Így nyugtasd meg a dühös gyereket

Bármennyire is hihetetlen, a hiszti jó dolog, mert a fáradt gyerekek gyakran így engedik ki a gőzt. Ha nem szeretnénk, hogy felnőttként indulatkezelési problémákkal küzdjön, akkor a mi dolgunk meghallgatni, és megtanítani neki, hogy lehet másként is.

Egy dühöngő gyereket nem könnyű kezelni, hiszen gyakran azt sem értjük, hogy min borult ki. Egy végigdolgozott nap után pedig nagyon nehéz higgadtnak maradni és türelmesnek lenni. Pedig alapvetően erre lenne szükség, írja Laura Markham, a Békés szülő, boldog gyermek című könyv szerzője a Psychology Today oldalán.

A pszichológusnő szerint nem véletlen, hogy olyan sok felnőtt küzd indulatkezelési problémákkal. Ez több mindenben is megnyilvánulhat. Például a gyerekükkel kiabálnak, vagy éppen túl sokat esznek, hogy ne kelljen szembenézni a dühükkel. Aztán amikor a gyerek kezd tombolni, akkor tényleg kitör a káosz. 

A gyerekek agya még fejletlen, ezért nem képesek úgy kontrollálni az érzéseiket, mint a felnőttek (miközben ez sokszor még nekünk is gondot okoz). És bármennyire hihetetlenül is hangzik, a dühroham, a hiszti, vagyis az érzelmek kifejezése valójában jó dolog. Ha közben empatikusak vagyunk vele, akkor jobban fog bízni bennünk, és közelebb is kerülhetünk hozzá.

Markham 5 pontban foglalta össze, hogy mire érdemes figyelni ilyenkor. Tanácsait akár a hűtőre is kitehetjük, így az indulatok hevében elég csak rápillantani, hogy emlékeztessük magunkat, mi ilyenkor a teendő.

#1 Maradj nyugodt!

Az első és legfontosabb: őrizd meg a hidegvéredet! Hagyd abba, amit csinálsz, és vegyél egy mély levegőt.

#2 Nem vagy már gyerek!

Emlékeztesd magad arra, hogy te vagy a példakép! Ne vedd magadra a gyerek dühét, ne borulj ki. Azzal, ha sértegetni próbál vagy felemeli a hangját, csak azt akarja kifejezni, hogy milyen dühös. Maradj nyugodt, ezt látva rájöhet: nem kell kiabálni ahhoz, hogy észrevegyék, azaz képes lesz higgadtan is megfogalmazni az érzéseit.

Bármennyire is nehéz, próbálj higgadt maradni. Hiszen te vagy a felnőtt
Bármennyire is nehéz, próbálj higgadt maradni. Hiszen te vagy a felnőttFotó: John Sommer / Getty Images Hungary

#3 Értsd meg!

Figyelj, és próbáld megérteni az ő nézőpontját, még akkor is, ha nem értesz vele egyet. Egy nézeteltérésnél mindkét fél azt hiszi, hogy neki van igaza. Addig úgysem oszlik el a dühe, amíg nem érzi, hogy meghallgatják.

#4 Légy együttérző!

Teremts biztonságos környezetet a düh mögött rejtőző félelemnek és könnyeknek! Légy hozzá gyengéd! Ha biztonságban érzi magát, már nem lesz szükség arra, hogy a dühe mögé bújjon.

#5 Várj, amíg elül a vihar!

Lehet, hogy úgy érzed, ezt azonnal meg kell beszélnetek, de várj még ezzel! Sokkal hatékonyabb leszel, ha már mindketten megnyugodtatok.

Na és mi az, amit biztosan NE tegyél? Ne küldd a szobájába, mert ezzel csak azt üzened, hogy senki nem kíváncsi arra, hogy miért dühös, és senki nem segít neki megoldani a problémát. Továbbá hogy a düh rossz, és ő rossz azért, mert haragszik rád. 

A düh mögött általában félelem és szomorúság van, és gyerekként nagy kihívás úgy megküzdeni a mindennapi nehézségekkel, hogy közben ne engedjen teret a dühnek. A gyerekek érzelmi intelligenciája úgy fejlődik, ha megtanítjuk nekik, hogy semmi baj nincs az érzéseikkel, de mindig van választásuk azok kifejezésének módjában.

Mustra