Áradjon a pénzenergia! Íme tudomány 3 fontos érve a lencseevés mellett

Ki gondolta volta, hogy ez a viszonylag semleges ízű alapanyag, amit úgy utáltunk a menzán (de a babona miatt végül megszerettük felnőttként), nagyon egészséges? Kutatások bizonyították, hogy lencsét enni nagyon is érdemes, mert sokféleképpen segíti a szervezetünk működését.

Készülhet belőle leves és főzelék, de akár remek, fűszeres hamburgerpogácsa is, ha épp nem vagy húsevő. Ha kimarad egy alaplében főtt adag, ecetes-cukros lében remek saláta lesz belőle, ha pedig vízben főzted, a brownie-ba is kerüljön egy csészével, mert sűrű textúrája lesz tőle úgy, hogy az ízén nem érzel majd semmi különöset. És hogy miért érdemes lencsét enned? A Healthline néhány tudományosan is igazolt érvet gyűjtött össze nekünk az újévre. 

Nagyon tápláló

A lencse olcsó módja a tápanyagok széles skálájához való hozzájutásnak. Tele van B-vitaminnal, magnéziummal, cinkkel és káliummal. 

A lencse több mint 25% fehérjét tartalmaz, ami kiváló húsalternatívává teszi. Ezenkívül kiváló vasforrás, ami olyan ásványi anyag, amely néha hiányzik a vegetáriánus étrendből. Bár a különböző típusú lencsék tápanyagtartalma kissé eltérhet, 1 csésze (198 gramm) főtt lencse általában a következőket tartalmazza:

  • Kalória: 230
  • Szénhidrát: 39,9 gramm
  • Fehérje: 17,9 gramm
  • Zsír: 0,8 gramm
  • Rost: 15,6 gramm
  • Tiamin: a DV 28%-a
  • Niacin: a DV 13%-a
  • B6-vitamin: a DV 21%-a
  • Folsav: a DV 90%-a
  • Pantoténsav: a DV 25%-a
  • Vas: a DV 37%-a
  • Magnézium: a DV 17%-a
  • Foszfor: a DV 28%-a
  • Kálium: a DV 16%-a
  • Cink: a DV 23%-a
  • Réz: a DV 55%-a
  • Mangán: a DV 43%-a

A lencse magas rosttartalmú, ami támogatja a rendszeres bélmozgást és az egészséges bélbaktériumok szaporodását. Kutatások szerint fogyasztása növelheti a széklet súlyát és javíthatja az általános bélműködést. Ezenkívül a lencse számos hasznos növényi vegyületet, úgynevezett fitokemikáliákat tartalmaz, amelyek közül több megvéd a krónikus betegségektől, például a szívbetegségektől és a 2-es típusú cukorbetegségtől.

A lencsében lévő polifenolok jelentős egészségügyi előnyökkel járhatnak

A lencse polifenolokban gazdag, az egészséget javító fitokemikáliák egyik kategóriája. A benne található néhány polifenol, például a procianidin és a flavanolok erős antioxidáns, gyulladáscsökkentő és neuroprotektív hatásúak.

Laboratóriumban tesztelve a lencsében lévő polifenolok képesek voltak megállítani a rákos sejtek növekedését, különösen a rákos bőrsejteken.

Bár még nem ismert, hogyan, de a lencsében lévő polifenolok szintén szerepet játszhatnak a vércukorszint javításában is. 

Megvédheti a szívedet

A lencseevés összességében csökkenti a szívbetegség kockázatát, mivel számos kockázati tényezőre pozitív hatással van. Egy 8 hetes vizsgálatban 39 túlsúlyos, 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő embernél kimutatták, hogy napi 1/3 csésze (60 gramm) lencse elfogyasztása növeli a HDL (jó) koleszterinszintet, és jelentősen csökkenti az LDL (rossz) koleszterin szintjét. 

A lencse segíthet a vérnyomás csökkentésében is. Egy patkányokon végzett vizsgálat kimutatta, hogy a lencsét fogyasztók vérnyomása sokkal inkább csökkent, mint azoké, akik borsót, csicseriborsót vagy babot ettek helyette.

Így a legfinomabb
Így a legfinomabbGrazziela Bursuc / Getty Images Hungary

Hogyan főzd meg?

Sok más hüvelyessel ellentétben nem feltétlenül igényel előzetes áztatást, és fajtától függően így is akár 30 perc alatt elkészíthető. A legjobb, ha főzés előtt leöblítjük őket, hogy eltávolítsuk a szennyeződéseket, amik feljönnek a tetejére. 

Ezután tedd egy lábasba, öntsd fel vízzel és egy csipet sóval, majd fedő nélkül párold legalább 30 percig. A lencse lehet enyhén ropogós vagy teljesen puha, ízlés szerint. Ha felforrt, csepegtessük le, és hideg vízben öblítsük le, nehogy szétfőjenek a szemek.

Oszd meg másokkal is!
Mustra