Ezért fontos a gyerek érzéseinek elismerése – és 5 egyszerű módszer, hogy jól csináld

GettyImages-1220586051

Az érzelmek érvényesítése, azaz hogy érvényesnek ismerjük el a másik érzéseit, elengedhetetlen kommunikációs készség, különösen a szülők számára. Ennek célja, hogy a másik fél úgy érezze, meghallgatják, megértik az érzéseit és ítélkezés nélkül elfogadják az ő nézőpontját is.

Még akkor is, ha nem egészen értjük a gyerekünk viselkedését, döntő fontosságú az átélt érzelmeik érvényesítése. Ennek a folyamatnak az első lépése, hogy emlékeztessük magunkat arra, milyen érzés, amikor valaki megért minket. Végső soron ez az érvényesítés eredménye: az érzés, amit mindannyian megérdemlünk. Kailey Spina Horan pszichológus szerint az alábbi öt módszer segít, hogy a gyerek úgy érezze, helye van az érzéseinek.

Testbeszéd

Miközben a gyereket hallgatod, tartsd vele a szemkontaktust. A beszélgetés során ne nézz a telefonodra, az órádra vagy a tévére. Annak érdekében, hogy nyitottnak és fogékonynak tűnj, figyelj a testtartásodra, ne keresztezd a karjaidat, és ha úgy érzed, valami miatt még nem tudsz száz százalékig a gyerekre figyelni, inkább kérj egy kis időt, mielőtt belevágtok a beszélgetésbe.

Aktív hallgatás

Az aktív hallgatás azt az üzenetet közvetíti, hogy próbálod megérteni a másik tapasztalatait, érdekelnek az érzései. A hallgatásnak ez a formája fontos a szülő és a gyerek közti bizalom megteremtésében is, emellett pedig szuper lehetőség arra, hogy ha szükség van rá, tisztázó kérdéseket tegyél fel a beszélgetés során.

Érzelmek azonosítása

Az érzések pontos azonosításához az aktív hallgatás vezet. Ne feledd, az is simán előfordulhat, hogy tévedsz, és félreérted, amit a másik mond, de ez mindenképpen egy win-win helyzet: ha megérted a gyerek érzéseit, azért, ha pedig félreértetted, akkor kérdésekkel tisztázhatjátok, ezáltal pedig közelebb kerülhetsz az érzelmi világához. A legjobb, ha nem csak a verbális jelekre figyelsz, amikor az érzéseiről beszél. Milyen arcot vág közben? Szenvedélyesebben kezd beszélni? Vagy inkább bezárkózik, kényelmetlenül érzi magát? Tedd fel magadnak a kérdést, hogyan éreznéd magad a helyében, és segíts neki megfogalmazni, hogy mi az, amit éppen érez.

Ítélkezés elkerülése

Talán ez igényli a legnagyobb tudatosságot. Fontos, hogy tisztában legyél azzal, hogy az ítélkező kommunikáció csak kisiklatja a beszélgetést, ami hatalmas akadály, ha valóban megoldásra törekedtek. Igen, ítélkezés, ha szerinted amit a másik mond, az nevetséges, ha a rossz érzése nem jogos vagy őt teszed felelőssé a kialakult helyzet miatt. Ne forgasd a szemed és ne sóhajtozz. Ezek mind olyan nonverbális jelek, amik azt mutatják a másik félnek, hogy szerinted nem jogos, amit érez.

És öt mondat, ami segít érvényesíteni az érzéseket:

#1 Most, hogy megosztottad az érzéseidet, már értem, hogy miért vagy olyan ideges x, y, z miatt.

#2 Köszönöm, hogy megosztottad velem az érzéseidet. Tényleg nagyon rossz lehetett, hogy ezt át kellett élned.

#3 Ez egy nehéz helyzet. De hiszek benne, hogy meg tudod oldani. Mit gondolsz, hogyan segíthetek neked ebben?

#4 Ha velem történne hasonló, én is biztosan így éreznék!

#5 Neked is jár, hogy meghallgassanak. Gyere, ülj le mellém, meséld el, hogy érzed magad! 

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

 

„Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás. Ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. 
Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.

Mentes Anyu szakácskönyve 2 ide kattintva már rendelhető!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra