Ennyi mindent tehetsz azért, hogy a gyerek eleget pihenjen

A járványhelyzet miatt mindannyiunk élete megváltozott, sok gyerek hónapok óta otthonról vesz részt a tanórákon. Lassan kikopott a napindító készülődés a reggelekből, a legtöbben nyolc előtt pár perccel, még az ágyban ülve veszik maguk elé a laptopot.

Elég pár nap, és éppúgy, ahogy a mi szervezetünk, a gyerekeké is átáll a későn fekvésre és későn kelésre. Bármennyire is csábító a kevésbé szigorú menetrend, a gyerekek érdeke, hogy ne essenek ki a napi rutinból. Lehet, hogy most csak az íróasztalig kell elsétálniuk, hogy bekapcsolódjanak a tanórába, mégsem érdemes órákkal tovább ágyban maradni.

Az alvás mindannyiunk számára kulcsfontosságú, de a gyerekek esetében még fontosabb, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű pihenésben legyen részük. A kialvatlan gyerekek nagyobb valószínűséggel betegszenek meg, ráadásul viselkedésbeli problémák is jelentkezhetnek náluk, aminek következtében nehezebben megy a tanulás is.

Claire McCarthy gyermekorvos szerint szülőként is sokat tehetünk annak érdekében, hogy a gyerekünknek megfelelő mennyiségű és minőségű alvásban legyen része.

Legyen napirend

A testünk akkor működik a legjobban, ha minden nap nagyjából ugyanabban az időben ébredünk. Az iskoláskorú gyerekeknek napi 8-10 óra alvásra mindenképp szükségük van. Számolj vissza 10 órát onnantól, hogy a gyereknek fel kell kelnie, valamennyi időre ugyanis szükség lesz ahhoz is, hogy elintézze az esti tennivalókat és felkészüljön a lefekvésre. Kisebb gyerekek esetében akár 11 órát is számolhatsz.

A tizenéves fiatalok biológiai órája úgy van összerakva, hogy később feküdjenek, még később aludjanak el, és viszonylag későn ébredjenek. Ehhez sajnos az oktatási rendszer a legritkábban alkalmazkodik, így a fiatalok kénytelenek erőt venni magukon.

Teljesen oké, ha hétvégente felborul a hétköznapi rendszer, tovább maradnak fent és később kelnek a gyerekek, de a hét elején álljatok vissza a megszokott rendre.

Lefekvés képernyők nélkül

Nem újdonság, hogy a képernyők által kibocsátott kék fény nehezíti az elalvást. Éppen ezért, legkésőbb a lefekvéshez való készülődés megkezdésekor érdemes kikapcsolni a képernyőket, kamaszok esetében kihozni a szobából. Ez nagy eséllyel nem fog nekik tetszeni, de segíthet, ha megbeszélitek, hogy erre miért van szükség. Teremtsetek olyan környezetet, ahol sötét van, nincsenek zavaró tényezők, tudnak pihenni a gyerekek. Miután lefeküdtek, próbáld te is kerülni a hangos tevékenységeket.

Neki még nagyon fontos, hogy eleget aludjon
Neki még nagyon fontos, hogy eleget aludjonChristopher Hopefitch / Getty Images Hungary

Mi minden befolyásolja még az alvást?

A kamaszoknak gyakran nehezükre esik tartani a határidőket – legyen szó iskolai feladatról vagy az esti készülődésről. Segíts a kamasz gyerekednek, alakítsatok ki olyan napirendet, amiben minden kötelezettsége mellett a kikapcsolódás is helyet kap, miközben tartani tudja magát az időpontokhoz. Ha kell, korlátozzátok a gépezéssel, videójátékokkal töltött időt. A pihenésnek elsőbbséget kell élveznie.

Óvatosan a koffeinnel! Lehet, hogy a te gyereked is megiszik reggelente egy-egy tejeskávét, a túlzott koffeinbevitel azonban az éjszakai alvás rovására mehet. Csakúgy, mint a délutáni pihenés, ami nagyon vonzó lehet egy állandóan fáradt tizenéves számára, de sok esetben megnehezíti az éjszakai alvást.

A rendszeres testmozgás nemcsak az egészségünk szempontjából fontos, de elősegíti az alvást is. Fontos azonban, hogy ne a lefekvés előtti órákra időzítsük az edzést.

Ha úgy érzed, mindent megtettetek a nyugodt környezet megteremtése érdekében, a gyereknek mégis problémái vannak az elalvással, éjszaka gyakran ébred, horkol vagy más légzési nehézségei vannak, érdemes szakszerű segítséget kérni.

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

 

„Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás. Ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. 
Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.

Mentes Anyu szakácskönyve 2 ide kattintva már rendelhető!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra