Ne jutalmazd meg mindenért a gyereket! Többet árt, mint használ...

Az állandó jutalmazással pont ellenkező hatást érhetünk el, mint amit szeretnénk, ugyanis ezzel megöljük a gyerek belső motivációját.

Ki ne ajánlott volna már jutalmat a gyerekének valamiért cserébe, igaz? Egy matrica a gyerekorvosnál, finom desszert, ha rendesen ebédelt, vagy mesenézés, ha elpakolta a játékait. Ilyenkor nem tudatosan egy klasszikus tanítási módszert alkalmazunk: az operáns kondicionálást. A mögötte lévő logika nagyon egyszerű: az a viselkedés, amit megjutalmaznak, nagyobb valószínűséggel fog megismétlődni. 

A módszer hátránya viszont, hogy ha nincs megerősítés, akkor az eredetileg elvárt viselkedés egy idő után eltűnhet, írja a Psychology Today. A másik potenciális veszély, hogy egy idő után, ha kérsz valamit a gyerektől, akkor visszakérdez: “Mit kapok érte cserébe?”

Már az 1970-es évek óta tudjuk, hogy a külső, tárgyi motiváció káros hatással van a belső motivációra. Egy ma már klasszikus vizsgálatban a kutatók egyetemistákat kértek meg arra, hogy rakjanak ki egy kirakót. A diákok felének pénzjutalmat ígértek, míg a másik csoportnak megmondták, hogy nem fizetnek nekik semmit. A vizsgálat után a részvevőket magukra hagyták, és azt csináltak, amit akartak, akár folytathatták is a kirakót. Az egyik csoport így is tett. De meglepő módon nem azok, akiknek fizettek érte. A kutatók ezek alapján arra jutottak, hogy a külső motiváció hatására lecsökkent a belső motivációjuk.

Ne szoktassuk rá, hogy a jó jegyekért jutalom jár, mert akkor elveszik a belső motivációja
Ne szoktassuk rá, hogy a jó jegyekért jutalom jár, mert akkor elveszik a belső motivációjaFotó: Shutterstock

Hasonló eredmények születtek kisgyerekeknél is. Egy másik vizsgálatban különleges, színes filceket adtak óvodás gyerekeknek. Az egyik csoportnak oklevelet ígértek a rajzokért cserébe, a másik csoportnak semmit, a harmadik csoport pedig a legvégén, meglepetésként kapott jutalmat. Azok a gyerekek, akik oklevelet kaptak, később sokkal kevésbé érdeklődtek a filcek iránt, míg a másik két csoport esetében megmaradt a lelkesedés.

Az első, múlt századbeli eredmények óta már rengeteg hasonló tanulmány született, így egyértelműen kijelenthető, hogy a külső jutalom számos feladat esetében aláássa a belső motivációt, még akkor is, ha egyébként szórakoztató dologról van szó. Ez persze nem jelenti azt, hogy akkor semmiért nem szabad jutalmazni a gyereket. Csak nem mindegy, hogy mikor, mit és hogyan jutalmazunk. Ha például valami fontos dolgot akarunk neki megtanítani, amit szeretnénk, hogy egy életre megjegyezzen, akkor nem a legjobb megoldás külső motivációt használni.

Megbüntetni ér? 

Nemcsak a kapott jutalom, de a büntetés elmaradása is nagyon sokat számít. Számos őszinteséggel foglalkozó vizsgálat megállapította, hogy a gyerekeknél nem hatékonyak azok a mesék, amelyekben a hazug embert megbüntetik. Egy 2017-es kutatásban a gyerekeknek olyan történetet meséltek, amiben a főhős süteményt lopott, és hazudott róla. Amikor a gyerekekkel ezután elbeszélgettek, akkor többnyire azok a gyerekek mondták, hogy a főhősnek el kéne mondani az igazságot, akiket a szüleik nem büntetnek meg azért, ha elmondják, hogy megszegtek egy szabályt.

Ezek az eredmények együttesen arra utalnak, hogy a gyerekeknél egy viselkedés jutalmazása gyakorlatilag egyenértékű azzal, hogy a viselkedés nem izgalmas. Úgyhogy ha a gyerek belső motivációját szeretnéd növelni, akkor a jutalom használata nem a legjobb stratégia. Persze nem is feltétlenül rossz, például olyankor, amikor mondjuk komolyabb rendrakást kérünk tőle, hiszen őszintén, ki szeret garázst takarítani? De azoknál a házimunkáknál, amiket minden nap elvárunk a gyerektől (például ágyazás vagy a saját piszkos edények elpakolása az asztalról), rosszul sülhet el a jutalom.

Mustra