Kegel-gyakorlatok – Na de hogyan találjuk meg a medencefenekünket?

GettyImages-1188615168
Kofrán Eszter

A Kegel-gyakorlatok híresek kedvező élettani hatásaikról, legyen szó a szexuális élet nagyobb élvezetéről, a vizelet-visszatartási problémák megelőzéséről vagy a medencefenék-izmok terhesség és szülés okozta állapotának helyreállításáról.

A Kegel-gyakorlatokat talán már nem is kell ismertetni, valószínűleg hallottál róluk. Ezek olyan, a medencefenék-izomzat erősítésére szolgáló feladatok, amelyek a Healthline cikke szerint számos fenti problémán segítenek.

Azonban nem olyan egyszerű beazonosítani a medencefenék-izmokat, amelyeket korábban nem kellett tudatosan használnunk. Nézzük, honnan is kezdjük!

Medencefenék-izmok nőknél

Négyféleképpen találhatsz rá nőként medencefenék-izmaidra:

  1. Helyezd egy megtisztított ujjadat a vaginádba, és feszítsd meg az ujjad körül az izmokat.
  2. Szakítsd meg egy rövid időre vizelésedet: azokat az izmaidat keresed, amelyeket ekkor használatba veszel. Szokj hozzá, milyen érzés, amikor megfeszíted, és amikor elengeded ezeket az izmokat. Azonban nem ajánlott gyakran használni ezt a módszert, illetve teli húgyhólyaggal sem ajánlott gyakran Kegel-tornát végezni, ugyanis ilyen módon húgyúti fertőzésekhez vezethet.
  3. Kérdezd meg nőgyógyászod, ha egyedül nem sikerül megtalálnod medencefenék-izomzatodat. Valószínűleg Kegel-tréner használatát fogja javasolni, egy vaginába felhelyezendő eszközt, amely segít a Kegel-gyakorlatok helyes elvégzésében.
  4. A biofeedback tréning is segíthet azonosítanod medencefenék-izmaidat, mely során elektromos eszközök segítségével felmérhetővé válik, hogy a helyes izmokat feszíted-e meg.

Medencefenék-izmok férfiaknál

  1. Helyezd egy megtisztított ujjadat a végbélnyílásodba, és szoríts rá ujjadra anélkül, hogy a szorításhoz a hasad, a feneked vagy a combod izmait használnád.
  2. Feszítsd meg azokat az izmaidat, amelyeket a szellentés visszatartásánál használsz.
  3. Ahogyan a nők esetében, úgy a férfiak esetében is hatásos módszer lehet a vizelet megszakításával megtalálnod medencefenék-izmaidat. Fontos azonban, hogy ne gyakran csináld ezt, illetve a Kegel-gyakorlatokat se teli húgyhólyaggal végezd, ugyanis húgyúti fertőzések kialakulásához vezethet.
  4. A biofeedback tréning férfiként ugyanúgy segítségedre lehet abban, hogy beazonosítsd medencefenék-izmaidat, mint a nők esetében.
Az edzett és az edzetlen medencefenék-izomzat közötti különbség
Az edzett és az edzetlen medencefenék-izomzat közötti különbségsayukichi / Getty Images Hungary

A Kegel-gyakorlatok, és amire érdemes vigyázni közben

Mielőtt belevágnál a Kegel-gyakorlatokba, fontos, hogy kiürítsd a húgyhólyagodat. Kezdőként pedig érdemes egy csöndes, privát helyen gyakorolnod, ahol le tudsz ülni vagy feküdni.

Eleinte azt gyakorold, hogy háromra be tudd feszíteni a medencefenék-izomzatodat, majd ismét háromig számolva el tudd engedni. Ezt ismételd meg összesen tízszer. Pár napnyi gyakorlás után próbáld meg kitartani a szorítást tízig számolva, mielőtt elernyesztenéd az izmaidat. Ezt is napi tízszer érdemes elvégezni.

Fontos szem előtt tartani, hogy mindenkinél másként hatnak a Kegel-gyakorlatok, például előfordulhat, hogy egyeseknél hatásosak a vizelet-visszatartás gyógyítására, míg másoknál csak megelőzésként, illetve szinten tartó edzésként tud működni.

Amennyiben a Kegel-gyakorlatok elvégzése után fájdalmat érzel a hasadban vagy a hátadban, rosszul végezted el a gyakorlatot. Fontos, hogy a Kegel-torna közben a hasad, hátad, feneked és oldalad izmai ernyedtek maradjanak, ne feszítsd be ezeket is. Végül pedig, ne vidd túlzásba a Kegel-gyakorlatokat, mert ha elfáradnak a medencefenék-izmaid, nem fogják tudni betölteni szerepüket.

Ha a Kegel-gyakorlatok szexuális életedre gyakorolt hatásairól is szeretnél olvasni, ajánljuk korábbi cikkünket: Így eddz a jobb szexért: csak napi 5 percedbe kerül. Ha pedig a fordított Kegel-gyakorlatokról szeretnél mindent megtudni, ezt a cikket ajánljuk: Nem csak a tovább tartó gyönyörért érdemes kipróbálni a fordított Kegel-gyakorlatokat.

Oszd meg másokkal is!
Mustra