„Lopott félórákra találkozunk csak önmagunkkal” – interjú Limpár Imre pszichológussal

Limpár Imre könyvbemutató fotó Lakos Gábor 42

Limpár Imre több lendületes előadás és nagy sikerű könyv szerzője. A tanácsadó szakpszichológussal harmadik könyve, A lélek igazságai kapcsán beszélgettünk önismeretről, telefonfüggőségről, időcsapdákról, felnőttségről és sok minden másról.

Munkásságában sokat foglalkozik a siker pszichológiájával és az időmenedzsmenttel, harmadik könyvének leghangsúlyosabb témája mégis az önismeret.

Mostanában mindenki ért a focihoz, a biológiához, a biztonságpolitikához és a pszichológiához. Félig-meddig dühből írtam ezt a könyvet, mert nagyon a bögyömben vannak azok a motivációs trénerek, akik a gyors változást ígérik. A boldogság lassú, a siker lassú, csakhogy ez nem jó marketingszöveg. Azok a segítők elképesztőek, akik azt mondják, hogy „Imre, én azért nem végzem el a pszichológiát, mert engem az élet tett segítővé.” Profán példával élve, ha engem műtenek, szeretném, ha igazi sebész műtene, és nem olyan, akit az élet tett sebésszé. A düh odáig sűrűsödött, hogy azt éreztem, muszáj egy tisztes pszichológusi álláspontot képviselnem, kifejeznem a változással kapcsolatban. Másfelől az önismeret mindig is hálás és örökzöld téma volt, de nem véletlenül idézem Popper Pétertől, hogy „az önismeretnek önmagában nincs gyógyító ereje”. Ha nem visszük át cselekvésbe a felismeréseinket, akkor lesz ugyan egy nagyobb rálátásunk önmagukra, de a bajaink ugyanúgy megmaradnak. Az is biztos, hogy ez a könyv nem fog akkora példányszámban elkelni, mintha úgy írtam volna meg, hogy „neked is sikerülni fog, és minden lehetséges”.

Kiknek íródott elsősorban a könyv, kiket tekint a célcsoportjának?

Leginkább a fiatal felnőtteket, kiemelten a Z generációs fiatalokat, 25 és 35 év között, akik a kapunyitási pánikjuk rémével küzdenek. Részemről tudatos építkezés eredménye, hogy nincsenek gigantikus fejezetek a könyvben. Ők, ha nagyon hosszú egy könyv vagy egy fejezet, már teszik is vissza a polcra. Azt szerettem volna, hogy lehessen ezt a könyvet úgy forgatni, mint egy régi füveskönyvet. Akik az életközépi válsággal küzdenek, nekik inkább az első könyvemet ajánlanám, A siker tervezhető című kötetet.

Rengeteg mondást idéz a könyvben. Gyűjti ezeket?

Imádom ezeket a szentenciákat. Engem úgy neveltek, hogy könyvbe nem írunk. Huszonegy-két éves voltam, amikor sikerült ezt komoly belső munkával elengednem. Ma már komplett jegyzetelési stílussal olvasok minden könyvet, a szépirodalomtól kezdve a szakmai könyvekig. Írok, jegyzetelek, karikázok a könyvekben, van egy jelölési struktúrám azokra a fontos gondolatmagokra is, amelyeket valahol még fel szeretnék használni. Az idézetek már az első könyvemben is megjelentek mint stílusjegy, a másodikban csúcsra járattam ezt, és mint védjegy most is akartam használni. Az előadásaim is ilyenek: diákat nem használok, de idézeteket igen.

Melyik az aktuális kedvenc idézete?

Nemrég szerettem bele egy Kierkegaard-idézetbe: „Az élet nem probléma, amit meg kell oldani, hanem valóság, amit meg kell tapasztalni.” De a könyvben például két létmód és világfelfogás kapcsán Vergiliust citálom: „Boldog az, aki megismerhette a dolgok okait”, majd Einsteint:

„Nem kell megértenünk a világot, elég, ha eligazodunk benne.”

Ez a két életattitűd sokunk életében verseng egymással: érteni vagy eligazodni szeretnénk, nem mindegy!

Ha megengedi, nekem erről egy Pilinszky-idézet ugrik be: „Szerintem a boldogság személytelen dolog. Ott követünk el hibát, azt hiszem, amikor be akarjuk kebelezni, körül akarjuk határolni azt, amit nem lehet.”

Tegnapelőtt tartottam egy előadást, ahol felidéztem, amikor jött a kliens, és azt mondta: „Imre, én nem akarok boldog lenni. Én boldogulni szeretnék.” Nagyon a szívembe zártam az illetőt: végre egy realitás talaján álló személy!

Az önismeret kapcsán azt írja a könyvben, hogy a legtöbb embernek nincs önismerete, legfeljebb öntalálkozásai vannak.

Már az is kérdés, hogy van-e rá időnk. Hogyan teremtek arra időt, hogy a magammal való belső diskurzus elindulhasson? Ha nem kerülök ki a saját időcsapdámból, az önismeret mindig csak egy jövőbeli vágy lesz. Ma leginkább lopott félórákra találkozunk csak önmagunkkal. Mindig elérhetőnek kell lennünk, a nap 24 órájában. Úgy nevezem az okostelefont és a kütyüket, hogy ezek az új Darth Vaderek, az erő sötét oldalát képviselik. Azzal fekszünk, azzal ébredünk, a munkaerőpiac is erre rezonál. Rengeteg szervezeti kultúrában szinte kötelesség, hogy reagáljunk a bejövő e-mailekre 24 órán belül, vagy még ennél is gyorsabban. Mindez oda vezet, hogy nem eshetnek le bennünk a tantuszok. Itt vagyunk, üzletiesen mondva, Q4 végén, az évzárás és évtervezés időszakában, és tegyük fel, összeveszek egy meetingen a főnökkel. Kicsit évet értékelünk, aztán beolvas nekem. Ez hatna rám, hogy most miért is csalódott bennem a főnök. Régen – most fantáziálok – ezután ültem volna az irodában, és elemeztem volna az előző kétórás értekezletet. Ma kijövök a meetingről felborzolva, a kortizolszintem az egekben, de nem tudom lecsengetni, hanem leülök a géphez megválaszolom az előző két órában érkezett 47 e-mailt. Hol van itt a lehetőség arra, hogy összeálljon a puzzle? Sehol. Kétségem sincs, a XXI. század a hajszoltság évszázada lesz.

A könyv címében is megjelenik és a szövegben is többször előfordul a kulcsmondat, miszerint „a lélek igazságai szubjektívek”. Mit ért ezalatt?

A matematikai igazságok, a reáltudományok képletei objektívebbek. Feldmár András nyilatkozta egyszer – nagyon frappáns példa ez –, hogy nem tudjuk megmondani, hogy mi az, hogy „jó én”, de azt meg tudjuk mondani, hogy milyen például egy jó könyök, hogyan is kell működnie. 

A jó és a rossz minőségét inkább az önazonossal szeretem lecserélni, különösen, ha döntésekről van szó.

Lehet, hogy a mostani munkaerőpiaci helyzetünket jónak vagy épp rossznak gondoljuk, de tíz év múlva ez az ítélet változhat; egy mostani döntés más fénytörésbe kerül. A vonatkoztatási rendszerek változhatnak, de ha a döntéseink önazonosak, azt szereti a lélek. A könyv hátlapján lévő André Gide-idézet pedig árnyalja, mit is értünk a lélek igazságai alatt: „Bízz azokban, akik az igazságot keresik, és kételkedj azokban, akik már megtalálták.” Én se tudom, de rengeteget kérdezek. Egy pszichológus kérdezzen, az a mi legfőbb dolgunk.

A szökési sebesség című fejezetben a szülőkről való leválást járja körbe, miközben az érett személyiség, a felnőtt ember ismérveit gyűjti össze. Úgy tűnik, nagyon sok kritériuma van annak, hogy elérjük ezt a szökési sebességet.

Nem kell mindent kipipálni a listáról. Aki elérte a szökési sebességet, már rég nem foglalkozik a listákkal.

Limpár Imre dedikál a könyvbemutatón
Limpár Imre dedikál a könyvbemutatónLakos Gábor

Akad olyan ember, aki mindezt teljesítette? Ön például már elérte?

Ha eldöntendő kérdést kapok, mindig árnyalom, hogy mennyiben, miben és hogyan. Ezt a listát így érdemes nézni. A főnökünkkel szemben például lehet, hogy már régen elértük, a szüleinkkel szemben viszont még nem. Vagy fordítva. Ez egy idea. Ha valaki összehasonlítja a saját életét a listával, lesz egy vonatkoztatási pontja, hogy hol tart. Az is lehet, hogy dühös lesz: „Limpár, ebben nem értek egyet, nekem nem is kell itt tartanom.” Ez is megengedhető. Sőt, az is releváns kérdés, hogy melyik életszakaszomban tudom újra és újra elérni mindezt. Mert a felnőttség nem olyan kiváltság, amit egyszer elértünk és kipipáljuk, hanem folyamatosan tenni kell érte.

Érdekes az a felvetés is a könyvben, hogy a kérdezés sok családban a bizonytalanság fokmérője, amiről a szülők igyekeznek „lenevelni” a gyerekeiket.

Nagyon sokan nem mernek kérdezni a főnöküktől. Ha hiszünk az analitikusoknak – én nem vagyok analitikus, de nagyon hiszek nekik –, ez rezonál a szüleinkkel való kapcsolatunkra. Szinte minden cégnél van teljesítményértékelés, éves beszélgetés. Ki tudom-e használni ezt én mint munkavállaló? Meg merem-e kérdezni, hogy „oké, főnök, négyszemközt, a saját szavaiddal, visszajeleznél nekem, hogy engem milyen munkavállalónak gondolsz? Milyen beosztottad vagyok?” Sokszor már a kérdés is pupillatágító. Az előadásaimon is felvetem:

meg mernéd-e kérdezni a főnöködet az első hetekben, hogy a három hónapos próbaidő végén mit fog figyelni az alkalmasságodra vonatkozólag?

A legtöbben ijedten néznek, hogy ilyet lehet? Persze, miért ne lehetne? Nem minden főnök fog ennek örülni, mert ez egy asszertív, erős nyitás. Átmegyek cselekvőbe, és nem passzív szenvedőben vagyok, amiben a legtöbb honfitársunk. Lehet, hogy mond olyat, amire nem is gondoltam volna, és már bentebb vagyok. Hofival szólva, „öt perc alatt éveket okosodtam”.

Beszélgetés a könyvbemutatón
Beszélgetés a könyvbemutatónLakos Gábor

Az önismereti előadásokon, pszichológiával kapcsolatos programokon a résztvevők többsége nő, a férfiak mintha még mindig nehezen foglalkoznának az érzéseikkel. Mit gondol, miért alakult ez így?

Nekünk, férfiaknak eredendően kevesebb oxitocin jut. Az például, hogy a gyerekhez tudjunk kötődni, az elején kőkemény belső munka. Egyszerűen más hormonális rendszerrel vagyunk összerakva. A szociokulturális tér is szabályozza például a sírást mint érzéskifejezést. Egy nő sírhat, és az rendben van, a fiúknál még mindig tartja magát a „katonadolog, nem kell sírni” hozzáállás. Nem mindegy, hogy ötéves korom környékén, amikor nagyon tudnak fájni dolgok, mi lesz a környezetem narrációja ezzel kapcsolatban: az, hogy „legyél erős, ne foglalkozz az érzésekkel”, vagy valami más. Másfelől biztosan a nők is szeretik a kütyüket, de a kütyümániások mégis leginkább a férfiak táborából kerülnek ki. Ez a K+F mítosza a könyvben: a férfiagy sokszor jobban rácuppan az információra. „Minek menjek én a pszichológushoz, mit tudhat mondani?” – gondolják, pedig sokszor az önismeret nem információalapú. Nem az információ a lényeg, hanem az, hogy ő találkozzon önmagával, és a kellő találkozási mennyiség után levonja a tanulságokat, és egy idő után a horizonton felsejlik a minőségi önismeret.

Ma már sokféle segítőhöz fordulhatunk, ha mélyebb önismeretre vágyunk vagy változtatni szeretnénk. Hogyan látja, miként változott a társadalom hozzáállása azokkal kapcsolatban, akik pszichológushoz vagy más segítőhöz fordulnak?

Szerintem jobb a helyzet mint húsz-harminc éve. A kilencvenes években még gyakran lehetett hallani, hogy „nem vagyok én hülye, hogy pszichológushoz menjek”. A kép azóta árnyalódott, és egyre inkább elfogadottá vált és válik pszichológushoz járni. A fiataloknál meg akár egyenesen trendi – vagy ahogy ők fogalmaznak – fancy dolog például coachhoz menni. A kérdés az, hogy megoldja-e a problémát, vagy a tünetet kezeli. Én például terápiát nem csinálok, az a klinikusok és a terapeuták dolga. Ha hozzám eljön például egy halogató ember, néhány alkalommal tudok neki eszköztárat adni, amivel felvértezhetjük őt annyira, hogy a halogatással mint tünettel tud mit kezdeni. De ahhoz, hogy kiderüljön, ő karakterében miért halogat, és hogy jött létre ez a tünetegyüttes, lehet, hogy kell négy év pszichoterápia, mert a mélyben van az igazság. Itt el lehet dönteni, hogy mire van időm, energiám, pénzem vagy épp kedvem. Az önismeret bővítése nem azért szükséges, hogy a problémákat eloszlassuk. Hanem azért, hogy a végelszámolásnál, ha visszanézek az életutamra, tudjam azt mondani, hogy jól van, rendben van, ez így klassz volt, elég jó életet éltem. Sokan félreértik: a boldogság nem fájdalomnélküliséget jelent, hanem a fájdalmak ellenére megtapasztalható elégedettséget. Ez nagy különbség.

(A fényképek A lélek igazságai című kötet bemutatóján készültek. Fotós: Lakos Gábor)

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek