12 különleges mód, ahogy a biciklizés segíti a tested: rák és cukorbetegség ellen is jó

Szabó Eszter

Tudtuk, hogy egy kímélő kardioedzést jelent, ha egy nagyot biciklizünk, de azt nem is reméltük, hogy ennyiféleképpen segíti szervezetünk működését ez a mozgásforma.

A kerékpározás egy csodálatos edzésféle, amely akár idősebb korban is aktívan tart. Segíthet az egészséges életmód kialakításában, testileg és lelkileg egyaránt feltölthet. Már mutatjuk is, hányféleképpen segítesz a szervezetednek, ha rászoksz a kerékpárral közlekedésre.

1. A kerékpározás segíthet a fogyásban

A rendszeres kerékpározás, különösen nagy intenzitás mellett, segíthet csökkenteni a testzsírszintet, ami elősegíti az egészséges testsúlykezelést.

További tanulmányok azt sugallják, hogy a sprint- és az erősítő edzések rendszeres kerékpározással történő kiegészítése átmenetileg fokozhatja az anyagcserét és az izomépítést, ami lehetővé teszi, hogy több kalóriát égess el.

2. A kerékpározás csökkentheti a koleszterinszintet

A kerékpározás egészségjavító hatásai segíthetnek javítani a koleszterinszintet, ami javíthatja a szív- és érrendszeri egészségét, és csökkentheti a szélütés és a szívroham esélyét.

Egy nagyobb, 300 tanulmányt összefoglaló áttekintés szerint a beltéri kerékpározás pozitív hatással van az összkoleszterinszintre. Növelheti a HDL (jó) koleszterinszintet, miközben csökkenti az LDL (rossz) koleszterin és triglicerid szintjét.

3. A kerékpározás kíméli az ízületeket

A kerékpározás könnyű mozgásforma, jó lehetőséget biztosít azoknak, akik intenzív edzést szeretnének az ízületeik megterhelése nélkül.

4. A kerékpározás segít, hogy izmos lábaid legyenek

A kerékpározás javítja az alsótest általános működését, és erősíti a lábizmokat anélkül, hogy túlterhelné az ízületeket. A quadokat, a farizmokat, a combizmokat és a vádlit célozza meg.

Lábaid még erősebbé edzéséhez és kerékpáros-teljesítményed javításához próbálj meg hetente néhányszor erősítő gyakorlatokat, például guggolást és kitörést végezni. 

5. A kerékpározás a kezdőknek is jó

A biciklizés, ha már egyszer megtanultad, meglehetősen egyszerű sport. Még akkor is csinálhatod, ha nem tudsz kerékpározni, mert a szobabiciklik használatával sem az egyensúlyodra, sem a közlekedésre nem kell figyelned. Ahogy egyre fittebb leszel, növelheted az intenzitást, vagy folytathatod a lassú tempójú kerékpározást.

6. A kerékpározás javítja a mentális egészséget és az agy teljesítményét

A kerékpározás enyhítheti a stressz, a depresszió vagy a szorongás érzését. Ha kerékpározás közben az útra vagy a ritmusra összpontosítasz, az segíthet a koncentráció és a jelen pillanat tudatosságának fejlesztésében.

Egy tanulmány kimutatta, hogy a szabadban való kerékpározás javítja az idősebb felnőttek kognitív működését és közérzetét. Ha letargikusnak, kedvetlennek érzed magad, vagy úgy érzed, hogy az agyad kissé elfáradt, ülj fel legalább 10 percre a kerékpárra. A sport elősegíti az endorfin felszabadulását a szervezetben, ami segít jobban érezni magad, miközben csökkenti a stressz szintjét. Amint a fenti tanulmány megállapította, a szabadban végzett testmozgás csak fokozza ezeket a hatásokat.

7. A kerékpározás segíthet a rákos betegeken

A kerékpározás nagyszerű kiegészítője az ápolási tervnek, ha valakinek rákos megbetegedése van, vagy éppen gyógyulófélben van. A biciklizés ráadásul segíthet a test fitten tartásában is, ami csökkentheti bizonyos ráktípusok, köztük a mellrák kockázatát.

Egy 2019-es kutatás szerint a mellrákkal élők esetében az aktív életmód segíthet csökkenteni a rákkezelés mellékhatásait, beleértve a fáradtságot, és javíthatja az általános életminőséget.

8. A kerékpározás pozitívan indíthatja a reggeleket

Ha egy olyan egészséges tevékenységgel kezded a napot, mint a kerékpározás, az felébreszt a keringés fokozásával, és lehetővé teszi, hogy sikerélménnyel kezdd a napot.

Kutatások szerint emiatt előfordulhat, hogy a nap előrehaladtával több egészséges, pozitív döntést hozol majd meg. Az alacsony intenzitású reggeli túrák zsírt égethetnek, javíthatják az állóképességet, valamint egész nap fokozhatják az energia- és anyagcsereszintet.

9. A kerékpározás segíthet megelőzni egyes betegségeket

Akár az egészségügyi problémák kialakulását szeretnéd megelőzni, akár a meglévő állapotokat kezelnéd, a rendszeres testmozgás kulcsfontosságú. A rendszeres kerékpározás az ülő életmód és az ezzel járó egészségügyi problémák elkerülésének egyik módja.

A kutatások szerint a rendszeres testmozgás segíthet megelőzni a szívproblémákat, például a szélütést, a szívrohamot és a magas vérnyomást. A kerékpározás hozzájárulhat a 2-es típusú cukorbetegség megelőzéséhez, kezeléséhez. A legújabb kutatások azt sugallják, hogy a rendszeres kerékpározás 24%-kal csökkentheti a cukorbetegek halálozási arányát, és ha legalább 5 évig folytatják, 35%-kal csökkentheti a halálozási arányt. 

10. A kerékpározás környezetbarát

A közelmúltban Európában végzett kutatások kimutatták, hogy a napi egyszeri autó helyett kerékpárral való ingázás 67%-kal csökkenti a közlekedés szénlábnyomát. A kerékpározás kiválóan helyettesíti azokat a közlekedési lehetőségeket, amelyeknél huzamosabb ideig ül az ember a forgalomban.

Bónusz, hogy nem kell parkoló- és ülőhelyért küzdeni zsúfolt helyeken. 

Legalább tizenkétféleképpen segít
Legalább tizenkétféleképpen segítElke Meitzel / Getty Images Hungary

11. A kerékpározás javítja az egyensúlyt, a testtartást és a koordinációt

Ahogy stabilizálod a tested, és egyenesben tartod kerékpárt, javítod általános egyensúlyod és koordinációd, sőt a járásod is. Az egyensúly az életkorral együtt romlik, és az inaktivitással is, ezért létfontosságú, hogy biciklizz egy keveset.

12. A kerékpározás csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát

A kerékpározás fantasztikus módja a pulzusszám emelésének, a szív- és érrendszeri működés javításának, valamint az általános edzettségi szint javításának.

Egy 2019-es vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy a kerékpározás a szív- és érrendszeri betegségek alacsonyabb kockázatához kapcsolódik. Ez összefügg az alacsonyabb halálozási arányokkal és a cukorbetegség, valamint a magas vérnyomás kialakulásának kisebb esélyével is. 

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra