Ha felnőttként is van pattanásod, ebből kellene kevesebbet enned a tudomány szerint

Az ember tinédzserként azért gondol olyanokat, amelyekről később kiderül, hogy nem egészen úgy vannak, ahogyan tizenévesen elképzeltük. Nem házasodtunk össze az első szerelmünkkel, talán mégsem a szüleink a legborzalmasabb lények a világon, piros hajjal és orrkarikával sem vagyunk szebbek, és bizony a pattanásaink sem mindig múlnak el felnőttkorunkra. De vajon mi lehet ennek az oka? Sajnos lehet, hogy az egyik kedvenc fogásunk.

Szerencsére a tudományt is érdekli a kérdés, így utánajártak annak, vajon mi okozza a felnőttkori pattanásokat. A jó hír ugyanaz, ami a rossz: annak érdekében, hogy a bőröd szebb legyen, lehet, hogy csak az étrendeden kell változtatnod. 

De vajon miért alakulnak ki a pattanások, és mit tehetünk ellenük? A kellemetlen állapot amerikaiak millióit érinti, és a tengerentúlon a kezelésével kapcsolatos költségek meghaladják a 2 milliárd dollárt. Az American Academy of Dermatology így hosszas kutatómunka árán utánajárt a problémának, és úgy tűnik, hogy arra is rájöttek, mit kell változtatnunk a simább bőrért. 

Tanulmányukban azt is megfogalmazzák, mi egyáltalán a pattanásos állapot.

  • Megnagyobbodott zsírmirigyek a bőrben, amelyek túl sok olajat termelnek.
  • Az olajat kibocsátó szőrtüszők elzáródása.
  • Baktériumok növekedése a szőrtüszőkben.

Miért jó ezt tudni? Figyeld csak meg: a pattanások három oka közül kettő az olajtermeléssel kapcsolatos. A Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics folyóiratban egy korábban megjelent tanulmány szerint a túlzott olajtermelés egy része az étrendünknek köszönhető. Ez a tanulmány megállapította, hogy a magas glikémiás élelmiszerek és tejtermékek olyan változásokat okozhatnak a szervezetben, amelyek fokozott sejtnövekedéshez és olajtermeléshez vezetnek, ami növelheti a pattanások kialakulásának esélyét.

A glikémiás index annak a sebességnek a mértéke, amellyel az élelmiszerben lévő cukor belép a véráramba. A magas glikémiás értékű élelmiszerek azok, amelyek a leggyorsabban reagálnak a vércukorszintre. Tehát az olyan fogások, mint a sütemény és a fehér kenyér, magas glikémiás indexűnek számítanak. Fontos azonban megjegyezni, hogy a glikémiás index nem az élelmiszer tápértékének, zsírtartalmának vagy bármi másnak a mértéke. Egyszerűen azt jelzi, hogy milyen hatással lesz az elfogyasztott étel vércukorszintre. 

Pattanások ellen jó, ha figyelsz az étrendedre
Pattanások ellen jó, ha figyelsz az étrendedreRapidEye / Getty Images Hungary

Íme néhány tipp, hogyan kövess alacsony glikémiás étrendet stressz nélkül:

Kerüld a feldolgozott élelmiszereket! A teljes értékű élelmiszerek glikémiás indexe általában alacsonyabb, mint a feldolgozott élelmiszereké. Az almalé például sokkal gyorsabban emeli meg a vércukorszintet, mint ha egy egész almát eszel.

Próbáld ki a fehérjékkel való párosítást! Mivel a fehérje nehezebben emészthető, csökkentheti az étkezés általános glikémiás indexét. Mindezek mellett fontos, hogy ne használj sajtot vagy más tejterméket fehérjeként, mert ezek más okból kifolyólag okozhatnak pattanásokat.

Válaszd mindig a rostokat! Mivel a magas rosttartalmú fogásokat a szervezet nem tudja a hagyományos módon megemészteni, így a rost glikémiás indexe alacsony, érdemes azt is minél többször választanod. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra