Szeretnél gyakrabban jókedvű lenni? Ebből egyél minden egyes nap!

Elfogyasztott ételeink a hangulatunkat is befolyásolják, amire ma már tudományos bizonyítékok vannak. Ha te sem bíznád a véletlenre a jókedved, fusd át alábbi listánkat arról, mik azok a fogások, amelyek garantáltan pozitívan hatnak majd a hangulatodra.

Az elmúlt évek kutatásai rávilágítottak néhány érdekes kapcsolatra, így ma már bátran kijelenthetjük, hogy a kiegyensúlyozott étrend nemcsak a fizikai egészségre gyakorol jótékony hatást, hanem a lelki egészség javítását is szolgálja.

Annyi biztos, hogy a zöldségek, gyümölcsök, diófélék, magvak, teljes kiőrlésű gabonafélék, hüvelyesek, alacsony zsírtartalmú tejtermékek, sovány hús és olajos hal fogyasztása csökkenti a hangulatingadozásokat, a depressziót és a szorongást.

Ennek az ellenkezője igaz a magas finomítottcukor-tartalmú ételekre, azokra, amelyek magas cukor- és zsírtartalmúak (például sütemények vagy péksütemények), illetve magas koffein- vagy alkoholbevitellel járnak. 

A kutatásokból úgy tűnik, hogy az egészséges ételekben található tápanyagok együttműködnek, és az agyat  a „jó közérzet hormonja”, a szerotonin termelésére késztetik, ami a hangulatjavuláshoz és az ellazulás érzéséhez kapcsolódik. A vércukorszintet a megfelelő tartományon belül tartó élelmiszerek, például a teljes kiőrlésű gabonafélék fogyasztása pedig segít stabilizálni a hangulatot.

Jókedvű lehetsz a megfelelő ételektől
Jókedvű lehetsz a megfelelő ételektőlFlashpop / Getty Images Hungary

De vajon hogyan befolyásolja a hangulatod a kiválasztott ételeket?

Az ételválasztás és a rossz hangulat közötti összefüggésre vonatkozó kutatások eredményei  meglehetősen konzisztensek – a negatív beállítottságú emberek nagyobb valószínűséggel választanak cukros, zsíros vagy sós ételeket a táplálóak helyett. Mindez arra utal, hogy érdemes tervet készíteni arra, hogy aznap mit szeretnél enni, és valamilyen okos stratégiát kialakítani a negatív pillanatokra, amelyekben nagyobb eséllyel döntenél rosszul.

A kényeztető ételek rövid távon növelhetik az energiát, és javíthatják a hangulatot, de ezek a pozitív hatások sajnos múlékonyak. Egyes embereknél az ilyen hatásokat ráadásul bűntudat követheti (mert tudjuk, hogy ezek az ételek nem tesznek jót nekünk), és ennek következtében tovább csökken a jó hangulat. Ez még több rossz étkezést válthat ki, és ördögi kört hozhat létre.

És hogy mit kellene tenned a kritikus pillanatokban?

A negatív gondolatok leküzdésének jobb módjai közé tartozik a testmozgás, amelyről kimutatták, hogy  javítja a hangulatot azáltal, hogy csökkenti a szorongást és a stresszt, vagy szórakoztató tevékenységek, például filmnézés, zenehallgatás, barátok látogatása. Az ilyen tevékenységek nemcsak javítják a hangulatot, hanem segítik a táplálékfelvétel szabályozását is.

Ma már azt is tudjuk, mit esznek azok, akiknek éppen kellemes a hangulata. A kutatások szerint a jó hangulatú emberek nagyobb valószínűséggel részesítik előnyben a tápláló ételeket, amelyek alacsony cukor-, só- és zsírtartalmúak, és közben ezeknek az egészséges ételeknek a hosszú távú előnyeire összpontosítanak. A válasz ugyanakkor nem egyértelmű, mert más tanulmányok úgy találták, hogy a jó hangulatú emberek gyakran inkább gyorsan elkészíthető ételeket fogyasztanak, vagy túl sokat esznek. Valószínűleg arról van szó, hogy jókedvünkben könnyebb egészségtudatosan dönteni, de ha valakinek ez éppen nem célja, a kellemes hangulattól sem fogja a görög salátát választani a pizza helyett. 

Bizonyítékok vannak arra  is, hogy egyes pozitív hangulatú emberek nagyobb valószínűséggel választanak egészséges ételeket, ha úgy érzik, hogy jó hangulatuk tartós lesz. Ha nem, akkor ők is jobb eséllyel választanak kényeztető ételeket, hogy fenntartsák a pozitív érzéseket.

Az sem mindegy, milyen neműeket vizsgálnak. Egy tanulmány kimutatta, hogy a nők nagyobb valószínűséggel esznek kényeztető ételeket, amikor depressziósnak, magányosnak érzik magukat, míg a férfiak nagyobb valószínűséggel fordulnak a levesek, a tészták és a steakek felé jutalomként, ha jókedvűek.

Még ha különböznek is preferenciáink, a kutatások azt sugallják, hogy az általunk fogyasztott ételek rendkívül fontosak lehetnek, és hogy amit ma elfogyasztunk, az néhány nappal később befolyásolhatja a hangulatunkat.

A cikk az ajánló után folytatódik

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra