Egyedi bőrcipővel a lábán is támogathatja az etikus divatot

A Printában tekinthettük meg a NESshoes tervezőjének, Szilágyi Andreának legújabb kreációit. A Remedy névre keresztelt kollekció finom lilája Kemendi Ági, a növényi festés hazai szakértőjének keze munkáját dicséri. A víz színeiben pompázó vagy mályvával és bodzával színezett mokaszinok, papucsok és tavaszi cipők az etikus divat elvei szerint az utolsó cérnaszálig természetes alapanyagokból készülnek: növényi cserzésű marha- és kecskebőrből, kreppből, és bárányszőrből. 

Kérlek, először definiáld az etikus divatot!

Ez egy sokrétű fogalom, nem mindegy, hogy milyen az alapanyag, hogyan készítik el az adott terméket, hogyan csomagolják be és hogyan árusítják. Van, aki úgy etikus például, hogy alapanyagait fair-trade irányelveket követően szerzi be, van aki a gyártással munkahelyeket teremt hátrányos helyzetűeknek, van olyan aki a befolyt profitból adakozik a harmadik világban, vagy van, aki nem használ bőrt. Ha újrahasznosított anyagokkal dolgoznak, számolniuk kell azzal, hogy romlanak az adott anyag tulajdonságai, kevésbé tartós, illetve sok esetben - például bizonyos műanyagoknál - már nem lehetséges a tovább hasznosítás, így nem is annyira környezetkímélőek. Én inkább természetes anyagokkal dolgozok, például bőrrel, és kicsit álszent dolognak tartom, hogy amikor a világ nagy része húst eszik, akkor pont a bőrt nem akarjuk hasznosítani. Másrészt a textilből és műbőrből készült lábbelik nem annyira tartósak, és lehet, hogy ez szezon után a kukában landol. Egy bőrcipő viszont sokat kibír, főleg, ha ápoljuk, én pedig egy életre szóló garanciát vállalok, amíg javítani lehet, addig javítom.

Te hogyan képviseled az etikus divatot?

Nálam is több dimenziója van. Abban a nyíregyházi gyárban, ahol a cipőim készülnek, meggymaggal fűtenek és a felhasznált energia nagy részét napelemekkel állítják elő. Összesen 28-an dolgoznak a gyárban, és mindenkit név szerint ismerek. Van egy művezető, aki elítélteket tanít meg felsőrészeket varrni, akik így kapnak egy szakmát, egy kis pénzt is kereshetnek és új lehetőségek nyílnak meg előttük.

Mi volt nehezebb, megtalálni a gyárat vagy a forrást az alapanyagokhoz?

Nagy szerencsém volt, öt évig nem foglalkoztam a márkával, de folyamatosan jöttek az olyan munkák, amik visszahoztak. Másnak kerestem gyártót, amikor úgy alakult, hogy találkoztam a nyíregyházi gyárat működtető ismerősömmel. Növényi cserzésű bőrt is egyre könnyebb találni, elég kimenni Milánóba a bőrvásárra. Kemendi Ágival pedig úgy találkoztam össze, hogy elmentem az egyik virágdesztillációs workshopjára. Tudtam, hogy növényi festéssel is foglalkozik, és azt is, hogy ha újra bőrrel foglalkozok majd, akkor ez az irány érdekel.

Mikor és hogyan született meg a NES?

2004-ben kezdődik a története, a 2005-ös tavaszi/nyári kollekció volt az első, és ezt még tizenkettő másik követte, amit mind Párizsban állítottam ki. Oda jártam iskolába, és a márka születésekor még ott laktam, a legelején még ruhatervezéssel is foglalkoztam. Amikor segítettem valakinek csinálni egy cipőboltot, akkor lett egyértelmű, hogy csak ezzel szeretnék foglalkozni. Persze a kreációimat akkor még külföldre szántam, csak gyártás miatt jöttem haza. Nem is gondoltam arra, hogy Magyarországon forgalmazzam a márkám. Aztán 2006 és 2007 között volt egy saját üzletem Budapesten, de ez túl nagy kötöttséget jelentett. Később aztán megszületett a lányom, ugyan nem hagytam fel azonnal a tervezéssel, utazással de eljött az a pont, amikor úgy éreztem, hogy annyi dolog van már a világon, nincs értelme, hogy én is hozzátegyem a saját részem.

A kis szünettel együtt 12 éves a márka. Mennyiben változott a koncepció?

Nem volt gyökeres változás, valahogy mindig is ebbe az irányba tartottam. Először csak az volt a fontos, hogy kézműves technológiával csináljunk kis szériás kollekciókat, majd egyre több növényi cserzésű bőrt használtam, aztán 2008-ban csináltam egy újrahasznosított bőrökből készült bevásárlótáska-sorozatot, majd 2009-2010-ben volt két újrahasznosított bőrökből és textilekből készült cipőket és táskákat is tartalmazó kollekcióm. Akkoriban tartottam is egy workshopot az újrahasznosított cipőkről, vagyis arról, hogyan készíthetünk szabásmintát, hogyan lehet felhasználni a dzsekiket, táskákat cipőkészítéshez, hogyan lehet nanosprével tartósabbá tenni ezeket. Ma persze már lényegesebben több embert érdekel a környezettudatosság. Amikor tavaly újrakezdtem, biztos voltam, hogy ezt akarom csinálni, nincs más út.

Mennyire vagy trendérzékeny?

Megyek előre a saját történetemmel, és úton-útfélen észreveszem, hogy ez hogyan kapcsolódik az aktuális trendekhez. A gyógyulás, vagy a kollektív gyógyulás most nagyon benne van a levegőben, de a Remedy (Gyógyír) kollekciónál is a saját sztorimból indultam ki. Nemrég csináltam egy nagyon hosszú böjtöt, és letettem egy csomó dolgot, amit le akartam tenni.

A bemutató meghívójában szerepel a komposztálható luxus kifejezés, és biztosan sokan vannak, akik szerint a környezetvédelem valóban luxus, hiszen idő- és pénzigényes. Te mit gondolsz erről?

A luxusnak is több dimenziója van, nemcsak a pénzről szól. Nekem nagy szerencsém, hogy akik ezeket a cipőket veszik, azok sokkal felelősségteljesebben gondolkodnak, és érdekli őket a téma. Ha az embert érdekli, hogy kicsoda is ő, egyre pontosabbá válik az ízlése, és közben egyre jobban odafigyel arra, hogy mit vesz fel, mit eszik, ezek honnan, milyen úton kerülnek hozzá. Azt vettem észre, hogy főként a 30 és 50 év közötti magabiztos, céltudatos, önmagukat eltartó, önmagukat a bőrükben jól érző nők vásárolnak nálam, őket szólítja meg leginkább az, amit a NES képvisel, valamint az egyszerű és időtlen esztétikum. A fiatalok valószínűleg az árkategória miatt nem fedezték még fel maguknak ezt a márkát.

Milyen munkafolyamatokban veszel részt a tervezésen kívül?

Sokszor magam készítem a szabásmintákat is, mindig ellenőrzöm a prototípust és felügyelem a sorozatgyártást is. Minden cipő keresztülmegy a kezemen, ami azért különösen fontos, mert sok lábbeli méretre készül. Az ilyen bemutatókon sokszor veszek méretet a vásárlókról, mert van, akinek kicsit szélesebb vagy keskenyebb a lábfeje, és ezért egy kis módosításra van szükség. A mostani kollekciónál pedig besegítettem a festésbe is. 

Vannak egyedi megrendeléseid is?

Igen, és nemcsak cipőkre, hanem táskára is. Ez a legjobb dolog a világon, mert minden részletre oda kell figyelni. A szériában gyártott lábbeliket bármennyire alakítjuk is át a vásárló igényeinek és méreteinek megfelelően, nem lesznek olyanok mint azok, amelyek egyedi kaptafára készülnek.

Mi lesz a következő lépés?

A tervek között szerepel, hogy készül majd egy olcsóbb széria is, amivel könnyebb lesz megszólítani a fiatalokat. Már folyamatban van a fejlesztés, minden attól függ, hogy mennyire sikerült környezetbarát, lebomló talpat csinálni. Szeretnék majd készíteni egy vegán kollekciót, ugyanis mostanában egyre használhatóbb „vegán bőröket” gyártanak. Én is érzem, hogy itthon egyelőre nem szólítok meg túl sok embert, de úgy érzem, hogy ez javulni fog, hiszen egyre inkább ebbe az irányba megy a világ. A gyerekek, például a húgaim sokkal, de sokkal környezettudatosabbak mint amennyire mi voltunk tizenévesen.

10 tipp, ha etikusan akar divatozni

1. Keverni jó dolog! Nyissa ki a szekrényt, és vegye elő a mellőzött holmijait, majd párosítsa össze az aktuális és kedvenc ruhadarabjait, és új világok nyílnak meg ön előtt.

2. Akárcsak ajándékozni! Ha nem működik ez a trükk, akkor ajándékozza el a felesleges ruhadarabokat, esetleg próbálja meg eladni azokat a különböző vásárokon vagyfacebookos csoportokban.

3. A vintage menő! Ha szereti az egyedi cuccokat, és nem akar sokat költeni, akkor keresse fel azokat a butikokat, ahol régi (vagy nem annyira régi holmikat) árulnak, így ideiglenesen megmenti ezeket az enyészettől, és lesz pár örök darabja jó áron. Ide és ide kattintva talál pár helyet, amit érdemes kipróbálni.

4. Mennyiség kontra minőség. A fast fashion boltokban könnyen elszalad az emberrel a ló, de lehet, hogy érdemes kevesebb, de jobb minőségű ruhát venni, Igen, még akkor is, ha drágább. Szerencsére a legtöbb márka kezdi felismerni, mennyire fontos is a fenntarthatóság.

5. Upcycling! Csak azért, mert egy anyag vagy egy ruhadarab valaki számára selejt, másnak lehet kincs. Igaz, ehhez szükség van egy kis kreativitásra. Hasonlóval próbálkoznak a Printában is.

6. Az anyag is számít! A gyártás során a különböző textíliákat vegyi anyagokkal kezelik, ezért ha lehet, akkor inkább biopamutból, újrahasznosított műszálból és társaiból készült ruhákat keresse. Ne feledje, minél természetesebb, annál jobb.

7. Jó anyagok a jó ügyért! A szőrmét felejtse el, ugye ezt nem kell elmagyarázni, és ha nem tud lemondani a jó meleg gyapjúról, próbáljon utánajárni, hogy a gyártó honnan szerzi be. A bőr ugyan tartós anyag, de az etikus divatba csak az fér bele, amelyiket természetes anyagokkal cserzik és festik.

8. A márkákon túl is van élet! Mindenkinek vannak kedvencei, de ne higgyen vakon a hangzatos címszavaknak. Ha teheti, járjon utána, hogy mennyire fontos számukra a társadalmi felelősségvállalás és a környezetvédelem. Ha ez tényleg szívügyük, mert persze ilyen is van, akkor hajrá, ahogy csak tudja, támogassa őket.

9. Vásároljon helyi és/vagy etikus márkáktól! Itt a tavasz, fedezze fel a várost, vagyis keresse meg azokat az üzleteket, ahol helyi termékkel vannak tele a polcok, hiszen ha nem kell a félvilágon vagy az országon keresztül szállítani valamit, akkor a ökológiai lábnyoma is kisebb lesz.

10. Csináld magad! Ne legyen bátortalan, tegye próbára a kreativitását és a kézügyességét, az internet tele van útmutatókkal, és a workshopokban sincs hiány.

Forrás: Printa/Aware

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek