Ezek a kedvenceid sajnos növelik a rák kialakulásának esélyét – nálad van otthon belőlük?

Sajnos akadnak olyan fogások, amelyek bizonyítottan növelik a rákos megbetegedések kialakulásának esélyeit. Ez nem azt jelenti, hogy garantáltan megbetegedsz tőlük, de azt sajnos mindenképpen, hogy ideje átgondolni, hogyan ehetnél valamivel kevesebbet belőlük.

A rák összetett betegség. Számos különböző típusa létezik, és ezek kialakulásának több lehetséges oka van. Bár még mindig nem ismerjük, hogy pontosan mi okozza a megbetegedéseket az egyes esetekben, azt tudjuk, hogy számos tényező közrejátszhat a kialakulásában. Ilyenek például az ételeink.

A kutatások azt mutatják, hogy a rosszindulatú daganatok 80-90 százaléka külső tényezőkhöz kapcsolódik. Az egyik legfontosabb életmódbeli tényező, amelyet figyelembe kell venni, az étrend. Számos kutatás kimutatta, hogy egyes élelmiszerek bizonyos ráktípusok magasabb kockázatával járnak.

Élelmiszerek, amelyek növelhetik a rák kialakulásának kockázatát

Egyes élelmiszerek növelhetik a 2-es típusú cukorbetegség és az elhízás kockázatát, amelyek bizonyos ráktípusokhoz kialakulásához kapcsolódnak. Más élelmiszerek rákkeltő anyagokat tartalmaznak, amelyeket szintén érdemes kerülni. Érdemes megjegyezni ugyanakkor, hogy a rákkeltő anyagoknak való kitettség nem mindig okoz rákot. Ez függ az ember genetikájától, valamint a rákkeltő anyagnak való kitettség mértékétől és időtartamától.

1. Feldolgozott húsok

Feldolgozott hús minden olyan húsfajta, amelyet füstöléssel, sózással, pácolással vagy konzerválással tartósítottak. A legtöbb feldolgozott hús vörös hús, ilyenek lehetnek például a:

  • virslik
  • szalámik
  • kolbászfélék
  • egyes sonkafélék

A feldolgozott húsok előállításához használt módszerek rákkeltő anyagokat hozhatnak létre. Például a hús nitrittel történő pácolása rákkeltő anyagokat, úgynevezett N-nitrozo vegyületeket képezhet. A hús füstölése rákkeltő policiklusos aromás szénhidrogénekhez (PAH) is vezethet, ezért érdemes mértékkel enned ezekből és figyelned a címkéket.

Egy 2019-es kutatás szerint a feldolgozott hús a vastagbélrák egyik fő kockázati tényezője, egy másik kutatásban a gyomor- és mellrák kialakulásával hozták összefüggésbe. 

2. Sült ételek

A keményítőtartalmú ételek magas hőmérsékleten történő főzésekor egy akrilamid nevű vegyület képződik. Ez történhet sütés, sütés, pörkölés és pirítás közben. A sült keményítőtartalmú ételek különösen magas akrilamidtartalmúak. Idetartoznak a sült burgonyából készült termékek, például a sült krumpli és a burgonyacsipsz.

Egy 2018-as áttekintés az akrilamidot patkányokon végzett vizsgálatokban rákkeltőnek találta. Egy 2020-as tanulmány szerint az akrilamid károsítja a DNS-t, és apoptózist vagy sejthalált indukál. Ha túl sokat eszel belőlük, az elhízáshoz is vezethet, ami elősegítheti az oxidatív stresszt és a gyulladást, tovább növelve a rák kockázatát.

3. Túlfőtt ételek

Az ételek, különösen a húsok túlsütése rákkeltő anyagokat termelhet. A tudomány szerint húst magas hőfokon sütve rákkeltő PAH-ok és heterociklusos aminok (HCA) keletkeznek. Ezek az anyagok növelhetik a rák kockázatát.

Nagyobb valószínűséggel sütöd túl az ételeket, ha magas hőmérsékleten vagy nyílt lángon főzöd. A grillezés és serpenyőben sütés helyett jobb, ha párolod, vagy alacsonyabb hőmérsékleten sütöd a hozzávalókat.

Egyes kedvenceink sajnos rákot okoznak
Egyes kedvenceink sajnos rákot okoznakcarrollphoto / Getty Images Hungary

4. Tejtermékek

Vannak bizonyítékok arra vonatkozóan, hogy a tejtermékek növelhetik a prosztatarák kockázatát. Egy 2014-es áttekintés szerint a tejtermékek fogyasztása növeli az inzulinszerű növekedési faktor 1 (IGF-1) szintjét. Ez a prosztatarák magasabb kockázatával jár, mert az IGF-1 fokozhatja a prosztataráksejtek proliferációját vagy termelését. Akármit is jelent ez a tudósok nyelvén, sajnos a mindennapos rántott sajt úgy tűnik, nem jó ötlet.

5. Cukor és finomított szénhidrátok

A cukros ételek és a finomított szénhidrátok közvetetten növelhetik a rák kockázatát. Néhány példa ezekre az élelmiszerekre:

  • cukorral édesített italok
  • pékáruk
  • fehér tészta
  • fehér kenyér
  • fehér rizs
  • cukros gabonafélék

És hogy mi a probléma velük? A cukros, keményítőtartalmú ételek nagy koncentrációban történő fogyasztása növelheti a 2-es típusú cukorbetegség és az elhízás kialakulásának kockázatát. Mindkét állapot elősegíti a gyulladást és az oxidatív stresszt. Ez növelheti bizonyos típusú rák kialakulásának kockázatát. A 2-es típusú cukorbetegség ráadásul növeli a petefészek-, emlő- és méhnyálkahártyarák kockázatát.

A magas cukor- és finomítottszénhidrát-bevitel szintén magas vércukorszinthez vezethet, ami 2017-es tanulmány szerint a vastagbélrák kockázati tényezője lehet. A finomított szénhidrátok egészségre gyakorolt hatásainak korlátozása érdekében próbáld meg ezeket az élelmiszereket egészségesebb alternatívákkal cserélni, mint például:

  • teljes kiőrlésű kenyér
  • teljes kiőrlésű tészta
  • barna rizs
  • zab

6. Alkohol

Amikor az ember alkoholt fogyaszt, a máj az alkoholt acetaldehiddé, rákkeltő vegyületté bontja. Az acetaldehid elősegíti a DNS-károsodást és az oxidatív stresszt. Ezenkívül zavarja az immunrendszer működését, megnehezítve a szervezet számára a rákmegelőző és rákos sejtek megcélzását. A nőknél az alkohol a mellrák kialakulásának esélyét is növeli. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra