébe.

Speciális edzések várják az idősebb korosztályt

A CrossFit, amit a legmegterhelőbb edzések között tartanak számon, átmozgatja a test minden porcikáját, különös tekintettel a hátra és a lábra. Segítségével kiválóan erősíthetők a csontok, az ízületek és az izmok, emellett segíti az anyagcsere, az idegrendszer és a hormonok megfelelő működését, ami idősebb korban különösen fontos.

Sokan megijednek CrossFittől, ezért nem vágnak bele. Ma már azonban létezik speciális Senior/Masters CrossFit tréning, amit az idősebbek fizikumához és igényeihez mérten alakítottak ki. Ezek az edzések a klasszikus CrossFithez hasonlóan fokozott nehézségű és hosszú, sok gyakorlatból álló tréningre épülnek, a súlyok azonban kicsit kisebbek, az ütem valamelyest lassabb, a résztvevők pedig a saját tempójuk szerint végezhetik a gyakorlatokat.

Idősebbek is elkezdhetik
Idősebbek is elkezdhetikFotó: Nastasic / Getty Images Hungary

Az edzések alatt végrehajtott gyakorlatok a mindennapi életben végzett mozdulatokra hajaznak – magyarázza Karima Adi londoni személyi edző, aki több mint hatvan résztvevő számára tart Masters CrossFitórákat. Le kell hajolni, amikor felveszünk valamit a földről, nyújtózkodni kell, ha szeretnénk elérni egy magasabb polcot, és minden reggel ki kell mászni az ágyból. A CrossFit a funkcionális mozgásokat fejleszti, vagyis segítségével idősebb korban is olyan rugalmassággal és erővel lehet végezni a mindennapi cselekvéseket, mint korábban.

Bill Cox, Adi egyik tanítványa hetvenévesen végez rendszeresen CrossFitedzést, és azt mondja, hogy a mozgás neki főként abban segít, hogy idősebb korban is önálló maradhasson, ne kelljen másokra támaszkodnia napi teendői elvégzéséhez. Emellett Cox esetében az edzés a Parkinson-kór tüneteit is képes kordában tartani.

Szinte az összes időskori problémán javít

Az izomépítés sokkal többről szól, mint arról, hogy erősebb leszel – véli dr. Jenna Macciochi immunológus szakértő. Már említettük, mennyire hasznos az edzés a szervezet belső folyamatai, az immunrendszer, a hormonok és az anyagcsere szempontjából, de a CrossFit segítségével a csontritkulás is lassítható, és ez szintén ideálissá teszi ezt az edzésformát az idősebbek számára.

A 68 éves, szintén Londonban élő Elaine Heighington a lánya tanácsára vágott bele az edzésbe, és nem bánta meg. Mint mondja, a Senior CrossFit révén erő- és kardiogyakorlatokkal képes ugyanazt a hatást elérni, amit korábban csontritkulás elleni gyógyszerekkel. Ezt dr. Andrea Klemes endokrinológus is megerősíti. A terhelés nyomán ugyanis a csontok érzékelik a mechanikai ingert, és ennek hatására a kalcium jobban kezd beépül a csontsejtekbe, biztosítva a szilárdságukat.

Ezért jó a CrossFit az idősebbeknek (is)
Ezért jó a CrossFit az idősebbeknek (is)Fotó: Pekic / Getty Images Hungary

A rendszeres testmozgás számos egyéb, időskorban különösen veszélyes egészségi kockázat esélyét csökkenti. A koleszterin- és vércukorszint szinten tartásával és a gyulladásos tünetek csökkentésével megakadályozza a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását. Az aerobikedzés a depresszió ellen is bizonyítottan hatásos, továbbá az edzés hatására megnő a hippokampusz térfogata, márpedig az agynak ez a része öregkorban fokozatosan zsugorodik, és ez az emlékezet és a tanulási képességek romlását eredményezi.

Ne félj mozogni!

Hiába a számos pozitív hatás, a statisztikák elszomorítóak. Az adatok szerint csupán minden negyedik amerikai felnőtt végez elegendő testmozgást (Magyarországon a felnőttek egyharmada), pedig az edzőtermek legnagyobb része minden korosztály számára nyitva áll.

A legfontosabb, hogy legyen az embernek motivációja, és hogy idősebb korban se csökkenjen az elszántsága. Soha nem késő elkezdeni, akár hosszú évek tétlenségét követően is ugyanolyan eredményekhez vezet a rendszeres fizikai aktivitás – erről mi is írtunk már korábban. Mint Adi állítja, sokszor nehéz kimozdulni a komfortzónából, azonban a folyamatos edzés hamar új élményekkel gazdagít, és egy idő után megszokott, sőt vágyott dologgá válik. Miért is ne próbálnád ki?

Mustra