ADHD-s gyerekek: a mindfulness lehet a megoldás a figyelemzavarra?

A mai rohanó világunkban, ahol a gyerekeket folyamatos, intenzív ingerek érik, nagy segítséget nyújthat egy olyan technika, amivel védekezni tudnak ellenük. Kutatások szerint a mindfulnessalapú gyakorlatok hatására javulhat a koncentrációs készség, a magatartás-szabályozás, valamint csökkenhet az azonnali érzelmi reakciók előfordulása.

A figyelemzavar és a hiperaktív viselkedés egyre gyakoribb jelenség napjainkban. A 2019-es becslések szerint Magyarországon nagyjából 70.000 gyereket érinthet a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD), azonban érdemes tudni, hogy a kórkép jellemző tüneteivel, mint például impulzív viselkedés és figyelemzavar, ennél jóval több gyerek és felnőtt küszködik. Az általános iskolai tanárok arról számolnak be, hogy az ilyen jellegű viselkedésproblémák száma megemelkedett az elmúlt évek során, ennek pedig komoly következményei lehetnek a gyerekek értelmi, érzelmi és szociális képességeire nézve.

Szerzőnkről

Tarkovács Cecilia szülő-gyerek coach, a kisgyermekkori fejlődés és nevelés elkötelezett szakértője. Több mint öt éves kisgyermeknevelői (bölcsődei) tapasztalata terelte a szülők célzottabb támogatásának irányába, majd saját praxisának megalapítására.

Szülőnek lenni állandó változást jelent, amivel nem mindig könnyű egyedül megbirkózni. Szülő-gyerek coachként célja támaszt nyújtani mindazoknak, akiknek küzdelmük, nehézségük vagy csak kérdésük adódik a gyereknevelés és a családi hétköznapok kérdéskörében.

Ezzel párhuzamosan az úgynevezett mindfulnessgyakorlatok előszeretettel váltak terápiás eszközzé, s így több országban kezdték kutatni az ADHD kezelésére nyújtott hatásukat is. A ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar egyik frissen végzett kutatása 21 tanulmányt összefoglalva tárta fel a mindfulnessalapú foglalkozások (Mindfulness Based Interventions) pozitív hatását nemcsak a figyelemhiányos és hiperaktív zavarral diagnosztizált, de a hasonló nehézségekkel küzdő 3–12 éves gyerekek kezelésére is. Ezek a sikeres eredmények megoldást jelenthetnek azoknak a fiatalabb ADHD-s gyerekeknek, akiknek még nem javasolt a gyógyszeres kezelés.

De mit is értünk az alatt, hogy mindfulness?

A szó maga annyit jelent, hogy „tudatosság”, ez azonban magyarul így sem mond túl sokat számunkra. Leggyakrabban „tudatos jelenlétnek” vagy „éber figyelemnek” szokták fordítani, ami „alapvetően arra a folyamatra utal, amikor figyelmünket szándékosan és ítélkezésmentesen a jelen pillanat tapasztalatai felé fordítjuk, s a pillanatnyilag észlelhető belső és külső tapasztalatokat tudatosítjuk” – írja a Magyar Mindfulness Egyesület. Ilyen gyakorlat például a meditáció, a relaxáció és a jóga is. Ennek a fajta tudatos figyelemnek a gyakorlása elősegíti a gyerekek önszabályozó mechanizmusának megerősítését, hogy megfelelően tudják – korukhoz mérten – kontrollálni az érzelmeiket, magatartásukat és viselkedésüket a hétköznapi helyzetekben: ülve maradni, figyelni, önállóan megnyugodni.

Egy kisgyerek még viszonylag rövid ideig tudja a figyelmét összpontosítani, 4-5 évesen azonban már tudniuk kell 2-10 percen keresztül figyelni a szülő által választott tevékenységre (játékszedés, öltözködés), és 10-15 percig elmerülni egy mesekönyvben vagy egy érdekes feladatban. A figyelem- és az önszabályozás akadályozottságát jelzi, ha erre nem képesek, s ilyenkor tudatos fejlesztés javasolt. A mindfulnessgyakorlatok során a gyerekek megtanulják hol csupán a légzésre, hol a testérzetekre, hol pedig a környezet hanghatásaira összpontosítani a figyelmüket. Ekképpen megismerik saját belső reakcióikat, az őket érő hatások felismerését, s azok szabályozását is. A mindfulnessgyakorlatok így csökkenthetik a szorongást, az impulzív, irányíthatatlan viselkedéseket és a figyelemzavart is.

A jóga, a relaxáció, a meditáció a gyerekeknek is sokat segíthet
A jóga, a relaxáció, a meditáció a gyerekeknek is sokat segíthetFatCamera / Getty Images Hungary

Mindfulness mindenkinek

Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar kutatói által végzett vizsgálat során a 12 éves kornál fiatalabb gyerekekre helyeződött a hangsúly, pótolva ezzel a korábbi, külföldi vizsgálatok hiányosságát. A mindfulnessfoglalkozásoknak köszönhetően szignifikáns különbség mutatkozott a gyerekek viselkedésében. Javult a koncentrációs készség, a magatartás-szabályozás, valamint csökkent az azonnali érzelmi reakciók előfordulása is. A gyakorlatok különlegessége, hogy nemcsak az ADHD és hasonló viselkedésproblémák kezelésére nyújthat megfelelő támogatást, hanem preventív céllal is alkalmazható. A jól megválasztott jóga, relaxáció vagy egyéb mindfulnessfeladatok amellett, hogy eszközként szolgálnak az önszabályozás gyakorlásához, élvezetesek is a gyerekek számára.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

A mai rohanó világunkban, ahol a gyereket, felnőttet egyaránt folyamatos, intenzív ingerek érik, nagy segítséget nyújthat egy olyan technika, amivel védekezni tudunk ellenük. A mindfulnessalapú gyakorlatok ezt a védelmet biztosítják. Ahhoz azonban, hogy ne csak elvonulva, külön foglalkozásként, de a hétköznapi helyzetekre is alkalmazni tudjuk, időre és sok gyakorlásra van szükség, ezért érdemes lehet mihamarabb bevezetni az otthoni mindennapokba. Ma már itthon is egyre több, gyerekeknek szóló mindfulnessoktatás elérhető, az eredményességük pedig bizonyított. Nézzünk utána, és próbáljuk ki, mert ez a technika hamarabb hozhatja el a nyugalmat és a kiegyensúlyozottságot az otthonunkba. A gyerekeinknek pedig egész életük során támaszt nyújthat a nehéz pillanatokban.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek