Melyik ruhabotrány a legbotrányosabb?

Idén nyáron kis túlzással hetente számolhattunk be olyan esetről, amikor éppen csak piacra került egy ruha, máris fellángolt a Twitter, ahol az érzékeny felhasználók elhordták mindennek adott céget. Ezek után automatikusan jött a diplomatikus válasz, a kínos magyarázkodás, majd a ruha kivonása a forgalomból, aztán minden ment tovább a megszokott kerékvágásban.

Melyikkel mi a baj? A hajtás után kiderül!
Melyikkel mi a baj? A hajtás után kiderül!reklámanyag

Voltak valóban durva esetek, például amikor a seriff-csillag inkább tűnt Dávid-csillagnak, mint bármi másnak, és voltak olyan esetek, amikor a felhasználók gondolták túl a dolgot, már szerintünk. Mert nekünk nem tűnt különösebben rasszistának a Pocahontas-cipő, és a "white is the new black" feliratra se kaptuk fel a fejünket, egyszerűen azért, mert nem gondoltunk arra, hogy ez nem a divatszínekre, hanem emberekre vonatkozik. Mivel simán lehet, hogy önt épp ezek borították ki, ezért összeszedtük alább a közelmúlt ruhabotrányait, a cikk végén pedig szavazhat, ön mitől akadt ki legjobban: mivel úgy sejtjük, kicsit unalmas már a sok botrány, arra is voksolhat, hogy hagyjuk a fenébe ezeket a posztokat és foglalkozzon minden twitterező a saját dolgával ahelyett, hogy nagy cégeknek int be.

A H&M a kurd harcosnőktől inspirálódik?

A legújabb divatbotrány nem annyira egyszerűen paraszt, mint egy "Egyél kevesebbet" feliratú póló, sőt, ez esetben simán elfogadjuk, hogy a tervező tényleg nem akart rosszat: a Twitter népe szerint a H&M khakizöld egyrészese pont olyan, mint a kurd katonanők uniformisa. Szerintünk meg egy egyszerű műselyem overál, aminek tervezéséhez nem is kell inspirálódni sehonnan, az overál-fazon nagyon megy, a katonazöld meg évek óta igazi kedvenc ősszel. Nehéz elképzelni, hogy a svéd tervező úgy görnyedt volna asztala fölé, hogy direkt a kurd katonanők ruhájának mását készítse el, ha tippelhetünk azt mondanánk: valószínűleg fogalma sincs róla, hol kéne egyáltalán képet keresni az uniformisokról.

Aztán persze lehet, hogy mi tévedünk, és a twitterezőknek van igaza, akik szerint végtelenül tiszteletlen húzás egy ilyen overált piacra dobni. A H&M menetrendszerinti mea culpázása persze most se késett, azzal védekeznek, hogy véletlen az egybeesés, és a zöld overálon kívül a szezonban még másik tízfélét is piacra dobtak, annyira divatos most ez a ruhadarab. Azt írják még, hogy a vásárlók véleménye nagyon fontos számukra, de arról most nincs szó, hogy azonnal kivonnák a forgalomból a pofás egyrészest. A Refinery29 szerint sincs miért háborogni, főleg, ha azt vesszük, hogy a hosszú overálokat mindigis a katonai ruházat inspirálta, de ahogy már a farmer sem az aranyásók és gyári munkások privilégiuma, úgy az overál is divatcikk lett.

A H&M-nek egyébként van már gyakorlata a bocsánatkérésben, emlékeink szerint először 2011-ben támadták be a céget, mondván, hogy a tetovált lányos kollekció a nemi erőszakot élteti, de találtak már a boltban pentagram helyett hatágú csillaggal díszített atlétát is a figyelmes twitterezők. És ha már bocsánatkérés: tuti van egy előre bekészített levelük a H&M-nél minden esetre, akkor is tudták, mit kell nyilatkozni, amikor elájultak a nekik is dolgozó kambodzsai munkások, amikor túlbarnították a plakátlányokat, és amikor pazarlóan kidobálták a megmaradt ruhákat.

Véres pulóverrel bukott az Urban Outfitters

Az Urban Outfitters nálunk nem nyitott még üzletet, de Amerikában elég sokszor van róluk szó: a balhéik nagy részét inkább nem is vesszük át, mert kit érdekel, min háborognak olyan messze. Az egyél kevesebbet pólót is hozzájuk lehet kötni, de ennél frissebb botrány a véresnek tűnő tréningfelső. A tréning neve ráadásul "Vintage Kent State Sweatshirt", a színe "természetesen koptatott és halványított". Elég nagy baj, hogy a színezés pont olyanra sikerült, mintha véres lenne a pulcsi, és a Kent State kifejezésről az embernek rögtön az 1970-es kenti állami egyetemi vérengzés jut eszébe, mely során május 4-én a vietnami háború ellen tüntető, fegyvertelen diákokra nyitott tüzet a Ohio National Guard megölve 4 és megsebesítve 9 tanulót.

Katt a képre a teljes pulcsiért!
Katt a képre a teljes pulcsiért!

A Refinery29 szerint az efféle "bakik" elkerülésére remek megoldás, ha felvesz minden cég egy történészt, de még jobb megoldás, ha nem készítenek vérfoltosnak tűnő pulóvereket, főleg nem egyetemek és főiskolák neveivel díszítve: már csak azért is, mert a közelmúltban is történt pár tragikus iskolai lövöldözés. A cég persze mélyen elnézést kért Twitterén és kivonta a forgalomból a Kent State feliratú darabot.

Dávid-csillagos és rasszista pólóval hergel a Zara

A Zara Dávid-csillagos fiúpólójáról mi is megemlékeztünk: a seriff-csillagnak szánt hatágú díszítést nehéz nem félreérteni, hihetetlen gyorsan el is tűnt adott darab a polcokról. Egészen elképesztő mellényúlás ez az Inditex részéről, de a szezonban nem az egyetlen: "White is the new black", azaz "a fehér az új fekete" hirdette egy női pólójuk, melytől azonnal felhorgadtak az indulatok. A márka védekezhetett volna azzal, hogy van "leopard is the new black" feliratú felsőjük is, az meg már talán mégse nevezhető rasszista megnyilvánulásnak, de nem védekeztek semmivel, eltakarították a bántó felsőt a boltokból és azóta is lapítanak – azaz nem kértek még elnézést semmilyen fórumon.

204e44b0-2488-11e4-9010-ff841d42e7d2 white

Pocahontas-cipő

Az indiános tematika is folyton terítéken van: a divatházak ugyan szívesen inspirálódnak az amerikai őslakosok kultúrájából, de ennek nem mindenki örül. Az év második felében például a félmillió forintos szandálokat áruló Charlotte Olympiának tetszett meg a vadnyugat témája, ezért egy gyöngyökből varrt Pocahontas figurát applikált egyik szandáljára. Nem kellett sokat várni, a The New York Times csípős nyelvű divatkritikusa, Alexandra Jacobs már ki is kelt magából Twitter oldalán és hasonlóképpen aggasztónak találta a látványt a PurseBlog szerkesztője, Amanda Mull is, akit felháborított, hogy a tervező a kisebbség gyöngyökből kirakott karikatúrájával díszíti fel drága cipőit.

Hogy Olympia miért nyúlt a témához, érthetetlen annak fényében, hogy a Victoria's Secret már 2012-ben, az AnOther magazin 2013-ban is megszívta ezzel – és tulajdonképp bármilyen etnikus utalással azonnal botrányt lehet generálni. Persze lehet, hogy pont ez volt a cél, de azt gondolnánk, a híres suszternek nincs erre szüksége.

Náci jelkép a dizájnerpólón

Jacobs pólójára 2013-ban került fel egy neonáci jelkép: a pár bakancs ugyanis egy nyíltan szélsőjobboldali zenekar egyik lemezének borítóján jelent meg korábban, onnan vehette át a mintát a márka valamelyik munkása. A botrány kirobbanása után rövid idővel Marc Jacobs közleményben kért bocsánatot, és a póló azonnal el is tűnt a süllyesztőben.

Mi ennyi botrányos holmit tudtunk hirtelen összeszedni, ha valami még eszébe jut, írja meg nekünk, hogy mit hagytunk ki! Egyébként meg szavazzon a kép alatt!

mj

Ön mitől akadt ki?

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek