Íme az édesburgonya 6 fontos előnye

Szabó Eszter

Mostantól nemcsak azért vehetjük meg, mert finom, és imádjuk hasábburgonyaként megsütve sóval, borssal és néha juharszipuppal, hanem mert egészséges is. Ennél tényleg nem kell jobb hír mára.

Szeretjük sütve, főzve, pürésítve, csipsz formájában, megtöltve és levesként, de a legjobban azt szeretjük, hogy már tudományos érveink is vannak mellette. Azt eddig is tudtuk, hogy egészséges, csak azt nem, hogy ennyiféleképpen hasznos: felturbózza az immunrendszered, rákmegelőző hatása van, és még a látásod is jobb lehet tőle. 

Az édesburgonya keményítőben gazdag, édes ízű gyökérzöldség, amelyet világszerte termesztenek - itthon is. Különféle méretben és színben kapható – beleértve a narancsot, fehéret és lilát –, és színtől függetlenül gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban, antioxidánsokban és rostokban.

Arról nem is beszélve, hogy számos egészségügyi előnnyel rendelkezik, és könnyen hozzáadható az étrendhez. Íme az édesburgonya 6 meglepő egészségügyi előnye!

1. Nagyon tápláló

Az édesburgonya kiváló rost-, vitamin- és ásványianyag-forrás. Egy csésze (200 gramm) sült, héjas édesburgonya az alábbiakat biztosítja:

  • Kalória: 180
  • szénhidrát: 41,4 gramm
  • Fehérje: 4 gramm
  • Zsír: 0,3 gramm
  • Rost: 6,6 gramm
  • A-vitamin: a napi ajánlott érték (DV) 769%-a
  • C-vitamin: a DV 65%-a
  • Mangán: a DV 50%-a
  • B6-vitamin: a DV 29%-a
  • Kálium: a DV 27%-a
  • Pantoténsav: a DV 18%-a
  • Réz: a DV 16%-a
  • Niacin: a DV 15%-a

Ezenkívül az édesburgonya – különösen a narancssárga és a lila fajta – gazdag antioxidánsokban, amelyek bizonyítottan megvédik a szervezetet a szabad gyököktől. A szabad gyökök instabil molekulák, amelyek károsíthatják a DNS-t, és gyulladást válthatnak ki. Az általuk okozott károkat olyan krónikus betegségekhez kötik, mint a rák, a szívbetegség, és úgy általában az öregedés. Ezért az antioxidánsokban gazdag ételek fogyasztása többféleképpen tesz jót az egészségnek.

2. A bél egészségének előmozdítása

Az édesburgonyában található rostok és antioxidánsok előnyösek a bélrendszer egészsége szempontjából. Az édesburgonya kétféle rostot is tartalmaz: oldható és oldhatatlan változatot. A szervezet nem tudja megemészteni egyik típust sem, ezért a rostok az emésztőrendszerben maradnak, és számos, a bélrendszerrel kapcsolatos egészségügyi előnyökkel járnak.

Az oldható rostok bizonyos típusai – az úgynevezett viszkózus rostok – felszívják a vizet és lágyítják a székletet. A rostban gazdag, vagyis napi 20-33 gramm rostot tartalmazó étrend ennek köszönhetően a vastagbélrák alacsonyabb kockázatával jár – erre már tudományos bizonyítékok is vannak. 

Kémcsöves vizsgálatok kimutatták, hogy a lila édesburgonyában lévő antioxidánsok elősegítik az egészséges bélbaktériumok növekedését, beleértve bizonyos Bifidobacterium és Lactobacillus fajokat. Az ilyen típusú baktériumok nagyobb mennyisége a belekben a bélrendszer jobb egészségével és az olyan állapotok alacsonyabb kockázatával jár, mint az irritábilisbél-szindróma (IBS) és a fertőző hasmenés.

Az édesburgonya ezerféleképpen finom
Az édesburgonya ezerféleképpen finomSolStock / Getty Images Hungary

3. Rákellenes tulajdonságokkal rendelkezhet

Az édesburgonya különféle antioxidánsokat tartalmaz, amelyek segíthetnek bizonyos ráktípusok elleni védekezésben. Az antocianinokról – a lila édesburgonyában található antioxidánsok egy csoportjáról – kémcsövekben végzett vizsgálatok kimutatták, hogy lassítják bizonyos típusú rákos sejtek növekedését. Hasonlóképpen, a lila édesburgonyában gazdag étrenddel táplált egereknél alacsonyabb volt a korai stádiumú vastagbélrák aránya, ami arra utal, hogy a burgonyában lévő antocianinoknak védőhatása lehet. 

4. Az egészséges látás támogatása

Az édesburgonya hihetetlenül gazdag béta-karotinban, ez az antioxidáns felelős a zöldség élénk narancssárga színéért. Egy csésze (200 gramm) sült, héjas édesburgonya több mint hétszer annyi béta-karotint biztosít, mint amennyire egy átlagos felnőttnek naponta szüksége van. A béta-karotin A-vitaminná alakul a szervezetben, így a szemed számára több mint hasznos a fogyasztása.

A súlyos A-vitamin-hiány aggodalomra ad okot a fejlődő országokban, és a vakság egy speciális típusához, az úgynevezett xeroftalmiához vezethet. A béta-karotinban gazdag ételek, például a narancshúsú édesburgonya fogyasztása segíthet megelőzni ezt az állapotot.

Úgy tűnik, hogy a lila édesburgonya is jótékony hatással van a látásra.

Kémcsöves vizsgálatok úgy találták, hogy az általuk biztosított antocianinok megvédhetik a szemsejteket a károsodástól, ami jelentős lehet a szem általános egészségi állapotára nézve. 

5. Javíthatja az agyműködést

A lila édesburgonya fogyasztása javíthatja az agyműködést. Állatkísérletekkel kimutatták, hogy a lila édesburgonyában lévő antocianinok megvédhetik az agyat azáltal, hogy csökkentik a gyulladást és megakadályozzák a szabad gyökök okozta károsodást. Az antocianinban gazdag édesburgonya-kivonatról kimutatták, hogy egereknél javítja a tanulást és a memóriát, valószínűleg antioxidáns tulajdonságainak köszönhetően.

6. Támogatja az egész immunrendszered

A narancshúsú édesburgonya az A-vitaminná alakuló béta-karotin egyik leggazdagabb természetes forrása. Az A-vitamin kritikus fontosságú az egészséges immunrendszerhez, például az alacsony vérszintet a csökkent immunitáshoz kötik. Kulcsfontosságú az egészséges nyálkahártyák megőrzésében is, különösen a bélnyálkahártya egészségesen tartásában.

A bélben a szervezet számos potenciális kórokozónak van kitéve. Ezért az egészséges bélrendszer az egészséges immunrendszer fontos része. Tanulmányok kimutatták, hogy az A-vitamin hiánya fokozza a bélgyulladást, és csökkenti az immunrendszer azon képességét, hogy megfelelően reagáljon a potenciális veszélyekre.

Nem végeztek ugyanakkor vizsgálatokat annak megállapítására, hogy az édesburgonya kifejezett hatással van-e az immunitásra, de rendszeres fogyasztása bizonyítottan segít megelőzni az A-vitamin-hiányt.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra