Mit pakolj be, ha gyerekkel mész nyaralni? Segítünk!

A kezdő szülők többsége legszívesebben az egész házat becsomagolná, amikor az első gyerekes nyaralásra készül. Vannak dolgok, amiket tényleg érdemes magunkkal vinni, míg más csak a helyet foglalja, és rá se fogunk nézni.

Az első családi nyaralásunkon a lányom 7 hetes volt, és Zalaegerszegre mentünk táborozni. A csomagtartót a két kutyánk foglalta el, viszont vittünk egy óriási tetőboxot, és az utasteret is elég rendesen kitöltöttük csomagokkal. Pedig csak belföldre utaztunk, vagyis ott is simán megvehettük volna például ugyanazt a pelenkát, amit itthonról vittünk. De semmit nem akartunk a véletlenre bízni. Azóta négy év telt el, és hála a rendszeres vidéki családlátogatásoknak, már elég rutinos vagyok abban, hogy mit érdemes pakolni.

Tök sokáig például egy kemény műanyag pelenkázóval utaztunk, amit megörököltünk, és praktikusnak tűnt. Igen, valóban az, mert a mobilágyra vagy a fürdőkádra is rá lehet tenni, viszont baromi sok helyet foglal. Úgyhogy sokkal egyszerűbb egy sima vagy vékonyan párnázott alátétet vinni, mert összehajtva bárhol elfér.

A szálláson sok minden lehet

Utazás előtt mindig érdemes a szálláshellyel egyeztetni, hogy tudnak-e kiságyat, etetőszéket, babakádat, fellépőt, bilit vagy vécészűkítőt adni. Sok helyen ezek rendelkezésre állnak, és akkor máris kihúzhatunk pár terjedelmes és nehezen becsomagolható dolgot a listánkról. Kivéve, ha a gyerekünk ragaszkodik a saját bilijéhez, mert akkor kénytelenek leszünk magunkkal vinni. A műanyag evőeszközöknek, pohárnak, tányérnak is érdemes utánakérdezni.

Mi sose tudtunk ilyen szépen bepakolni
Mi sose tudtunk ilyen szépen bepakolniShutterstock

Babakocsi vagy hordozó?

A hordozás egyik nagy előnye, hogy ha utazol, akkor nem kell a hatalmas babakocsit (és akár a mózeskosarat) bepréselni a kocsiba, mert elég csak a kendőt vagy a hordozóeszközt magaddal vinni. Sőt, a hálószerű anyagból készült fürdős kendővel még a vízbe is beviheted a kisbabádat, így nem kell azon aggódni, hogy kicsúszik a kezedből.

A rengeteg váltás ruha helyett mosószer

Egy félévesnél fiatalabb babánál még nincs túl nehéz dolgunk az öltöztetéssel, hiszen még nem csúszik-mászik a porban, és nem is eszi le magát. Az idősebbeknél viszont már ezekkel is számolni kell, az én gyerekeim például alapból 2 garnitúra ruhát használnak el egy nap. De ha utazunk, akkor nem viszek ennyit magunkkal, hanem inkább gyorsan kimosom, már csak azért is, mert ha a foltokat nem kezelem azonnal, akkor könnyen lehet, hogy örökre benne ragadnak a ruhában. (Az epeszappan csodákra képes!) Pólókból általában másfélszer annyit rakok el, ahány napra megyünk, plusz 1-2 hosszú ujjút is bedobok, ha esetleg hűvösebbre fordulna az idő. Nadrágból (és szoknyából) ennyit nem viszek, mert nálam azok kevésbé szoktak koszolódni, mint a felsők.

Ha hosszabb időre utaztok, és a gyereked bőre nem extra kényes, hogy csak egy konkrét márkát lenne képes elviselni, akkor a pelenkát bőven ráérsz megvenni, ha odaértetek. Elvégre gyerekek ott is vannak, úgyhogy pelenkát és popsitörlőt biztos ott is lehet kapni. Ugyanez vonatkozik a bébiételekre is. Fogkeféből és fogkrémből viszont mindig a megszokottat viszem, mert nálam a gyerekek nagyon ragaszkodnak mindkettőhöz.

Játékból nem kell túl sok

A homokozós szett nálunk állandó úti kellék, hiszen játszótér és homokozó mindenhol van. Ha pedig vízpartra mentek, akkor főleg ne maradjon otthon. Persze, ez kis tétel és fogyóeszköz, így akár vásárolhatunk is helyben, de ha környezettudatosak akarunk lenni, akkor inkább ne szaporítsuk a műanyag hulladék mennyiségét.

Felesleges sok játékot magunkkal cipelni
Felesleges sok játékot magunkkal cipelniShutterstock

Az esetleges rossz időre készülve legyen nálunk valamilyen benti játék, a kártyajátékok például elhanyagolható helyet foglalnak. Papír és ceruza, kedvenc kisautó és alvóállat, no meg az aktuális kedvenc mesekönyv se maradjon otthon. De alapvetően játékból nem érdemes túl sokat vinni, mert a nagy részét elő se fogjátok venni, ha a strandon vagy kirándulásokkal töltitek az időt.

A kismotor, futóbicikli vagy roller lényegesen megnöveli a kisgyerekekkel megtehető távolságot, így jól jöhet. Viszont 2-4 év között számoljunk azzal, hogy a gyerek nem feltétlenül fog megállni első szóra, ezért lehet, hogy párszor futnunk kell utána a plázson.

Naptej és karúszó

A strandolós holmik nagyban függnek attól, hogy milyen helyre megyünk. Ha szállodában leszünk, aminek saját napozóágyai és napernyői vannak, akkor ilyesmire rögtön nincs is szükségünk. Ellenkező esetben kell egy pléd vagy pár napozószivacs, és az árnyékot adó strandsátrat vagy napernyőt se felejtsük el. Egy pici hűtőtáskát és pár jégakkut érdemes bedobni, hogy a strandon is hideg maradjon az enni- és innivaló. Naptej, felfújható játékok, karúszó, úszógumi, apró doboz a kincseknek - ezek feltétlenül kerüljenek be a táskába.

Ne legyen rá szükség

Jó, ha van egy alap gyógyszercsomagunk a család részére, amit minden utazáskor magunkkal tudunk vinni. Legyen benne hőmérő, láz- és fájdalomcsillapító, sebfertőtlenítő, sebtapasz, kötszer és sebgyógyulást elősegítő krém, ami leégésre is jó. Antihisztamin, ha esetleg valami megcsípi a gyereket, orrcsepp, ha folyna az orra, és orrszívó, ha még nem tudja kifújni az orrát. Kérjünk a gyerekorvosunktól gyógyszert az esetleges hasmenésre, és legyen nálunk probiotikum is. Ha még pici a gyerek, akkor a fogzási fájdalmat csökkentő kencéket se felejtsük el.

Az elsősegélycsomag ne maradjon otthon
Az elsősegélycsomag ne maradjon otthonShutterstock

Mivel a gyerek veszélyes üzem, ezért feltétlenül kössünk biztosítást indulás előtt, és ha Európán belül utazunk, akkor időben gondoskodjunk az Európai Egészségbiztosítási Kártyáról is!

Útra készen

Érdemes az utazásra egy külön táskával készülni. Ebben nálam van pelenka és popsitörlő a kicsinek, fertőtlenítő törlőkendő, ha a nagyobbal kell vécére menni (de papírból készült, egyszer használatos bilit is lehet már kapni). Nem árt, ha van nálunk egy szett váltásruha, ha esetleg utazás közben kiizzadna a gyerek. Az enni- és innivalóról se feledkezzünk meg, mert jó eséllyel szükség lehet rá. Gondoskodjunk az árnyékolásról is, a legegyszerűbb, ha egy textilpelenkát teszünk az ajtóra, így nem tűzi majd a nap az alvó gyereket. Ha pedig tudjuk, hogy hamarabb célba érünk, mint hogy el lehessen foglalni a szállást, akkor a strandra való holmikat is előre összekészíthetjük, hogy csak ki kelljen kapni a kocsiból, és már mehessünk is a partra.