Hormonszabályozás természetesen? 5 mód, ahogy igenis lehetséges

Bagyinka Tímea

A női szervezet hormonszabályozása, ciklikussága egy lenyűgözően pontos együttműködés eredménye. Általában ritmusos, ismétlődő, jól kiszámítható. Viszont rendkívül érzékeny, külső és belső tényezők által is erősen befolyásolható. Megváltozhat egy diétától, életmódváltástól, egy stresszesebb élethelyzettől vagy egy gyógyszeres kezeléstől is.

Ahhoz, hogy megértsük a női test működését, előbb alá kell merülnünk a biológia világába. A ciklus első felében az agyalapi mirigyben növekvő mennyiségben termelődő tüszőserkentő hormon (FSH) hatására megindul a petesejtek érése, és ezen tüszők hámsejtjei ösztrogént kezdenek termelni. Ennek koncentrációja fokozatosan nő, hatására a méh nyálkahártyája regenerálódni kezd az előző menstruáció után. Amikor az ösztrogénkoncentráció elér egy értéket, a hipofízisben hirtelen nagymértékben megemelkedik a sárgatestserkentő hormon (LH) termelése. 

Ez idézi elő magát a tüszőrepedést (ovulációt) és a sárgatest kialakulását, majd a progeszteron hormon termelődését. A progeszteron hatására a méhnyálkahártya megvastagszik, vérellátása fokozódik, alkalmassá válik a megtermékenyített petesejt beágyazódására és az embrió táplálására. Ha megtermékenyítés nem következik be, akkor a sárgatest elsorvad, az ösztrogén és a progeszteron koncentrációja leesik a vérben, és bekövetkezik a menstruáció.

Hormonszabályozás természetesen, avagy így nem visz sírba a ciklusod
Hormonszabályozás természetesen, avagy így nem visz sírba a ciklusodMilos Dimic / Getty Images Hungary

Az ösztrogén mennyisége az életkor előrehaladtával csökkeni kezd. Ez egy természetes változás. Általában a negyvenedik életév betöltése után a menstruációs ciklusok 10 százalékában már tüszőérés nélkül jelentkezik a vérzés, azaz elmarad az ovuláció. Ez az arány néhány év múlva már elérheti a 80-85 százalékot is. 

Az ösztrogén szintjének csökkenése gyakorlatilag egy lavinát indít el. A fokozott izzadás csak a kezdet. Hőhullámok, gyakori fejfájás, alvászavar, megmagyarázhatatlan hangulatingadozás, hüvelyszárazság, visszatérő felfázásos tünetek és a libidó csökkenése is jelentkezhet.A kellemetlen tünetek mellett komoly egészségügyi problémák forrása is lehet az ösztrogén alacsony szintje. Ilyen a csontritkulás és a meddőség.

Így szabályozhatod a hormonszintedet természetesen!

A mai világban egyáltalán nem ritka, hogy egy nő ebben az életkorban vállaljon gyermeket. Akár elsőt, akár sokadikat. És az is egy valós igény, hogy ebben a fontos életszakaszban, amikor különösen nagy szükség van a teljesítőképesség maximumára, otthon és a munkahelyen is, ne nehezítsék meg a hétköznapokat ezek a kellemetlen panaszok. Ehhez a speciális helyzethez megfelelően igazított életmód kialakításával az ösztrogén szintjének csökkenése késleltethető. Sőt, tartalékok mozgósítása is lehetséges, azaz egy már alacsony ösztrogénérték újra megemelkedhet természetes stimuláció hatására. Nézzük, mi az az 5 módszer, ami segíthet ebben!

Energia a sejteknek: Q10

Az ovulácó egy nagyon energiaigényes folyamat. A mitokondrium egy sejtszervecske, mely az energia előállításában és annak elraktározásában játszik szerepet. Ez felelős a sejten belüli energia termeléséért, emiatt a petesejt több mitokondriumot tartalmaz, mint bármely egyéb sejt. Kulcsfontosságú szerepe van ezekben a műveletekben a Q10-nek, melynek mennyisége azonban az évek múltával csökkenni kezd. Ebből következik, hogy egy bizonyos kor felett a petesejtek energiatermelése már kevésbé hatékony. Bizonyos mitokondriális tápanyagok, mint például a Q10, növelhetik az energiaellátás mechanizmusát, ez pedig pozitív hatással lehet az ösztrogénszint emelkedésére és a teherbeesésre is.

A Q10 táplálkozással vagy kiegészítő tablettában is bevihető
A Q10 táplálkozással vagy kiegészítő tablettában is bevihetőDrazen_ / Getty Images Hungary

Tornával az alhasi vérbőségért

A petefészkek elégséges működéséhez a kulcs a kismedencei szervek vérkeringésének fokozása. Az Aviva-módszer egy hazánkban több évtizede honos táncos torna, melyet kiegészítő terápiaként számos nőgyógyász ajánl pácienseknek a ciklus rendezése és a teherbeesés megkönnyítése érdekében. A módszer gyakorlatai a has-, a gát- és a farizmok megmozgatásával érik el pozitív hatásukat. Fokozódik az adott terület artériás és vénás keringése. Javul az anyagcsere, több hormon, oxigén és más életfontosságú anyag jut a célszervekhez. Ez a belső nemi szervek egészséges működését eredményezi, ami ráadásul visszahat a központi hormonális szabályozó, a hipofízis működésére is.

Az alvás nem luxus!

A sokasodó feladatok mellett gyakran az alvásra szánt idő lesz egyre kevesebb. Pedig a rendszertelen alvás jelentősen rontja az anyagcserét, ami szerveink, ezen belül is a petefészkek alulműködéséhez vezet. Az alvásmennyiség és a lefekvési idő ingadozásai szoros statisztikai kapcsolatot mutatnak az anyagcserezavar és az ezzel járó egyéb tünetek előfordulásával.

Az alvás és ébrenlét ritmusát szabályozó hormonok a kortizol és a melatonin. Felszabadulásukat az agy ugyanazon része végzi, amely szabályozza a reproduktív hormonokat is. Amennyiben ezek a hormonok nem megfelelően termelődnek, az negatív hatással bírhat az ovulációra.

Minél többet friss levegőn!

Szervezetünk a melatoninhoz pont úgy napfény hatására jut hozzá, mint a D-vitaminhoz. Ezért ha több időt töltünk a szabad levegőn, akkor általában jobban alszunk.

A cikk az ajánló után folytatódik

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Minden napra egy maréknyi egészség!

A zab amellett, hogy egészségesen tartja a szívet, serkenti a melatonin termelődését is. Rengeteg olyan vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, melyek segítik karbantartani az idegrendszert, és elősegítik a jó minőségű alvást. A narancs kiváló forrása a kalciumnak és a B-vitaminnak. Néhány gerezd elfogyasztása szintén támogatást jelent testünknek és idegrendszerünknek a pihenésben és a regenerálódásban. Rostokban, enzimekben és C-vitaminban gazdag, ráadásul sok proteint is tartalmaz, így erősítve az immunrendszert. A mandula szintén magas fehérje- és magnéziumtartalmú, ami nagyszerűen lazítja az izmokat, lehetőséget biztosítva ezzel a pihentető alvásra.

Bagyinka Tímea

A szerzőnk sportrehabilitációs és rekreációs szakember, Rectus diastasis master trainer, a LoveYourBelly módszer kidolgozója. 

Oszd meg másokkal is!
Mustra