Ezeket az ételeket mindenki egészségesnek gondolja, pedig egyik sem az

Nincs az a bolti forgalomban kapható bűnös falat, ami komoly betegségekhez vezetne, ha az ember ritkán eszik belőle, és mellette a WHO ajánlásainak megfelelően napi ötször fogyaszt zöldségeket és gyümölcsöket. Ám ahhoz, hogy valóban képben legyünk azzal, hogy kedvenceink vajon melyik oldalon állnak, egy kicsit érdemes újra átgondolni, valójában mit is tartalmaznak.

Egy rakás olyan étel van, amik kapcsán a legtöbbeknek az egészsége jut eszébe, miközben valójában a fogás csak trendi, egészen egészségesnek néz ki, vagy épp nyomokban egészséges alapanyagokat tartalmaz. Az Eatthis most összeszedte azokat a legnépszerűbb egészségesnek gondolt fogásokat, amikből sokkal kevesebbet kellene enned.

Granola

A granola egészséges élelmiszer hírében áll, de erre azért nem szolgált rá a gyakran cukrot, vajat csokidarabokat tartalmazó keverék. Egy félcsészényi belőle nemritkán 9 gramm cukrot tartalmaz, amelyek sokszor több forrásból származnak – a vizsgált esetben fehér cukorból, mézből, kukoricaszirupból és melaszból. A vásárolt márkától függően előfordulhat, hogy sokkal több kalóriát fogyasztasz el egy adaggal, mint amire számítanál; a legtöbb granola csészénként több mint 400 kalóriát tartalmaz a tej hozzáadása előtt. Nem tiltott fogás, csak épp érdemes úgy kezelned, mintha desszertet ennél. 

Alacsony zsírtartalmú salátaöntet

Az alacsony zsírtartalmú ételeket sokáig automatikusan alakbarátnak tartották, pedig valójában gyakran ugyanolyan rosszak, ha nem rosszabbak, mint teljes zsírtartalmú társaik. Az alacsony zsírtartalmú salátaöntetek gyakran úgy pótolják a megfelelő zsír hiányát, hogy cukrot, magas fruktóztartalmú kukoricaszirupot, só és más ijesztő adalékokat és tartósítószereket adnak a recepthez. Figyeld a hozzávalókat!

Zöldségcsipsz

Nagyon finom tud lenni minden olyan csipsz, ami nem burgonyából készül, de csak azért, mert épp zellerből van, ne gondold, hogy valami egészségesebbet eszel. Csakúgy, mint a csak burgonyából készült társai, sok zöldségcsipsz olajban sült és erősen sózott. Sajnos azok az ultravékony zöldségdarabok, amik egy ilyen zacskóban vannak, aligha elegendőek ahhoz, hogy az étrendünket olyan tápanyagokkal töltsék meg, amit egy valódi, zöldségalapú snacktől elvárhatnánk. Ha szereted, miért ne ehetnél belőle? Csak előtte nézz rá a csomagolásra, és figyeld meg a kalória- és sótartalmát.

Gluténmentes snackek

Divatja van a gluténmentes étkezésnek, és ha muszáj, nem kérdés, hogy betartja az ember. Fontos ugyanakkor látni, hogy hiába van az egészséges ételek sorában az üzletben egy-egy étel, attól, hogy a búzasikér hiányzik belőle, még nem lesz automatikusan a salátával egyenértékű a tápanyagtartalma. Míg a gluténmentesség életmentő lehet a cöliákiában vagy lisztérzékenységben szenvedők számára, a szupermarketben található gluténmentes finomságok nem mindig jelentenek jó döntést, ha az egészségedről van szó. Sok előre elkészített gluténmentes finomságban ugyanannyi cukor van, ha nem több, mint a gluténnal készült társaikban, és a búza helyett használt lisztek gyakran lényegesen nagyobb kalóriatartalmúak. 

Fejen viselve nem árt
Fejen viselve nem ártZachary Rathore / Getty Images Hungary

Pulykafelvágott sertés helyett

Ha egészségesen étkezel, egyiktől sem lesz semmi bajod, ha pedig a lehető legjobban döntenél, ne csak a kalóriákat figyeld mérlegeléskor, hanem a mesterséges ízesítőket, a termék hústartalmát és a színezékek mennyiségét is. Az is lehet, hogy mindent összevetve végül nem a szárnyasfelvágott lesz az okosabb döntés. 

Proteinszeletek

A fehérje nagyszerű módja lehet az izmok építésének, de azért jól vizsgáld meg a  termékek címkéjét, hogy mennyi benne a nátrium, mesterséges színezékek, cukor és magas fruktóztartalmú kukoricaszirup. A cukormentes vagy alacsony szénhidráttartalmú fehérjeszeleteket sem érdemes számolatlanul enned: a Yale Journal of Biology and Medicine című folyóiratban megjelent kutatás a sok alacsony cukortartalmú étel ízesítésére használt mesterséges édesítőszereket összekapcsolta a súlygyarapodás és a cukoréhség fokozott kockázatával. Kiegyensúlyozott étrend mellett, utazás közben tökéletes lehet egy-egy szelet belőlük, csak ne gondold, hogy helyettesíti napi zöldség- és gyümölcsfogyasztást. 

Ízesített növényi tejek

Ha cukros és aromaanyagokkal teli a növényi tej, aligha érdemes az egészséges termékek polcára tenni a spájzban. Ha imádod az ízét, és mindennap ennél belőle, naná, hogy megteheted, csak érdemes tudnod a plusz extra kalóriákról és esetlegesen hozzáadott aromákról. 

Ízesített zabpehely

A zabpehely remek ötlet reggelire, főleg egy nagy adag gyümölccsel: lassú felszívódású szénhidrát, ami sokáig ellát energiával. Persze csak akkor, ha nincs benne egy nagy adag cukor – és mesterséges ízesítőbomba. Jobb, ha te magad készíted, így biztosan látod, mi kerül majd a reggelidbe. 

Szárított gyümölcsök

Mi is szeretjük, de jó, ha ránézel a címkére, mert van, amelyikhez aszalás után egy jó adag cukor is kerül. Sok kereskedelmi forgalomban előállított szárított gyümölcsöt hozzáadott cukorral vonnak be, és szulfitokkal, az egyik leggyakoribb élelmiszer-allergénnel tartósítják.

Mikrós pattogatott kukorica

A pattogatott kukorica néha alacsony kalóriatartalmú, de a helyi szupermarketek polcain található termékek nagy része nem a világ legegészségesebb fogása. Sokfajta pattogatott kukorica tele van sóval; van olyan közöttük, amelyik 4,5 gramm telített zsírt és 330 milligramm nátriumot tartalmaz. Semmi sem tilos, ha alapjában véve egészségesen étkezel, de akármelyik magazin is írja, azért ne gondold, hogy jobban jársz egy adag aromaanyagokkal dúsított változattal, mint egy friss, kerti salátával. 

Sportitalok

Ezek nem vitaminitalok, amiket egész nap érdemes kortyolgatni, hanem olyan keverékek, amik megerőltető sportolás közben és után helyrerakják a szervezeted. Még ha úgy izzadsz is, mint LeBron a rájátszásban, akkor nincs jó ok arra, hogy ezeket egész nap kortyolgasd. Aromaanyagokat és cukrot tartalmazhatnak, ami sport közben hasznos lehet, de ha épp csak elsétáltál valahová, hidratálj inkább vízzel, az is bőven elég lesz. 

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra