Az EthiSphere nemrég nyilvánosságra hozta 2014 legetikusabb cégeinek listáját: a ruházati cégek közt az első a Gap, második a H&M, harmadik a Levi's.
Míg tavaly a megszaporodott bangladesi tűzkatasztrófák miatt még a legetikátlanabb márkák listájának első soraiban volt olvasható a többek között az Old Navyt és a Banana Republicot is birtokló Gap neve, és alig pár hónapja a Public Eye Awards-on ezt a márkát kiáltották ki a legrosszabb vállalatnak, úgy a 2014-es EthiSphere összesítésben már a legetikusabb brandek közé sorolják a Levi's-szel és H&M-mel egyetemben: azt mondják, az elemzések szerint megkérdőjelezhetetlen és hatékony intézkedéseket vetettek be a textilipar megreformálásának érdekében az elmúlt időszakban – írja az ecouterre.com.
Első helyezett: a Gap
A Gapnek feltételezhetően nem lenne nehéz magára uszítania a Greenpeace-t, miután a környezetvédőknek szemet szúrt, hogy a cég egyik beszállítója Indonéziában a vörösiszapnál is veszélyesebb, 14-es pH értékű mérget ereszt folyókba. Ezzel a Greenpeace regionális vegyi anyag szakértője, Simon Gergely szerint több millió ember ivóvizét és megélhetését veszélyezteti a beszállító.
Ezen a helyzeten igyekszik radikálisan változtatni a Gap, mely a Responsible Sourcing Network's legutóbbi értékelésén 42 pontot szerzett a lehetséges 100-ból, ami leginkább annak tudható be, hogy egyre nagyobb erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy felszámolja a kényszermunkát a gyár háza táján.
„A világ legetikusabb vállalatainak közössége kulcsfontosságúnak tartja, hogy a legnagyobb gonddal kezelje ügyfelei, alkalmazottai, befektetői és az őket szabályozó szervek igényeit. A Gap.Inc. teljes vezetősége elkötelezett ez ügyben, a rendkívüli teljesítményért ezúttal is gratulálunk a Gap-nek” – nyilatkozta az Ethisphere vezérigazgatója, Timothy Erblich a márkáról, mely valóban tett pozitív intézkedéseket az elmúlt időszakban, például februárban megígérte, hogy a 2014-re tervezett 9 dolláros (2000 forint) óránkénti minimálbért 10 dollárra (2226 forint) emeli majd 2015-ben, ami tulajdonképp csekély emelésnek tűnik.
Második: a H&M
A környezetvédelmet egy ideje nagyon szem előtt a tartja a svéd H&M, mely évek óta készít biopamutból és újrahasznosított anyagból kollekciót környezettudatos vásárlóinak, nomeg marketingnek se utolsó ez az öko-vonal. A tudatos fogyasztásra rárepült fast-fashion márkát évek óta gyanúsítják azzal, hogy Bangladeshben zsákmányolja ki munkásait, hasonlóképpen a Nike-hoz, mely afgán kiskorúakkal csinálja ugyanezt. Így várható volt, hogy a H&M is ígéretet tesz arra, hogy több mint 850.000 ezer textilipari munkásának 2018-ig jobb munkakörülményeket biztosít. Az Ethisphere bevette a márka hosszútávú ígéretét és a rangsorban a második legetikusabb cégként említi meg a H&M-tet, melyet még meg is dicsér rendkívüli teljesítményéért.
Harmadik helyezett: Levi's
A Levi's értékelése talán a legérthetőbb, elvégre a 150 éves múlttal rendelkező márka előszeretettel jótékonykodik, sőt évek óta szervez Közösségi Napot, illetve a dolgozóikkal karöltve karitatív tevékenységet is folytatnak a helyi szervezetek javára. A Levi's a piac egyik első olyan szervezetének vallja magát, mely etikus és tisztességes alapokra fekteti együttműködéseit a velük leszerződő felekkel.
2011-ben pedig piacra dobta " Water < Less " farmerjét, melynek elkészítésénél 28 százalékkal csökkentették a gyártáshoz szükséges vízmennyiséget, de vannak olyan modellek, melynél ez a szám eléri a 96 százalékot is. A pazarlást felismerő márka eddig ugyanis 42 liter vizet pancsolt el egy átlagos Levi's farmer elkészítésének utolsó fázisában.
Az Ethisphere egyébként öt fő kategória szerint értékeli ki az általa etikusnak kikiáltott cégeket: etnikai program (25 százalék), jó hírnév és innováció (20 százalék), vezetés (10 százalék), a vállalat embereiért való felelősségvállalás (25 százalék), kultúra és etika (20 százalék).
Közben áll a bál
Bár úgy tűnik, hogy a H&M-nél bejött a tudatos kollekció stratégia, a könnyen félreértelmezhető antiszemita jelekre és a divatban mindig kínos neo-náci jelképek kerülésére mégsem sikerült odafigyelniük a tavaszi kollekció megtervezésénél. És ahogy várható volt, gyűltek is szépen a felháborodott ügyfelek, akik sértőnek találták a márka egyik trikóját, melyen egy koponya köré rajzolt Dávid-csillag látható, valószínűleg a póló stílusához illő ötágú pentagram helyett.
A legetikusabb márka szerintem...
„Ha ezt a pólót véletlenül meglátom valakin az utcán, akkor valószínűleg azt képzelem, hogy antiszemita, és egy neonáci üzletben vagy honlapon vásárolta!" – mondta a kulturálisan érzéketlen felsőről Mark Gardner, a brit zsidó közösség, a Community Security Trust kommunikációs igazgatója.
A zsidó vallású emberek identitásának szimbólumát sértő és nyugtalanító módon felhasználó márka természetesen szinte azonnal reagált az őket ért vádakra: „Fogadják legőszintébb bocsánatkérésünket a kínos kellemetlenség miatt. Megértjük a bírálatot és válaszként úgy döntöttünk, hogy azonnali hatállyal eltávolítjuk az üzletekből a pólókat.” – nyilatkozta a márka a thegloss.com-on.