Ezért fontos a gyerek érzéseinek elismerése – és 5 egyszerű módszer, hogy jól csináld

GettyImages-1220586051

Az érzelmek érvényesítése, azaz hogy érvényesnek ismerjük el a másik érzéseit, elengedhetetlen kommunikációs készség, különösen a szülők számára. Ennek célja, hogy a másik fél úgy érezze, meghallgatják, megértik az érzéseit és ítélkezés nélkül elfogadják az ő nézőpontját is.

Még akkor is, ha nem egészen értjük a gyerekünk viselkedését, döntő fontosságú az átélt érzelmeik érvényesítése. Ennek a folyamatnak az első lépése, hogy emlékeztessük magunkat arra, milyen érzés, amikor valaki megért minket. Végső soron ez az érvényesítés eredménye: az érzés, amit mindannyian megérdemlünk. Kailey Spina Horan pszichológus szerint az alábbi öt módszer segít, hogy a gyerek úgy érezze, helye van az érzéseinek.

Testbeszéd

Miközben a gyereket hallgatod, tartsd vele a szemkontaktust. A beszélgetés során ne nézz a telefonodra, az órádra vagy a tévére. Annak érdekében, hogy nyitottnak és fogékonynak tűnj, figyelj a testtartásodra, ne keresztezd a karjaidat, és ha úgy érzed, valami miatt még nem tudsz száz százalékig a gyerekre figyelni, inkább kérj egy kis időt, mielőtt belevágtok a beszélgetésbe.

Aktív hallgatás

Az aktív hallgatás azt az üzenetet közvetíti, hogy próbálod megérteni a másik tapasztalatait, érdekelnek az érzései. A hallgatásnak ez a formája fontos a szülő és a gyerek közti bizalom megteremtésében is, emellett pedig szuper lehetőség arra, hogy ha szükség van rá, tisztázó kérdéseket tegyél fel a beszélgetés során.

Érzelmek azonosítása

Az érzések pontos azonosításához az aktív hallgatás vezet. Ne feledd, az is simán előfordulhat, hogy tévedsz, és félreérted, amit a másik mond, de ez mindenképpen egy win-win helyzet: ha megérted a gyerek érzéseit, azért, ha pedig félreértetted, akkor kérdésekkel tisztázhatjátok, ezáltal pedig közelebb kerülhetsz az érzelmi világához. A legjobb, ha nem csak a verbális jelekre figyelsz, amikor az érzéseiről beszél. Milyen arcot vág közben? Szenvedélyesebben kezd beszélni? Vagy inkább bezárkózik, kényelmetlenül érzi magát? Tedd fel magadnak a kérdést, hogyan éreznéd magad a helyében, és segíts neki megfogalmazni, hogy mi az, amit éppen érez.

Ítélkezés elkerülése

Talán ez igényli a legnagyobb tudatosságot. Fontos, hogy tisztában legyél azzal, hogy az ítélkező kommunikáció csak kisiklatja a beszélgetést, ami hatalmas akadály, ha valóban megoldásra törekedtek. Igen, ítélkezés, ha szerinted amit a másik mond, az nevetséges, ha a rossz érzése nem jogos vagy őt teszed felelőssé a kialakult helyzet miatt. Ne forgasd a szemed és ne sóhajtozz. Ezek mind olyan nonverbális jelek, amik azt mutatják a másik félnek, hogy szerinted nem jogos, amit érez.

És öt mondat, ami segít érvényesíteni az érzéseket:

#1 Most, hogy megosztottad az érzéseidet, már értem, hogy miért vagy olyan ideges x, y, z miatt.

#2 Köszönöm, hogy megosztottad velem az érzéseidet. Tényleg nagyon rossz lehetett, hogy ezt át kellett élned.

#3 Ez egy nehéz helyzet. De hiszek benne, hogy meg tudod oldani. Mit gondolsz, hogyan segíthetek neked ebben?

#4 Ha velem történne hasonló, én is biztosan így éreznék!

#5 Neked is jár, hogy meghallgassanak. Gyere, ülj le mellém, meséld el, hogy érzed magad! 

Oszd meg másokkal is!
Mustra