Aggasztóan keveset olvasnak a gyerekek, de mit tehet a szülő?

Jellemzően 9 éves koruk körül hagynak fel a gyerekek azzal, hogy a kötelező olvasmányokon kívül más könyvet is elolvassanak. De mi áll a jelenség hátterében? Mit tehetünk ellene?

A Scholastic olvasási felmérésének eredményeiről a Lifehacker számolt be. A jelentés szerint a gyakori olvasóként azokat a gyerekeket definiáljuk, akik heti 5-7 napon is szánnak időt az olvasásra. De hogyan és miért változnak a gyerekek olvasási szokásai?

Aggasztó számok

A felmérés eredményei szerint az amerikai 8 év körüli gyerekek 57 százaléka olvas kedvtelésből, míg 9 éves korukra ez az arány 35 százalékra csökken. Azoknak a 8-9 év közötti gyerekeknek a száma, akik úgy nyilatkoznak, hogy szeretnek olvasni, ez alatt az egy év alatt 40-ről 28 százalékra csökken. Felmerül a kérdés, hogy mi történik ebben az egy évben, illetve mit tudunk tenni, hogy a gyerekek ne szokjanak le az olvasásról.

Lauren Tarshis gyerekkönyvíró szerint a gyerekek harmadik osztályos koruk körül kezdenek függetlenedni, ilyenkor pedig rengeteg részre tagolódik a figyelmük és a szabadidejük, hiszen a kötelezően a házi feladat elvégzésére szánt idő mellett ott vannak a szabadidős elfoglaltságok, a sport, a különböző különórák. A szülők egyre ritkábban olvasnak nekik, és az érdeklődésükhöz passzoló témákat felváltják a kötelező olvasmányok.

A szórakozás kezd elhalványulni, a helyét egyre inkább átveszik a különböző elvárások

– mondja Lauren Tarshis.

Szülőként nehéz észrevenni, ha a gyerek lelkesedése a könyvek iránt csökken. Itt van néhány tipp, hogyan segítsük a gyerekeket, hogy továbbra is örömet okozzon nekik az olvasás:

Ne csak addig olvasson a gyerek, amíg meg nem tanul rendesen olvasni

Miután a gyerekek megtanulnak önállóan olvasni, a szülők gyakran felhagynak azzal, hogy ők olvassanak nekik. Azonban nincs okunk arra, hogy ne olvassunk a már olvasni tudó gyereknek. Ez egyrészt segít nekik a nehezebb témák feldolgozásában és megértésében, másrészt pedig a közös olvasás élménye segíthet abban, hogy az olyan érzékeny témákban, mint például a rájuk nehezedő nyomás vagy a testkép kialakítása, ne térjenek le a helyes útról a gyerekek. Sok szülő kérdezi, hogy miért neki kell olvasnia, ha már a gyerek is képes rá. „A válasz egyszerű: az olvasást gyakorolják az iskolában, azonban az értő figyelést kevésbé” – magyarázza Jim Trelease pedagógus.

Használjuk ki a szabad perceket

Ahogy telnek az évek, a gyerekek is egyre elfoglaltabbá válnak. Nem várhatjuk el tőlük, hogy minden este lefekvés előtt szánjanak egy órát olvasásra. Keressünk más lehetőséget az olvasásra. Például, ha jut idő az iskola előtt otthon reggelizni, kérjük meg, hogy olvassa fel a következő fejezetet a család többi tagjának, amíg elkészül a reggeli. Ha esetleg tíz perccel korábban érünk oda a terembe, elő lehet kapni egy könyvet az edzés kezdetéig. A lényeg, hogy mindig legyen kéznél valami – a táskában, a kesztyűtartóban, a lakásban. „Akkor is használjuk ki az időt, ha csak néhány percünk van, hiszen ezek a percek összeadódnak” – hangsúlyozza Tarshis.

Könyvklub gyerekekkel

Geoffrey Redick író szerint az egyik legjobb mód a gyerekek olvasásának fenntartására, ha segítjük őket abban, hogy könyvklubszerűen beszélgessenek az elolvasott műről. Így olyan tevékenységet végezhetnek, amely nem jár nagy nyomással, szórakoztató, valamint közben kötetlenül elmesélheti a gyerek, mit olvasott, melyek voltak a kedvenc részei, volt-e számára tanulság a történetben. Ez pedig sokszor segít egy olyan beszélgetés beindításában, amihez az kevés lenne, ha megkérdeznénk, milyen napja volt az iskolában.

Segítsünk megtalálni az érdeklődésének megfelelő témákat
Segítsünk megtalálni az érdeklődésének megfelelő témákatFotó: Catherine Delahaye / Getty Images Hungary

Ne felejtsük el, hogy a képregények is könyvek

Még mindig vannak, akik azt gondolják, hogy a képregények nem tartoznak az irodalmi művek közé, vagy egyfajta átmenetet képeznek a képeskönyvek és az irodalmi művek között. Ennek ellenére egy képregény ennél sokkal több is lehet. Ha a gyereknek bejön a műfaj, mindenképp bátorítsuk arra, hogy mélyebbre ássa magát benne. Segítsünk neki megtalálni azt a témakört, ami érdekli, legyen az a szuperhősök világa, a sci-fi vagy akár a szépirodalom.

A technológia híd legyen az olvasáshoz, ne akadály

Igen, a technológia fejlődésének szerepe van az olvasás csökkenésében. De Tarshis szerint nem szükséges ellenségként tekintenünk a különböző videómegosztó portálokra, hiszen ha talál a gyerek egy olyan témát, ami érdekli, el is mélyedhet benne, akár hasonló tematikájú könyvek segítségével.

Olvasásmodell

Talán ez a legfontosabb lépés. Ha a gyereket nem veszik körül olyan emberek, akik példát mutatnak neki, hogyan várjuk el, hogy olvasásra szánja a szabadidejét? Tarshis szerint fontos szülőként törekedni arra, hogy a gyerekek lássanak minket olvasni – és ne csak olyankor, amikor nekik olvasunk fel. Nem kell mindig szépirodalmi művekkel a kezünkben járkálni, már az is sokat segíthet, ha az újságokat, magazinokat lapozzuk át. Nyugodtan olvassuk fel nekik azokat a híreket, amiket érdekesnek találunk, így a gyerekek is könnyebben megtalálják a számukra érdekes témaköröket. Ha időben elkezdjük, a gyerekek nem egyfajta feladatként, kötelezettségként fognak az olvasásra tekinteni, hanem egy szuper, mindennapi tevékenységként, ami a család körében is természetes.

Mustra