6 uralkodói portré, amit nagyon elszúrtak

uralkodo-portre-936862324
Olvasási idő kb. 6 perc

Noha rengeteg komoly művészeti értékkel rendelkező uralkodói portré maradt fönn a történelem során királyokról, királynőkről, akad néhány, amely finoman szólva sem aratott igazi sikert.

A festészettel egyidős a portréfestés, és természetesen az uralkodók képmásának megörökítése is. Hiszen szinte a kezdetektől fogva gyakori volt, hogy a gazdagok – így természetesen a királyok és királynők is – segítették a művészeket, amiért cserébe olykor műalkotásokat vártak el. Elég csak a Medicikre gondolni, akiknek támogatása nélkül egészen máshogy alakult volna a reneszánsz művészet és a reneszánsz festők sorsa. Egy uralkodótól megbízást kapni a királyi vagy királynői portré megfestésére komoly elismerésnek számított, ám nem minden esetben hozta meg a várt elismerést. 

III. Károly

Néhány hónappal ezelőtt mutatták be a 2022. szeptember 8-án trónra lépő III. Károly első hivatalos portréját. Jonathan Yeo brit festő alkotása – finoman szólva – nem aratott osztatlan sikert. A Walesi Gárda tradicionális egyenruhájában ábrázolt uralkodót örvénylő piros és bíborrózsaszín kavargás veszi körül. Kritizálói azzal viccelődtek, hogy a király olyan, mintha a pokolban lenne, mások pedig gúnyosan felvetették, hogy vajon elképzelhető-e, hogy

a rengeteg piros a „brit imperializmus által okozott gyarmati vérontásra utal”.

Jonathan Yeo: His Majesty King Charles III
Jonathan Yeo: His Majesty King Charles IIIAnadolu / Getty Images Hungary

A felháborodás, a gúnyolódás és a viccelődés csak akkor csitult, amikor a Tatler magazin egy olyan címlappal jelent meg, amelyen Hannah Uzor zambiai-brit művész Kate Middletont ábrázoló portréja volt látható. Ezután áttértek ennek kritizálására.

VIII. Henrik

Ám nem csak a modern korban születtek megütközést, felháborodást vagy visszatetszést kiváltó uralkodói festmények. A VIII. Henriket ábrázoló alkotások közül a legtöbben Ifj. Hans Holbein művét ismerik. Noha ezen sem mondható kifejezetten jóképűnek az angol király, igazi szívtiprónak tűnik, amennyiben mellé tesszük Cornelis Massys portréját.

Cornelis Massys alkotása VIII. Henrikről
Cornelis Massys alkotása VIII. Henrikrőlwikimedia commons

A flamand festő a halála előtt örökítette meg az uralkodót, és az alkotáson jól tükröződik VIII. Henriken az utolsó éveiben elhatalmasodó rossz természete. Ez persze nem is csoda: még 1536-ban, 45 évesen egy lovagi tornán súlyos lábsérülést szenvedett, ami miatt egyre kevesebbet mozgott. Ez nem volt jó hatással köszvényére, ami szinte állandóan kínozta, ráadásul rettenetesen el is hízott: állítólag 173 centiméteres volt a derékbősége. Élete végén már nem is nagyon tudott segítség nélkül mozogni, így nem csoda, hogy általában meglehetősen rossz volt a hangulata.

I. Erzsébet

Ismeretlen művész portréja I. Erzsébetről
Ismeretlen művész portréja I. Erzsébetről

Apjához, VIII. Henrikhez hasonlóan a szűz királynő sem nagyon szerette, ha kedvezőtlen fényben tűnik föl a róla készült portrékon. Az ő esetében is komoly eltérés mutatkozik a legtöbbek által ismert portré, Marcus Gheeraert alkotása („A Ditchley-portré”) és egy ismeretlen szerző műve között. Utóbbin Erzsébetet a művész meglehetősen elgyötörtnek ábrázolja, összeráncolt szemöldökkel és üres szemekkel. Művészettörténészek szerint ez lehetett az első festmény, amelyen az alkotó meg merészelte mutatni a királynő egyre előrehaladottabb korát.

IV. Fülöp

Gaspar de Crayer portréja IV. Fülöpről
Gaspar de Crayer portréja IV. Fülöprőlwikimedia commons

Azt persze nem lehet bizonyosan tudni, hogy III. Károlyt miért ábrázolta a művész piros-pink háttér előtt, ám szakértők szerint meglehetősen bizonyosra vehető, hogy miért használt hasonló színt Gaspar de Crayer flamand festő IV. Fülöp esetében. Ugyanazért, mint ami a díszes lovassági páncél oka: hogy elterelje a figyelmet a spanyol uralkodó nem éppen szemet gyönyörködtető arcvonásairól (aminek állítólag a túlságosan gyakori vérfertőzés lehetett az oka). A festő trükkje mindenesetre működött, hiszen Fülöp egy másolatot is rendelt a portréból.

Viktória királynő

Sir David Wilkie festménye a brit uralkodó első tanácskozásáról
Sir David Wilkie festménye a brit uralkodó első tanácskozásárólwikimedia commons

A brit királynő, akit később a legszigorúbb erkölcsi elvek megtestesítőjének tartottak, már trónra lépését követően azonnal megmutatott valamit későbbi határozottságából és tekintélyéből. Amikor Sir David Wilkie elkészítette első uralkodói portréját, így nyilatkozott róla:

„az egyik legrosszabb kép, amit valaha láttam, mind művészeti érték, mind valósághűség tekintetében”.

A festményen közvetlenül trónra lépése után ábrázolja a művész, az is a címe, hogy „Viktória királynő első tanácskozása” – ekkor még Alexandrina Viktória néven, ám az első nevet kérésére később elhagyták.

II. Károly király

Luca Giordano portréja II. Károlyról
Luca Giordano portréja II. Károlyrólwikimedia commons

A spanyol király portréfestőinek nem lehetett könnyű dolguk. A XVII. században a vérvonal tisztán tartása érdekében ugyanis a spanyol uralkodóházban elképesztő módon elterjedt a vérfertőzés. Kutatások szerint az 1450 és 1661 között tartott frigyek túlnyomó többségében valamilyen mértékű rokoni kapcsolat volt a házasuló felek között – Károly apja például az anyjának nemcsak férje, de nagybátyja is volt egyben. Károly egyébként nemzőképtelensége miatt a Habsburg-ház spanyol ágának utolsó tagja volt.

Viktória királynő, szigorú erkölcsi elvei ellenére, hosszú időn keresztül sokakat felháborító barátságot ápolt. Annyira felháborítót, hogy halála után családja annak minden nyomát eltüntette.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek