Összebújós téli estéken ne legyen az ágyadban a gyerek

Na nem mintha a gyerekeket könnyű lenne az ágyukban tartani, ha ők másképp határoztak. De meg lehet próbálni.

tk3s 1166874

A legtöbb csecsemő - hacsak nincsen valami ennek ellentmondó betegsége netán különösen erős akarata - akár már pár hetesen képes átaludni az éjszakát. És különben is, a csecsemők estében az ember amúgy is fel van készülve az éjszakázásra.

A meglepetés akkor jön, amikor egy jól alvó gyerek egyszercsak nem alszik többé

Persze ez sem olyan hihetetlen nagy meglepi: minden szülő tudja (vagy ha nem, hát megtanulja), hogy a gyermeki alvásnak megvan a maga ritmusa: hol fenn, hol lenn. A jó alvást simán felboríthatja egy megfázás, egy rossz nap vagy a gyerek akarata. "Mi hetekig keltünk fél hatkor, és amikor azt hittük, ez a mélypont, a gyerek nekiállt négykor kelni. NÉGYKOR!!!" Eszter nem csoda, hogy kétségbeesett, a négy óra durva.

Vannak persze a szerencsések

Dorkáéknál Beus már kiskorában is jó alvó volt, egyéves korától pedig nagyjából így nézett ki a napirendje: kelés 9-kor, ebéd 12.30, alvás négyig, játék, alvás 8-tól.

Körülöttük mindenki kivolt, hogy Beus egy nap 16 órát alszik, és titokban mindenki abban reménykedett, hogy Beus akkor majd biztosan nem tanul majd olyan gyorsan, mint a többiek... De Beus erre fittyet hányva másfél évesen beszélni kezdett, két évesen összetett mondatokban, jó volt a mozgáskordinációja és lényegében minden rendben volt vele. (Akkori irigyei biztosan jó érzéssel olvassák, hogy Beus három évesen elkezdett rosszul aludni, este tízkor még alig lehet lenyomni, és reggel fél hétkor már a reggelijét követeli.)

De ez még mindig messze van a hajnali négytől.

Mit tegyen a szülő?

Mert azért nekik is szükségük van a pihenésre, együttlétre, stb. Bizony, újra el kell kezdeni az ágybaszoktatást.

A Viasaton is látható Supernanny című sorozatból ismert Jo Frost valóban hasznos tanácsokat adott egy hasonló cipőben járó családnak. A szuperdadus azt javasolja, hogy az ágyba már letett, jóéjtpuszit kapott gyerekkel a szülő már ne beszélgessen. Ülj az ágy szélére és várj. Ha sír, simogasd meg nyugodtan, de ne reagálj arra, ha vizet kér (ha tényleg szomjas szerinted, itasd meg az odakészített pohárból), de ne olvass neki, ne hozz ennivalót, és egyáltalán, ne reagálj arra, amit tesz. Ha kimászik az ágyból, határozottan tedd őt vissza, takard be, simogasd meg – de ne beszélj hozzá. Ez nehéz lehet az első pár estén, de nagyon hamar látványos eredményeket tudsz elérni ezzel a technikával. (Nem vonatkozik ez az éjjel rémülten felébredő gyerkre, hanem kifejezetten az alvás ellen harcolókra.)

Tanulja meg, az alvás helye a saját ágya

Nehéz egy éjjel kettőkor az ágyadban landoló gyereket határozottan visszavinni az ágyába – ha másért nem azért, mert neked is kényelmesebb, ha ott alszik melletted, minthogyha ki kellene kelni a melegből és visszafektetni. De megéri a munka, mert ha megértni, többé nem landol az ágyadban. Ha pedig reggelente együtt szoktatok még hancúrozni a nagyágyban, értesd meg vele, hogy reggel azért szabad, mert már világos van – konzisztensnek kell lenned.

A (3 évesnél) idősebb gyerekek alvásra szoktatása azért egyszerűbb némileg, mert velük meg lehet beszélni a dolgot – ugyanakkor ők keményebb akarattal bírnak, jobb érvekre lesz tehát szükség.

A Circleofmoms.com összegyűjtötte, mi segíthet még az éjszakai alvásraszoktatásban, ezekből válogattunk:

1. Válassza ő az ágyneműt

Ha a gyerek választhatja az őt körülvevő dolgokat (ágyneműt, plüssállatokat, párnát, stb.), az önbizalmat ad neki, azt jelenti számára, hogy rendelkezik az ágyában lévő dolgokkal. Ez olyankor lehet fontos, amikor például félve ébred éjjelente.

2. Vigyél rendszert az estébe

Ha megvan az esti rituálé, sokkal könnyebben veszi majd az akadályokat. Találd ki, mi legyen az: hogy egy bizonyos módon mentek ki a fürdőből, hogy elköszöntök út közben a tárgyaktól (jó éjszakát, nappali, jó éjt hűtő, stb.), hogy ugyanazt a dalocskát énekeled/énekelitek – mindegy. A lényeg, hogy mindez megadja a gyerek számára azt az alaphangulatot, amelyben elalszik.

3. Helyezz egy órát a szobájába

Ha este hallgatjátok az óra megnyugtató tiktakolását, magyarázd el neki, hogy ha ezt hallja, akkor mindig tudni fogja, hol van, és hogy az a világ legjobb helye - nincs tehát félnivalója.

4. Figyelj oda, mit eszik

Mert ez nála ugyanúgy működik, mint a felnőtteknél: ha a nehéz étel (netán a csoki) megüli a gyomrát, sokkal rosszabbul alszik majd.

5. Foglalkozz vele

Nekünk végül ez jött be: minden nap, amikor a délután folyamán kifejezetten vele foglalkoztam, nem a munka, a tévé, a tesó, az apa, olyankor éjjelente mindig sokkal nyugodtabb volt. Úgyhogy amikor csak tudom, megteszem... és akkor talán apára is marad némi idő.

Hisz vele is kell foglalkozni egy kicsit.

Mustra