Edzel, diétázol, de a mérleg ugyanazt mutatja? Attól még lehet, hogy fogytál!

Nem a kilók száma és nem is a BMI-index számít, inkább a testösszetételedet figyeld! Szakértőnk elmagyarázza, miért.

Manapság már mindenki tudja, hogy „a mérleg hazudik” és „az izom nehezebb, mint a zsír”, de ezekkel a szlogenekkel nem igazán tudunk mit kezdeni azokban a pillanatokban, amikor néhány hétnyi diéta és edzés után reménykedve állunk a mérlegre – és az meg sem mozdul. Szakértőnk, Hámori Blanka, személyi edző, a Corner Fitness üzletvezető-helyettese elmagyarázza, miért nem érdemes a szobamérlegünk mutatta adatokon összeomlani. Át is adjuk neki a szót:

Ezt figyeld a súlyod és a BMI helyett: a zsír-izom arány

Egyre népszerűbb nézet (nagyon helyesen!), hogy a kilók helyett a testösszetételt figyeljük: az izomzat, a testzsír tömeg, a csontok és testvíz összességét, illetve ezek arányait.

A testösszetételt is mérő mérlegek, műszerek már kimutatják ezeket az adatokat, de legalábbis a testzsír százalékot. Ez azért fontos, mert egyáltalán nem mindegy, hogy egy 70 kilós egyén 20 kg zsírral és 40 kg izomzattal rendelkezik-e, vagy éppen fordítva: 40 kg zsírral és 20 kg izomzattal. Az sem mindegy, hogy egy diéta során a mérleg által mért 5 kilós testsúlycsökkenés 5 kiló színtiszta zsírvesztést jelent-e vagy pedig zsír, izom és vízvesztést. Utóbbi valójában már nem is olyan nagy siker...

Hámori Blanka
Hámori BlankaFotó: Kaszás Tamás / Dívány

Pontosan a fentiek miatt a BMI-t (testtömeg index) sem érdemes számolgatni – habár még a mai napig a legtöbb edző, sőt, az orvosok is ezzel az adattal számolnak. A BMI azt állapítja meg, hogy a magasságunkhoz képest megfelelő-e a súlyunk – de ez az adat a sportos, izmos egyének esetében egyáltalán nem helytálló, hiszen a nagyobb izomtömeggel rendelkező, fitt embereket is „túlsúlyos” kategóriába sorol be a BMI-kalkulátor.

Növeld az izomzatod, normalizáld a testzsírod!

Az izomtömeg tehát mérhető, és ha heti 3-4 edzés az életünk része, akkor természetesen az erőnlétünk, állóképességünk is növekszik. A sportolókra jellemző, hogy a testsúlyuk akár felét az izomzat teszi ki. Az izomtömeg növelése egyáltalán nem olyan gyors és egyszerű dolog: kitartó edzésmunka, megfelelő fehérje bevitel kell ahhoz, hogy az izomtónusunk 1-2 centivel növekedjen.

A testzsír-százalékunk csökkentése az, amit valójában sikeres fogyásnak nevezhetünk.

A legtöbb koplalós diéta során ugyanis nemcsak zsírból, de izomtömegből is veszítünk, ami valójában már egy leépülési folyamatnak számít. Ha az izomzat megtartása mellett tudunk viszont zsírból leadni, akkor büszkék lehetünk magunkra, és az alakunk is látványosan javul!

Ehhez is rendszeres edzésre, valamint szénhidrát csökkentett étrendre van szükség – és ez az adat is mérhető! A WHO szerint a nőknél 18-28% között, férfiaknál 10-20% között egészséges a testzsír-százalék. Ha ebbe a sávba tartozunk, már az egészségünk miatt nem kell aggódni, maximum az ízlésvilágunk szerint csökkenthetjük tovább (vagy növelhetjük) a testzsírunkat.

Ezeket az adatokat figyeld még

Az izomzat és zsírtömeg a legnépszerűbb adatok, de ezen kívül érdemes még figyelni a teljes testvizet (hogy dehidratáltságról vagy éppen ödémásodásról képet kapjunk); a derék-csípő hányadost, amely a zsigeri zsír szintre (szervek közti zsírok szintjére) utal; a csontok ásványi anyag szintjére, amely pedig azt mutatja meg, mennyire erősek a csontjaink.

DSC5011
Fotó: Kaszás Tamás / Dívány

A professzionális testösszetétel mérő műszerek, mint pl. a fenti képen látható InBody, ezeket mind mérik, méghozzá megfelelő precizitással, így a fejlődés, az alakulás nyomon követhető. (Ilyen speciális műszerrel például a jobb edzőtermekben találkozhatsz, általában párezer forint egy ilyen vizsgálat, de van, ahol a személyi edzés árába be van építve, így további költséggel nem jár – a szerk.) A méréseket 6-8 hetente végezve átláthatjuk, hogyan alakulunk, még akkor is ha a mérleg nyelve látszólag nem mozdul. Ráadásul a szakemberek az egyes adathalmazokból plusz információkat tudnak leszűrni, pl. a kifejezetten alacsony alsóvégtagi izomzat utalhat diabéteszre, a globális ödémásodás pedig fertőzésre...

Ne hagyd magad becsapni a mérleg által – nézd meg mi van a súlyod mögött!

Blogmustra