A Romani Design zavarba ejtő koncepcióval rukkolt elő

Szentképekből készített ruhákkal rukkolt elő a Romani Design. A meglepő ruhakölteményeket most kiállítják, majd felkerülnek a csatkai kegyszoborra, aztán egy múzeumba.

Hogyan kerülnek exkluzív estélyi ruhákra szentképek tucatjai? És mit keresnek ezek egy Szűz Mária-szobron? Mit akarnak üzenni az alkotók?

Ezekre a kérdésekre kaphatunk választ, ha ellátogatunk a Romani Design kiállítására a Városligeti fasori Ráth György-villába. Az apropó pedig nem más, mint hogy a világ első roma divatstúdiója bekerült az Iparművészeti Múzeum Körforgásába.

Ebben a kiállítássorozatban minden évben arra kérnek kortárs dizájnereket, hogy olyan tárgyakat válasszanak ki az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből, amelyek igazán inspirálják őket, és azokra reflektálva hozzanak létre saját alkotásokat. Az így megszülető műtárgyakat kiállítják, később pedig a múzeum gyűjteményének részévé válnak.

A sorozat 2018-ban az Artista Stúdió kiállításával indult útjára. Most a Romani Design alapító testvérpárja, Varga Erika és Varga Helena válogatott:

méghozzá hat darab szentképet.

SZZ 3136

Ezek mind Szűz Máriát vagy női szenteket ábrázolnak, és ezeket használják mintaként a ruhák anyagához. Nem véletlenül: a romák egyik legnagyobb ünnepe minden évben a Komárom-Esztergom megyei csatkai búcsú, amelyet az ottani Mária-kegyszobor köré szerveznek. A hagyomány szerint a roma hívek adományként díszruhát varratnak a szoborra, amelyet óránként átöltöztetnek. Az alkotók is vallásosak, és a most elkészült ruhakölteményeket is viselni fogja Mária.

Nem tudni, miért, de csak az utóbbi években figyeltek fel a jellegzetes, összetéveszthetetlen, élénk színekkel és mintákkal díszített roma viseletekre, így a matyó mintás divathullámhoz hasonlóan terjedőben a roma stílus is, a vörösben tobzódó, rózsamezőkkel teli ruhák, kendők.

Elsőre túlzónak tűnhetnek ezek a minták, ám ahogy Varga Helena tervező a bemutatón mondta, a romák ilyen tömött virágoskertként képzelik el a mennyországot. A mennybe pedig jól illenek a szentek. Még jelentős módosításokkal is.

A kiállított túláradó, élettel teli hat ruha is azonnal megragadja a tekintetet. Pedig a mintasorok szentképei helyére női felmenőik és lányaik képeit tették. Kizárólag női rokonokéit. Mint megtudtuk, azért, mert nemcsak a roma kultúra terjesztését tekintik missziójuknak, hanem a női egyenjogúságért is harcolnak a saját eszközeikkel.

Valószínű ennek a része az is, hogy a Szűz Mária a kisdeddel eredeti szentképei helyére az alkotók arcképei kerültek, az pedig sormintaként az egyik nagyestélyire.

Zavarba ejtően temperamentumos koncepció, az biztos.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek