3 bogyó, amit mindennap be kellene kapkodnunk az egészségünkért

GettyImages-114280594 (1)

Ha egészségesen akarunk élni, az erdőben, de még akár a piacon is bőven találunk olyan bogyókat, amelyek a természet erejével gyógyítanak, mellékhatásaiktól sem leszünk rosszabbul, és egyelőre talán még olcsóbbak is, mint a patikai bogyók.

Már szinte az unalomig ismételt közhely, hogy egy gyümölcs vagy zöldség minél intenzívebb színű, annál egészségesebb, jótékonyabb táplálékkiegészítő és hatékonyabb antioxidáns, ezért most szín szerint veszünk sorra három olyan bogyós gyümölcsöt, amelyet feltétlenül napi táplálkozásunk részévé kéne tennünk saját egészségünk érdekében.

Málna

A több ezer éves dokumentált történelemmel rendelkező málna Magyarországon is honos, ahogy Európa nagy részén. Csak a portugálok és a legészakibb országok olyan pechesek, hogy nem élvezhetik saját málnásuk gyümölcsét. Fehér, sárga, lila és fekete színű is létezik, de a málnalobbi kedvenc legendája szerint már a kis gyermek Zeusz is ezen nevelkedett, mégpedig a fehér fajtáján, és csak amikor dadája, Ida megszúrta ujját, és kicsorduló vére vörösre festette a gyümölcsöt, azóta piros a málna. Innen származik latin neve, mely annyit tesz: Ida vadszedre. (Jóllehet, a szederrel ellentétben a málna leválik a vackáról.)

Már látványnak sem utolsó ez a kedves és egészséges gyümölcs
Már látványnak sem utolsó ez a kedves és egészséges gyümölcsmammuth / Getty Images Hungary

 

Nem is csoda, hogy már az ókorban is gyógynövényként ismerték és használták, a középkorban pedig kolostorban termesztették a számos jótékony hatásáról híres bogyót.

  • Rosttartalma magas
  • Különösen értékes, élvonalbeli antioxidáns
  • Olyan vitaminokban gazdag, mint C, A, E, B komplex és K, vagyis igen gazdag vitaminforrás
  • Kalóriaszegény, zsírtartalma alacsony
  • Hatékony láz- és gyulladáscsillapító
  • Magas káliumtartalma okán jó szívritmus- és vérnyomás-szabályozó, szívbetegeknek is ajánlott
  • Vértisztító hatású, de vérszegénység ellen is alkalmazható
  • Más bogyós gyümölcsökhöz hasonlóan flavonoid vegyületeket tartalmaz, amelyek hatékonyak a daganatos, a gyulladásos és a neurodegeneratív megbetegedések megelőzésében
  • Egyben savlekötő, emésztés- és anyagcsere-javító hatású
  • A hólyaggyulladás és a vesekőképződés is könnyebben kivédhető segítségével
  • A depresszió legyőzéséhez is eredményesen bevethető

Áfonya

Ha a színskálán ugrunk pár árnyalatot újabb nagyágyúba botlunk, amelyről rosszat keresve sem tudunk mondani, talán borsos árán kívül. Szinte alig lehet olyan bajunk vagy gyanúnk, amire nem hatásos gyógyír.

Az áfonya jótékony hatásainak kiaknázása sem új keletű dolog, már az indiánok is ehhez a szép és rendkívül sokoldalú bogyóhoz fordultak számos panaszuk enyhítésekor.

Egyedül a vizet nem nagyon szereti, ne áztassuk idejekorán
Egyedül a vizet nem nagyon szereti, ne áztassuk idejekoránKativ / Getty Images Hungary
  • Antioxidánsban gazdag, így többek között a rákos megbetegedések elleni harcban abszolút élen járó fegyver
  • Csökkenti a koleszterinszintet és a vérnyomást
  • Óvja a szem retináját
  • Ugyancsak gazdag rostokban, így az emésztőrendszeri problémákra is gyógyír: székrekedésre, hasmenésre hatékonyan alkalmazható, az emésztőrendszer gyulladásai ellen is megoldás, antibakteriális hatásának köszönhetően
  • Öregedéslassító hatása kiterjed a demencia késleltetésére, az Alzheimer-kór és memóriazavarok kockázatának csökkentésére

Szeder

A színpaletta intenzitását egyre növelve eljutottunk a féktelenül intenzív, szinte fekete bogyóig, amely ugyancsak sok kellemes meglepetést tartogat lelkes fogyasztóinak.

Ahogy színben, formában és ízben, úgy az egészségre gyakorolt jótékony hatások összevetésekor is nehéz dolgunk lenne, ha e három bogyó között sorrendet akarnánk felállítani. Legjobb, ha nem tesszük, hanem beépítjük mindhármat napi táplálkozási rutinunkba, és szervezetünk hálás lesz érte.

Nem kell választanunk a málna, áfonya, szeder nyerő triója közül, fogyasszuk mindet!
Nem kell választanunk a málna, áfonya, szeder nyerő triója közül, fogyasszuk mindet!Flowerphotos / Getty Images Hungary

A szeder előnyeit is hosszasan lehetne részletezni, helyette említés szintjén felsoroljuk a legfontosabbakat:

  • A dobogós antioxidánsok közé sorolt szeder ugyancsak késlelteti az öregedés hatásait
  • Kiváló a rákbetegségek kialakulásának kockázatcsökkentésében, a már kialakult betegség előrehaladását pedig képes lassítani
  • Csontritkulásos és epilepsziás betegek kezelésében is hatékony
  • A kitartó szederfogyasztóknak a gyomorfekély kialakulásától sem kell annyira tartaniuk
  • Csökkenti a koleszterinszintet és egyensúlyban tartja a vércukorszintet
  • Gyulladáscsökkentőként is tökéletes
  • Védi az ereket
  • A- és K-vitamin-tartalmának hála erősíti az immunrendszert, és szabályozni képes a véralvadást

Közös bennük

  • Megmosni csak közvetlenül fogyasztás előtt érdemes őket
  • Fagyasztásra alkalmasak, jótékony hatásaikat fagyasztásból kiengedve sem veszítik el
  • Rosszul egyikkel sem járhatunk

Egészségünkre!

Mentesen főzni könnyű!

Mentes Anyu legújabb könyvében nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy összeállítsa a mentes étkezések 50 legjobb receptjét. Korábbi könyveivel együtt, összesen 162 recepttel örvendezteti meg a különleges étrendet követő olvasóit.

A könyveket kedvezményes áron ide kattintva, kizárólag online lehet megvásárolni.

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra