Kedvenceink a héten: Így szólt volna egy Eminem-koncert a középkorban

kedvenceink cover

Egy szókimondó sorozat. Egy jól sikerült sci-fi-adaptáció. És egy 21. századi rapper középkori köntösben. Sorozatunkban arról mesélünk, hogy milyen hétköznapi apróságok tettek minket boldoggá ezen a héten.

Zsófi a Grace és Frankie című sorozattal kapcsolódott ki, Réka a Szép új világra függöt rá, Kristófot pedig egy Eminem dalainak középkori átirata dobta fel. 

Grace és Frankie

Fenyvesi Zsófi

Mi jó sülhet ki abból, ha leporoljuk a 83 éves Jane Fondát, hozzácsapjuk a 81 éves Lily Tomlint és a meleg karaktert játszó Martin Sheent? Első hallásra semmi jó. A sorozat viszont üt, nem is kicsit. Nyíltan és bő lére eresztett humorral mutatja be, hogy az élet nem ér véget negyvenévesen, sőt, hatvanévesen sem. Hogy mennyire bele tudunk csontosodni a szerepeinkbe, és mégis mindig van visszaút. 

Az alapsztori, miszerint a két idős nő egy csodaszép tengerparti házba költözik, miután mindkettejük férje bejelentette, hogy meleg, nem túl életszerű Magyarországon. Engem mégis ez a sorozat tart jókedvben ezekben a nehéz időkben.

Fantasztikus karakterek még fantasztikusabb beszólásai, nyíltan vállalt botladozások és nehéz élethelyzetek: ezek engem mind arra tanítanak, hogy merjem felvállalni önmagam. Sosem leszek gazdag homoszexuális ügyvéd, sem karcsú és stílusos üzletasszony, de ettől még elleshetem, ők hogyan élik meg saját magukat az elvárások kereszttüzében és hogyan lépnek ki közülük. 

Nyolcvanévesen az ember már ki meri mondani, hogy mindenki kapja be. A Grace és Frankie-sorozatban az a jó, hogy ezt életkortól függetlenül mindenki kimondja és él, ahogy tud, ahogy szeret, és közben mégsem feledkezik el másokról. 

Tényleg szép-e az új világ?

Fejes Réka

Létezhetnek-e utópiák, olyan tökéletes társadalmak, amelyek minden tagja gondtalan boldogságban élhet? Aldous Huxley Szép új világa szerint igen, elég csak minden társadalmi réteget az általa ellátandó feladatok szeretetére kondicionálni, megszabadítják őket azoktól a kapcsolatoktól, amelyek csalódásra, féltékenységre vagy aggodalomra adhatnának okot, és főként testiségen alapuló alkalmi viszonyokkal helyettesítik őket, és ha a köréjük vont védelmező burkon mégis átjutna bármilyen kellemetlen impulzus, bekapnak egy szómát, és minden rossz érzésük egy pillanat alatt elillan. De vajon tényleg elég ennyi a boldogsághoz? 

Huxley közel száz éve írta meg a regényt, a benne felvetett filozófiai kérdések azonban nem is lehetnének aktuálisabbak. A Netflix sorozatgyárosai is erre a következtetésre juthattak, ugyanis hihetetlenül izgalmas, folytatásos sztorit kerekítettek a történetből. Az adaptációba beleszőtték az Idra nevű mesterséges intelligenciát is, aki összekapcsolja Új-London minden lakóját, a karakterek jellemét és motivációit pedig nagyban közelítették a ma emberéhez. Régen láttam igazán jó, elgondolkodtató és lebilincselő sci-fi-sorozatot, a Szép új világ viszont határozottan az!

Tinódi Lantos Eminem

Csabai Kristóf

Nem tudom, bárki is észrevette az elmúlt napokban, hogy a YouTube algoritmusa teljesen megváltozott, legalábbis ami a kezdőlapi ajánlókat illeti. Néha teljesen indokolatlan videók bukkannak fel túrózabáló tyúkokról vagy csúszós szappanokról, és ez alapvetően lehet, csak azt mutatja, hogy a YouTube (talán joggal?) úgy gondolja, tökéletesen beleillek a trashzabáló internetező profiljába, aki sokszor percekre elveszik a videómegosztó bűvös spirálszerű labirintusába, de ez azóta nem igazán zavar, mióta kidobta a világ leggyorsabban beszélő énekes dalainak sok száz évvel ezelőtti feldolgozásait: merthogy ennek a kincsnek jó tudatában lenni.

Persze a világ leggyorsabban beszélő embere a gyógyszerreklámok narrátora, aki a végén bemondja, hogy a kockázatokról és mellékhatásokról olvassuk el a betegtájékoztatót, vagy kérdezzük meg kezelőorvosunkat, gyógyszerészünket. De nem messze van mögötte Eminem, a rap god, akinek dalait végre, végre feldolgozták hárfákkal, cimbalmokkal, kürtökkel, cammogó fagottokkal és csörgődobokkal pont olyan hangulatban, hogy arra még Dobó István is elégedetten biccentene, ha Tinódi Lantos Sebestyén játszotta volna az egri vár falain.

Szóval van ez a csatorna, a Beedle The Bardcore, aminek készítői számtalan mai és klasszikus slágert zenésítettek meg. A Real Slim Shady, a Lose Yourself, a Till I Collapse és egyéb nagy kedvencek is szerepelnek, de nem csak a rapper rajongói tudnak örülni: a csatornán találunk Justin Biebertől, Beyoncén és Dr. Dre-n át Cardi B-ig rengeteg mindenkit. Egy szó, mint száz: bele lehet feledkezni. (És amúgy csak egy apró side note: Cardi B középkori verziója messze jobb, mint az eredeti. Simán vonulhatott volna erre annak idején a magyar hadsereg.)

A csatorna egyetlen hiányossága persze, hogy csak hangszerekkel írták át a dalokat, pedig az tenné még fel a pontot az i-re, ha valami kappanhangú férfikórus durmogna alatta. De előre látom, ahogy a gyerekemnek majd azt fogom mondani, hogy ez volt Tinódi Lantos Sebestyén, és Eminem tőle lopta a dallamait.

Ha tetszett a cikkünk, olvasd el sorozatunk előző részét is! 

Mustra