És neked mi újság az újévi fogadalmaddal? A kutatók rájöttek, hogyan lesz a következő célod biztosan sikeres

Szabó Eszter

December utolsó napján még jó ötletnek tűnik másnap hajnaltól konditerembe járni, megtanulni olaszul, pályát módosítani, naponta olvasni és 1400 kalórián élni, ám valahol vízkereszt körül az ember már engedékenyebb lesz magával. A tudósok rájöttek, mi történik újévi fogadalmainkkal, és arra is, van-e értelme velük foglalkozni.

Április van, ideje mérleget vonni újévi fogadalmaink ügyében. A kutatók szerint jó eséllyel nem tartottuk be őket és ha netán esetedben is igazuk lenne, akkor a jó hír: a kudarc okait is megtalálták, ami így közelebb vihet minket ahhoz, hogy legközelebb jobban sikerüljön. A megoldás ráadásul nem is hangzik rosszul. 

Miért nem sikerülnek az újévi fogadalmak? – teszi fel a kérdést a Healthline csapata, akik egyből meg is adják a tudomány rövid válaszát: a félelem és az ambíció egyaránt szerepet játszik abban, hogy a fogadalom végül sikerül-e, de az is fontos, mekkora változtatásban gondolkodtál. 

Az újévi fogadalmak az év furcsa időszakában jönnek: a karácsony utáni torkoskodás, a stresszes ünnepi bevásárlás, a karácsonyi süti és a szilveszteri ivás utolsó napjaiban. Nem igazán van értelme arra számítani, hogy január 1-jén felébredünk, és teljesen „új önmagunk” leszünk, mégis minden évben emberek milliói remélik ezt egy éjszaka leforgása alatt.

„Ez az időszak hírhedt a fogadalmakkal kapcsolatos kudarcokról, mégis folyamatosan csináljuk”

– mondta dr. Greg Soltanoff a témában. „Ez sokak számára egy módja annak, hogy az ünnepek alatti viselkedését kissé kompenzálja” – fűzte hozzá a téma szakértője, aki azt is tudja, miért hiúsulnak meg a fogadalmak, vagy legalábbis miket teszünk annak érdekében, hogy a lehető legnehezebb legyen betartani azokat.

Túl sok a hirtelen változás, ráadásul túl gyorsan jönnek

Dr. Coral Arvon, a Pritikin Longevity Center and Spa viselkedés-egészségügyi és wellnessrészlegének igazgatója azt vallja, hogy a legnagyobb dolog, amit az embereknek meg kell érteniük, amikor elhatározásokat akarnak elérni, mi a különbség a szokások megváltoztatása és az elhatározások között.

„Gyakran egyszerűen túl nagyok az elhatározásaink ahhoz, hogy betarthatók legyenek. A célok sikeres elérése érdekében annak megértése a legfontosabb, hogy a kis, rövid távú célok a leghatékonyabbak, és az elhatározások lépésenkénti megtétele a legjobb módja a sikernek.”

A félelem is a siker útjában állhat

Maria Brilaki személyi edző, a Fitness Reloaded alapítója szerint az emberek gyakran túl magasra tűzik ki céljaikat, és a helyzet összessége visszaüthet, mert a kezdeti izgalom elmúltával a félelem veszi át az uralmat.

„És pontosan így kezdjük el szabotálni magunkat…”

– hangsúlyozta. „Mielőtt észrevennénk, visszatértünk az elejére. Felhagytunk az edzőterembe járással vagy a tervezett költségvetésünk betartásával.”

Diane Lange, a tanácsadó oktató szerint is a félelem a fő oka annak, hogy az emberek feladják újévi fogadalmukat.

„A félelem olyan erős érzelem, hogy felülírhatja az újévre kitűzött prioritásainkat, céljainkat” – mondta. „Félhetsz a kudarctól, a sikertől vagy éppen a változástól… mindez sokszor feladásra kényszeríti ügyfeleimet, mielőtt a gyakorlás szokássá válna.”

Lange szerint a félelmekkel való szembenézés fontos lépés a célok elérése felé.

„A változás gyakran kirepít a komfortzónádon kívülre, ami ijesztő, ám ilyenkor próbáld meg kívülről látni a helyzeted, és azt, hogy mit hoz a változás a végén” – mondta.

Így tartsd be a fogadalmaid

Az egészségügyi szakértők egyetértenek abban, hogy a hirtelen változások elsőre izgalmasnak tűnhetnek, de amikor napi rutinunk egy nagyobb részén kell változtatnunk céljaink elérése érdekében, túlságosan megijedünk a folytatástól, és visszaesünk a rossz szokásokba.

Arvon a következő tippeket ajánlotta:

Neked mi újság a fogadalmaddal?
Neked mi újság a fogadalmaddal?F.J. Jimenez / Getty Images Hungary

Tedd az elhatározásokat kézzelfoghatóvá és megvalósíthatóvá. Például ahelyett, hogy azt mondanád, hogy „20 kilót fogsz fogyni idén”, mondd azt, hogy „2 hétig mindennap sétálni fogsz”, vagy „2 hétig elhagyod a csokit, fagylaltot és a cukros üdítőt”.

Értsd meg, hogyan lehetsz a legnagyobb eséllyel sikeres. Az emberek eltérően kezelik az elhatározásokat, a célokat és a szokásokat.

„Néhány embernek például listát kell írnia, hogy nyomon követhesse a haladást, míg másoknak meg kell beszélniük másokkal új szokásaikat és céljaikat” – folytatta a szakember, aki szerint az is segít, ha csapatban vágsz bele, és az is, ha időnként jutalmazod magad kitartásodért. 

Brilaki a rendkívül kicsi változtatások mellett érvel. Például azt javasolja, hogy ahelyett, hogy heti háromszor jársz azonnal edzeni, kezdd napi két guggolással. Olyan kicsi a változás, hogy nem állsz meg kettőnél a szakember szerint. Ilyenkor túlteljesíted az adagot, és sokkal sikeresebbnek érzed majd magad, ami ösztönözni fog. 

„És pontosan így nőnek ezek a kis szokások nevetségesen kicsiből nagyokká”

– folytatta. „Nehéz ellenállni annak, hogy csinálj egy kicsit többet, mert olyan egyszerű.”

Soltanoff, a Voom munkahelyi wellnessprogram elnöke és társalapítója elmondta, hogy a lépésről lépésre történő megközelítés hozza létre azokat a tartós változásokat, amelyeket az emberek látni szeretnének az életükben.

Soltanoff hangsúlyozza a „10 százalékos szabályt”, ami szerint a szokások 10 százalékát változtassuk meg havonta. Azok számára, akik szeretnének javítani az egészségükön, az egyik hónapban öt percet nyújthatnak, a másikban pedig a reggeli péksüteményt egy darab gyümölccsel helyettesítsék.

„Azt látjuk, hogy ha egyszer az embernek nagy fennakadás van a napi beosztásában – például azt vállalja, hogy elmegy az edzőterembe egy órát –, az végül meghiúsul, mert túl nagy feladat első lépésben” – mondta Soltanoff, aki kiemelte: a kis lépések és azok esetleges túlteljesítése vezet majd el a sikerhez.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra