Szándékosan faragta aránytalanra élete egyik fő művét Michelangelo: máig csodáljuk

michelangelo-mu-1319483951
Olvasási idő kb. 7 perc

Rengeteg apró titok és kevesek által ismert történet, izgalmas részlet övezi az egyik leghíresebb reneszánsz alkotást. Michelangelo fő műve, a Dávid azonban nem mindig aratott és arat osztatlan sikert.

Évtizedeken keresztül állt elhagyatottan a firenzei dóm udvarán az a márványtömb, amelyből Michelangelo kifaragta a Dávidot. Vagy talán közelebb áll a művész szemléletmódjához, ha úgy fogalmazunk: amelyben ott rejtőzött a Dávid, arra várva, hogy valaki kifaragja. Az akkor 26 éves reneszánsz mester ugyanis úgy gondolta, hogy egy kőtömbben benne rejtőzik egy műalkotás minden lehetséges változata, és a szobrász dolga az, hogy feltárja a legideálisabb formát. 

Évtizedeken keresztül állt elhagyatottan

A márványtömböt Michelangelo első kalapácsütése és vésőmozdulata előtt 40 évvel hozták felszínre a carrarai márványbányából. Ökrösszekérrel szállították a tengerpartra, majd hajóra tették, és így jutott el Agostino di Duccióhoz, akit azzal bíztak meg 1464-ben, hogy márványból megformázza a fiatal Dávidot. Donatello tanítványa azonban nem sokra jutott a kővel:

elkezdett ugyan dolgozni rajta, ám a tapasztalatlan művész hamarosan feladta a márvány hibái miatt.

Tizenkét évvel később Antonio Rossellinót bízták meg a munka folytatásával, ám a firenzei szobrász sem boldogult a tömbbel. Föladta a munkát, és a hatalmas kőhöz egészen 1501-ig nem nyúltak.

Nem volt könnyű dolga Michelangelónak, mégis remekművet alkotott
Nem volt könnyű dolga Michelangelónak, mégis remekművet alkotottRoberto Serra - Iguana Press / Getty Images Hungary

Túl jó lett Michelangelo műve: új helyet kapott

Ekkor kapott felkérést az alkotásra Michelangelo, aki ekkor már elismert művésznek számított. A reneszánsz szobrász Jean Bilhères de Lagraulas bíboros megbízására már kifaragta a Pietát, amely meghozta neki a hírnevet. Nem volt azonban könnyű Michelangelo feladata, hiszen a tömbön már ketten is dolgoztak előtte, bizonyos részeket lefaragva belőle. Szakértők szerint ez az oka a testsúlyt nem viselő bal láb sajátos, ferde tartásának. A mester azonban nem rettent meg a feladattól: szokásos munkamódszerével dolgozott, előbb a legkiállóbb részeket vésve ki, majd rétegről rétegre haladt egyre mélyebbre – ahogyan azt félkész művei, a rabszolga-szobrok is tanúsítják. Mivel a szobrot az eredeti tervek szerint a magasban helyezték volna el, Michelangelo a fejet, a karokat és a kezeket kissé nagyobbra formázta, mint a törzset és a lábakat.

A művész négy éven keresztül véste ki a tömbből a benne rejtőző szobrot, és amikor befejezte, azonnal kiderült, hogy óriási hiba lenne a mesterművet eldugni a dóm egyik félreeső szegletében.

„Amikor elkészült, nem lehetett tagadni, hogy ez a mű minden más szobor, legyen az modern vagy ókori, görög vagy latin, elől elvitte a pálmát. Egyetlen más műalkotás sem ér fel vele, olyan pompás arányokkal, szépséggel és kiválósággal hozta létre Michelangelo”

– így jellemezte a szobrot Giorgio Vasari 16. századi olasz művész, építész és életrajzíró. Egyet érthettek ezzel Firenze városának elöljárói is, hiszen az alkotást egy 30 főből álló bizottság – ennek tagja volt Botticelli és Leonardo is – döntésének megfelelően a katedrális helyett a Piazza della Signorián helyezték el.

A hatalmas, mintegy 5 és fél tonnás, több mint 5 méter magas szobrot 40 ember 4 napon keresztül vontatta át Michelangelo műhelyéből a kiszemelt térre.

Ma már csak a mű egy másolata látható a Piazza della Signorián
Ma már csak a mű egy másolata látható a Piazza della SignoriánMondadori Portfolio / Getty Images Hungary

Többször megsérült az idők során

Michelangelo az akkori szokásokkal ellentétben Dávidot nem a híres összecsapás után, Góliát levágott fejét tartva ábrázolta, hanem a csata előtt. A figura tökéletes jelképe a reneszánsz emberideáljának: nyers erő helyett ésszel és akaraterővel készül felvenni a harcot az ellenséggel, a kritikus pillanatokban teljes figyelmét az előtte álló kihívásnak szenteli.

A hatalmas Góliáttal szemben esélytelennek tartott, karcsú ifjú a Rómával dacoló Firenze jelképe lett.

A szobor szigorú tekintete, amely azonban kissé széttart, Róma irányába néz, mintegy figyelmeztetve a hatalmasabb várost: ha megtámadja Firenzét, könnyen Góliát sorsára juthat.

A Dávid azonban nem maradhatott a szabad ég alatt: előbb kővel dobták meg, majd 1527-ben egy Medici-ellenes felkelés során egy ablakon kidobott pad három részre törte a bal karját. Végül 1873-ben döntöttek úgy, hogy a mestermű nagyobb biztonságban van beltéren. Ám itt sem tudták mindentől megóvni: 1991-ben egy zavart elméjű olasz művész, Piero Cannata egy apró kalapáccsal szétzúzta a szobor bal lábának kisujjkörmét.

Nem teljesen ugyanoda néz a Dávid két szeme
Nem teljesen ugyanoda néz a Dávid két szemeRoberto Serra - Iguana Press / Getty Images Hungary

Van, aki talált benne kivetnivalót

Az idők során keletkezett sérüléseket szerencsére mind ki lehetett javítani, így a szobor teljes pompájában megtekinthető a firenzei Galleria dell’Accademiában. Egy másolata azonban ma is a Piazza della Signorián áll, ott, ahol eredetileg elhelyezték. Nem ez az egyetlen teljes méretű másolata: az idők során összesen 30 darab, 5 méter magas szobrot mintáztak róla, ám nem mindegyik aratott osztatlan sikert. Leghíresebb ezek közül az a bronzból készült másolat, amelyet Toszkána hercege küldött 1857-ben Viktória királynőnek. Arra azonban bizonyára nem számított az olasz elöljáró, hogy

a viktoriánus erkölcsiséggel nem tartották összeegyeztethetőnek a teljes meztelenséget.

A királyi udvart és a nemességet annyira megbotránkoztatta, hogy egy gipszből készített fügefalevéllel takarták el Dávid felháborodást keltő testrészét.

Hasonlóan prűdnek bizonyultak egy floridai iskola diákjainak szülei: tavaly ugyanis több hatodikos nebuló felmenői panaszkodtak amiatt, hogy a tanulóknak művészettörténet-órán teljes mezítelenségében mutatta meg a tanár a szobrot. Az oktatót annyira elszomorította az eset, hogy felmondott, Firenze polgármestere pedig meghívta a tanárt és diákjait is, hogy közvetlen közelről tekintsék meg a reneszánsz művészet talán leghíresebb remekművét, és maguk dönthessék el: érdemes-e cenzúrázás nélkül elfogadni az alkotást.

Érdekel, melyik híres festő mázolta át más alkotók festményeit? Kattints ide, és kiderül!

Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?

Így szórakoztak az ókorban

Így szórakoztak az ókorban

Már az ókor előtti időkből is fennmaradtak leletek, amelyek elárulják, hogy mi volt az emberek egyik fő szórakozása.

Kálmán Gábor
2025. január 19.
Érdekességek