5 alapvető dolog, hogy megvédd a gyereket az őszi megbetegedésektől

Két hónapig tombolt a nyári szünet és ezzel a gyerekek iskolamentes mindennapjai. Ilyenkor nemcsak azért kisebb a fertőzésveszély, mert a kicsik kevesebbet mennek közösségbe, de a nyári hónapokban erősebb a gyerekek immunrendszere is – mondja dr. Jeszenszky Emma gyermekgyógyász.

Aztán beköszönt az ősz, és az iskolakezdéssel ismét megtelnek a rendelők a legkülönbözőbb fertőző betegségekkel küzdő gyerekekkel. Tehetünk-e valamit, hogy elkerüljük az iskolai megbetegedéseket? A MediCall orvosával erre a kérdésre kerestük a választ.

Általánosságban elmondható, hogy a nyári hónapokban erősebb a gyerekek immunrendszere. Részben azért, mert általában nincsenek közösségben, ami mindig nagyobb fertőzési kockázatot jelent, részben mert kevesebb a mindennapi stressz, hiszen nem kell korán kelni, kimarad a reggeli rohanás és a rengeteg pluszfeladat. Otthon talán egészségesebb, kiegyensúlyozottabb, vitamindúsabb a táplálkozás, több a pihenés, nem beszélve a szabadtéri elfoglaltságokról, sportokról. Nem véletlen, hogy nyáron a rendelőkben is kevesebb a beteg gyerek.

Kis odafigyeléssel megúszhatjuk, hogy órákat töltsünk a rendelőben
Kis odafigyeléssel megúszhatjuk, hogy órákat töltsünk a rendelőbenFotó: skynesher / Getty Images Hungary

Érdekesség azonban, hogy a betegségek szezonalitása lassan eltűnőben van. Korábban télen a meghűlések, torokgyulladások, nyáron a bélrendszeri fertőzések domináltak, most viszont már bármikor bármi előfordulhat. Iskolakezdéskor pedig hatványozottabban nagyobb a lehetőség ezeknek a betegségeknek az összekeveredésére. Egyszerre fordul elő hűvös, nedves időjárás és meleg idő, hiszen a hűvös reggelek után sokszor napközben még felmelegszik a levegő, és mindez megtévesztő lehet. Ilyenkor jönnek a hurutos, köhögős, torokfájós tünetek, illetve a játszótéri hidegtől gyakori a felfázás. Mindez szeptember első három hetében a téli átlag közelébe emeli a beteg gyerekek számát. Mit tehetünk ellene?

1. Ne zúdítsunk mindent azonnal a gyerekre 

Sokszor már az első egy-két hét végére kifáradnak a gyerekek. Nehezen szoknak vissza a korai keléshez, hirtelen zúdul rájuk a sok feladat (és ez elmondható persze a szülőkről is). Próbáljuk meg fokozatosan terhelni őket, csak kisebb adagokban növelni a tennivalókat, további elfoglaltságokat és extra órákat.

2. Fokozzuk a gyerekek általános jóllétét, erősítsük az immunrendszerüket

Vannak mindenkinél alkalmazható közismert módszerek, multivitaminok, immunerősítők, amelyek segíthetik a gördülékeny visszatérést az iskolai, óvodai hétköznapokba. Az utóbbi időben egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a probiotikumok, amelyek a bélflóra erősítését szolgálják. Hogy ezek közül melyik gyereknél mi válik be igazán, leginkább a betegségekre való hajlam kérdése. A napi szintű C- és D-vitamin-bevitel viszont mindenkinek egyaránt ajánlott.

3. Kulcsfontosságú lehet az alvás és a rendszeres mozgás 

Figyeljünk oda arra, hogy a sok napi teendő mellett is megmaradjon a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás a gyerek mindennapjaiban. Iktassuk be a sportot a gyerekünk életébe akkor is, ha esetleg nem annyira fogékony az iskolában népszerű csapatsportokra. Találjuk meg a neki megfelelő mozgásformát, és segítsünk abban, hogy meg is szeresse.

4. Folyadék, folyadék, folyadék 

Nemcsak nyáron, de iskolaidőben is rendkívül fontos a folyamatos hidratálás. Ez persze történhet a napi étkezés során is, tehát a leves, gyümölcs víztartalma is ugyanúgy számít, de a fennmaradó mennyiséget próbáljuk meg víz formájában a szervezetbe vinni. Egy bölcsődés gyereknek körülbelül napi 1 liter a folyadékigénye, óvodásoknak 1-1,2 liter, kisiskoláskortól pedig nagyságrendileg 1,5 liter folyadékot kell naponta meginni. Hasznos, ha ehhez már egészen pici korban hozzászoktatjuk a gyerekeket. 

5. Rendszeres, napi ötszöri étkezés

Ne induljon el senki otthonról reggeli nélkül! Ez lehet egy szendvics felvágottal, sajttal, zöldséggel, de lehet a ma oly divatos zabkása, amit szintén gyümölcsökkel, olajos magvakkal turbózhatunk fel. Természetesen legalább napi egyszer főtt étel fogyasztása javasolt, viszont kerüljük a szénsavas, cukrozott üdítők, finomított fehér cukor és liszt, valamint nagyobb gyerekek esetében az energiaitalok rendszeres fogyasztását.

Ha mégis megbetegszik a gyerek, akkor sem kell mindenképpen az orvoshoz menni, hacsak nem fontos az igazolás. Dr. Jeszenszky Emma szerint általánosan elfogadott vélekedés a gyerekorvosok között, hogy néhány napos megfázást, torokfájást, köhögést, még ha lázzal is jár, otthon is tud kezelni a szülő, hiszen ismeri a gyerekét, tudja, mi szokott használni, mi az a pont, amikor orvosi segítségre szorul. Ráadásul ma már olyan tanácsadási lehetőségek is rendelkezésre állnak, mint a MediCall mobilalkalmazás, amelynek segítségével egy hívással megbizonyosodhatunk arról, hogy érdemes-e kitenni a gyerekünket a rendelői felülfertőzés és hosszú várakozás lehetőségének. Ezzel együtt iskolaidőben kell igazolás az iskolába és az óvodába is, tehát gyakorlatilag minden beteg gyereknek el kell mennie a rendelőbe. Pedig elég lenne 3-4 napja fennálló láz, nem javuló tünetek, illetve kifejezett fájdalom, elesettség esetén orvoshoz fordulni.

Mustra